|
|
|
|---|---|
|
Skall byta kamrem på min 324TD Aut, hur håller jag emot vevaxeln när jag ska lossa och montera svängningsdämparen (remskivan på vevaxeln)? Finns det kanske något smart ställe att skruva i en bult och låsa startkransen/momentomvandlaren? Andra tips och knep i detta ämne (kamremsbyte) motages också mycket tacksamt! | |
|
Funkar de inte me o lägga den i Park läget??????I annat fall så e de bara o hitta en hylsa som passar den stora bulten i "mitten" förlänga ett t-handtag lagom mycket så den tar spjärn mot marken o sedan lossa de sex bultarna som håller remskivan... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
P-läget gör ju inte motorn stum, hur skulle det gå till? Det är ju den stora bulten i mitten (till svängningsdämparen) jag skall lossa och sedan dra åt, remskivan är inte problemet. Hallå? Ingen som vet? |
|
| Bygg ett "T" av träklossar som du låser en kolv med, "T":t fäster du med två topplocksbultar, lite luddig förklaring kanske : ) | |
| oj, var lite snabb där. Mitt tips funkar ju bara om du har lyft toppen. | |
|
Ta ett grovt rep eller en stålvajer, som du lägger i remskivans spår. Fäst ändarna i något stabilt (t ex en stor rörtång) med ett par cm mellanrum så rörtången (eller vad det nu är) 'drar åt' slingan runt remskivan när du håller emot, enlig principen för t ex en oljefilteravdragare. Eller så lindar du bägge ändarna (åt samma håll) runt en förlängare som du sätter på ett rejält hylsnyckelskaft och drar åt slingan med. I bägg fallen har du en utmärkt hävarm som på ett skonsamt sätt håller fast remskivan så du får spjärn att lossa bulten i mitten. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.