AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.333

AC / fråga...?

ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
Hallå Z:or ....
hur många av er ( cupeer ) använder ac/n konstant ... alltså har den på hela tiden....???
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har iofs inte någon Coupe utan 2 Roadsters, men jag använder AC konstant, året runt!! Varför undrar Du? Stött på något problem?

/Caspar
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
inga problem..... blev lite nyfiken , efter att en bekant till mig berättade för mig att så länge det inte är en ACC , så ska den inte va på konstant , och jag som har haft den på hela tiden förutom när det har varit minus grader..... ( blev lite förvirrad där )

en annan fråga ...
märker ni nån skilnad på axen att det blir lite segare ... eller är det bara jag som får för mig ...??
Jag har min sällan på... Använder den mest med suffletten på...

På min bil blir axxet mycket sämre!! =/

Har hört att AC:n norpar c:a ~7hk (lite olika, men däromkring)

//Svebba
- Jag är schnell !
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Visst tar Ac'n några häst men det är det värt. Kan förstå att det märks på Svebbas 1,9 men det borde knappt märkas på Din 2,8.

Varför inte på vintern? Jag kör alltid med Ac'n på, även på vintern, den är suverän på att ta bort fukt och det finns det mycket av vintertid.

Om Du åker långa turer sätt inte på den för att sedan stänga av den till och från, gjorde sådana dumheter när jag var yngre och soppaförbrukningen var kritisk. Man blir stört-förkyld!!

Ha inte heller Ac'n avstängd för långa perioder, det mår den inte bra utav utan pajar, vet ej varför men det gäller alla Ac'n. Det går utmärkt att ha Ac på med värme, luften blir torrare och det måste vara bra för bilen (jag avskyr dessutom fuktig luft så..).

Störs inte Ni andra av att när man sätter på en Ac som varit avstängd länge så stinker det verkligen av gammalt kondensvatten?

/Caspar
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Finns en hel del trådar om AC-användning. Majoriteten verkar var överens om att den ska vara aktiverad oavsett väderlek och årstid, vilket även BMW själva uppmanar till. Torrare luft och längre livslängd på AC:n.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

nu måsdte ni förklara till mig som för en femåring: hur kommer det sig att:
- AC minskar bilens effekt
- AC ökar bränsle förbrukningen
eF
900
eFx
520d Touring -09
Kan försöka mig på en förklaring.. :)

En AC drivs av en kompressor. Kompressorn i sin tur måste ju drivas av någon annan kraft, den snurrar ju inte av sig själv så att säga (antingen t.ex. via en rem eller via elektricitet).

Ett förenklat exempel. När du har kompressorn avstäng kan motorn jobba i 100% med att föra över kraft till drivning (detta stämmer ju dock inte helt eftersom motorn pysslar med lite andra saker också..). Slår du på ACn kommer den nyttja, säg 10%, av motorns kapacitet till att köra kompressorn, vilket resulterar i att du får en kraftförlust på motorn, då den nu bara har 90% kvar att fördela till drivning.

ACn tar alltså kraft från motorn för att driva sig själv. Motorn konstant jobba lite hårdare, samtidigt som den förlorar effekt.

Detta leder till det du undrar över; totalt mindre effekt och mer bränsleförbrukning.

/eFx
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Samma sak om du kompressormatar motorn. Först stjäl du lite effekt för att ge mera tillbaka så att säga...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

eF
900
eFx
520d Touring -09
ACn bygger ju på ett slutet system "i rörelse", d.v.s. det är inte bra om det inte används under längre perioder. Precis som en bil inte mår speciellt bra av att bara stå i garaget mår inte en AC bra av att inte får jobba emellanåt.

/eFx
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
En klassiker kring AC är väl att ex packningar torkar - vilket kan motverkas gn att köra systemet. På bilar med mindre hästar märks det definitivt. Jag kör helst med AC konstant påslagen, även på bana, hellre sval och försök till koncentration än svettigt okoncentrerad (sedan om det går bättre, det vete fan...)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Mr Hamann
Min AC ger dålig kyla. Vad beror det på?

// Mr Hamann
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Köldmediumet läcker ut när packningarna torkar lite. Det är väldigt vanligt när man under vintern ställer av bilen. Men det är oftast ingen fara. Hade samma problem med min förra året och de hittade inget fel på verkstan, utan de fyllde bara på köldmedium och det funkar fin-fint.

/B
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Om jag inte är ute helt och cyklar nu så står det väl i instruktionsboken att om AC:n är på så skall fläkten var på 2an. Kan ha fel men ett jävla liv blir det.
Alltså stänger man av AC:n och lyssnar på stereon i stället. Det räcker med surret från kylfläkten.. Bara en personlig reflektion..

Z MMM Coupe
Mr Hamann
Vad kostar det att fylla på sådant och så???

// Mr Hamann
Mr Hamann: Räkna med en tusenlapp eller strax över det (inkl provtryckning av systemet). Lät göra det på min förra bil, en 525 -94 och har för mig att slutnotan landade på ungefär 1100 spänn. Borde handla om ungefär samma pengar när det gäller en Z3.

/Carl

BMW-Träff, Göteborg 18/6
Mr Hamann
OKI, thanks två.åtta! :)

// Mr Hamann
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Var och provtryckte min Ac idag och fyllde på Systemet, det gick tyvärr på 2000:- Man kan säkert få det billigare om man letar runt lite.

/B
Mr Hamann
Jepps, hittade en firma som annonserat i tidningen denna vecka om gratis provtryckning och sedan kostar det 1000-lappen att fylla på.

// Mr Hamann
Lämnade in min bil till Förenadebil för just dålig kyla med ac:n. De kom fram till att det var en ventil samt (tork tanken??) något annat som det var stopp i. Tyvärr så fanns inte delarna i Sverige utan beställdes av BMW Tyskland. Får lämna in bilen igen nästa vecka:( Slutnota på detta arbete ca 7000-9000kr varav material ca 2500kr. Tur att man har garanti på bilen som täcker detta.

Kunde tyvärr inte använda Förenadebil i fosie då de hade dåligt med personal som kunde ta hand om ac problem så jag kontakta Förenadebil i centrum. Känns tryggare att lämna in i fosie.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.