AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.097

Kanske Z4 imorgon:)

Sida 1 av 2
Tjena grabbar, och tjejer också för den delen:)

Imorgon byter jag bort M5'an mot en Z4 2,2l sprillans ny med ett gäng roliga detaljer i utrustningsväg.

Haken, är naturligtvis priset i Finland. 58.000 euro! Ca halv miljon Svenska kronor, lite mer faktiskt...

Tankar??
Låter ju skojj! Vad tar de för en 3.0 i Finland?
69.000€, utan extra utrustning. Visserligen har den ju nästan allt.

Får se vad det blir. Allt hänger på mellan pengen.
Du kommer bli besviken...det blev jag efter en provtur, får en "sportbil" vara såå slö? Men den är grymt snygg iallafall.
Nåja, 7,7 sekunder är ju inte direkt storslaget imponerande, men jag kan ju starta 1,8 sekunder tidigare så har jag lika bra acc som på M5'an:)

Dessutom märker jag att jag använder mindre och mindre M5'ans fart och accelerations resurser. Man börjar kanske bli gammal:)
Hej!
Vad kostar en 2.5 i Finland?
Inte funderat på att importera en bil istället? då får du en 3.0 och pengar över....

/Cronor
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Cronor: Om du lyckas att importera en 3.0 som kostar under €50.000 i finland så ska du göra detta asap och bli miljonär på kuppen. Finland har, minst sagt, komplicerade skatteregler när det import (liksom danmark och norge). Om jag har fattat det rätt så blir det mer eller mindre billigare att köpa en ny z4 3.0 än att importera en begagnad från tex tyskland.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Z4 2,2??? finns den inte bara i 2,5 och 3,0? Eller är det bara ett tangentsnubbel..
Nej, 2,2 finns också. 170 hk.
acey: då vet man något nytt! Men både Finland och Danmark är ju med i EU. Borde inte sådana importhinder vara förbjudna då?
/Cronor
Finns inget importhinder till Finland,dom har bara extremt hög accis på nyare beg bilar,äldre bilar tex Volvo 745or exporteras i rasande takt till Finland med god förtjänst.

-----
Mvh
Nisse
Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
cronor: Jag tror, och jag kan vara ute på hal is om reglerna har ändrats, att relgerna ser ut något sånt här:

Vanliga importkostnader för att ta in bil, precis som vi alla betalar, + en skatt som motsvarar ca 30% (29?) av motsvarande bils värde/pris i Finland och även i vissa fall en moms på skatten (??).

Så låt säga att en Z4 3.0 kostar 350.000 i tyskland + 15.000 i importkostnader till Finland + 30% av bilens pris i finland 500.000 ? så blir det 350.000+150.000+15.000 = 515.000 reggad och klar i Finland om jag har förstått saken rätt. Om tror moms på skatt tillkommer om man importerar utanför EU land eller något sådant.
bayerischemotor:Varför byta en M5a med 340hk mot en Z4 på 170??? Måste du synas???
Jag skulle gärna byta min M5 mot typ en 523 170hk eller någon annan komfortabel bil med lagom prestanda och hyggliga driftskostnader. Jag har inte en enda gång sedan jag ställde på bilen för mer än en mån sedan ens tänkt tanken att bränna gummi eller "leka", enda gången den fått andas är väl vid ngn enstaka omkörning då 3an gått i, annars brukar man glida lugnt förbi. Jag vill tex byta mot en vanlig e39 el liknande för att min körstil när jag åker från a till b gör att M5 lika gärna skulle kunna vara en 525. Jag utnyttjar inte effekten nå mer helt enkelt och det känns bara onödigt att kuska runt till jobbet eller vart man nu ska i ett törstigt 340hk monster som förtjänar att få visa sin underbart aggressiva sida i stället för att behöva sota igen i min ägo.
Jocce:Bra då byter vi! Tjejens Peugeot 605-92 3,0 170hk, en glidare! Kan du ikväll??? ;-)
Köpte Z4'an!

Har aldrig varit mera belåten med en bil! Tycker den skjuter på jävla bra. Inte alls slö för att endast ha 170hk. M-chassiet försämrar ju heller inte direkt köregenskaperna.

Varför ha en 12, snart 13år gammal bil, som kan gå sönder när som helst. Skyhöga försäkringar, reservdelar m.m.

Jag ville ha en ny tuff liten bil, med hyggliga prestanda som "Jocce" skriver.

Bilen är nu 300km körd, mot 225000km på M5'an 2års garanti m.m.
Visst kostade den mycket pengar, men har man möjligheten kan man ju utnyttja den.

Min M5'a har jag aldrig använt fart/prestanda resurserna fullt ut, denna nya Z4 är härlig att gasa runt snäva kurvor , mycket mera så än M5'an t.o.m.

M femman du frågar också varför Z4 med 170hk istället för M5 med 340hk. Ska man verkligen vara så jävla trångsynt att man endast tittar på effekten? Jag blev kör i bilen direkt, och efter provkörning helt såld. Som sagt det är en underbar bil.

Du nämner också om jag vill synas. Klart jag vill synas, vill inte alla det? Vem vill gå genom livet osynlig. Jantelagens Sverige, Norge och Finland kanske. Ska jag inte köpa bilen jag föll pladask kär i endast för fruktan att bli sedd?!

Sen om någon dum jävel tycker jag är en person som endast vill synas på vägen, så får han verkligen vara så trångsynt och tycka det då. Om ingen ville synas, om ingen ville ha det lilla extra, ja då skulle vi väl alla köra omkring i en Lada och vara kommunister. BMW M5 oavsett modell kan väl heller klassas till de absoluta osynliga bilarna som Toyota Yaris, eller har jag fel?
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Grattis! :))

-- fjalar
bayerischemotor:

Grattis till en väldigt trevlig bil som man kan åka väldigt fort speciellt på små vägarna.
Tack killar!

Denna lilla bil ser ju ut och uppoför sig som "a thousand bucks":)

Underbar. Tack BMW!

På tal om import lagarna, så kommer skatten på en importerad begagnad bil till 29% av motsvarande bils pris i FInland samt 22% moms på skatten! Min M5 t.ex importerade jag från Sverige för ett år sedan, bilen kostade 90.000kr i inköp skatten blev ytterligare 9000euro!

Fick för min bil i byte (om man räknar med rabatten) 23.000euro! Ikke dåligt, eller hur? Får ju en E39 M5 i Sverige för de pengarna.
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
bayerischemotor, det är verkligen en oerhört speciell känsla att köra en sådan här fin roadster, och som dessutom ger ett starkt intryck på betraktaren.

Grattis och lycka till !

** Lycka är att se livet genom en solstråle. **
Jag är inte trångsynt men jag gillar når en bil flyttar på sig, så är det bara! Man behöver inte använda alla hästarna helatiden men det är en härlig kännsla att veta att de finns!
Visst M5an kräver sin man när det går fort men det är ju tjusningen, gå tex ringen kursen och lär dig utnyttja bilens resurser.

Jag har ägt "posörbilar" också men tröttnat ganska omgående men smaken är som baken!
Personligen är bilar som inte lever upp till sitt yttre det värsta jag vet, det blir som en epatraktor med aluvinge...ha det så kul med Z4an och...grattis (eller beklagar sorgen)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.