AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
638

Kvalitetskoder på olja

Vad är det för kvalitetskoder på oljan som jag ska ha till min M5:a. Då menar jag inte bara typ 5-50W utan även de andra.
Tackar för svar!
/Lidberg
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

5w50 är ingen kvalitetskod. Det är en viskositetsbeteckning (talar om ungefärlig tjocklek vid 40´ / 100´) och säger ingenting om kvaliten på oljan.

M5 E39 skall ha Castrol TWS 10w60 enligt rekommendation från bmw. (Se intruktionsbok eller ring din bmwhandlare om du är osäker)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle hellre ta Castrols RS 10W-60 istället för TWS, båda är API SL/** -klassificerade oljor

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det inte har kommit ut något servicemeddelande om annat, så rekommenderar faktiskt BMW Castrol SLX (0W30) till M5:orna, utom de tidiga E39:orna....

Säkrast är att kolla med BMW, så att det inte kommit ut några servicemeddelanden om oljan till dessa bilar!

TWS är "bara" API SJ-klassad
RS 10W60 är API SL-klasssad

Men det är BARA TWS som är testad och godkänd till de tidiga M5:orna (E39)....!

När jag frågade Castrol om TWS gick att ersätta med RS 10W60(till Z8, M5 och M3 E46), svarade de att det "borde gå"...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
RS oljan är inte godkänt för användande i M5 motorer. enbart TWS ( som är den fd RS oljan, som Castrol bytte namn till TWS på när dom ville vidareutveckla den)RS oljan duger säkert bra , men är lite dyrare, men BMW har inte klassat inte den som godkänd än ??? vad jag vet.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan man köpa TWS i butik?
I annat fall kan man ana en strategi, att man vill ha dessa kunder till bmw. Och helst utfört av bmwverkstaden. Bmw har ju således ingen vinning i att "klassa upp" RS-oljan...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Såg just att Mekonomen säljer denna. Då går den gissningen bort.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klassningsproceduren är ganska kostsam för både BMW och Castrol.
Dessutom är andelen bilar som "måste" ha TWS (eller annan olja som skulle klara klassningen) mycket liten om man ser på den totala fordonsparken.

Jag tror att både BMW och Castrol helt enkelt nöjer sig med att de redan har en olja som uppfyller kraven och att de förväntar sig att kunderna accepterar detta faktum...

Att klassa in ytterligare oljor till en så smal kundgrupp kostar nog mer än det smakar...

TWS finns att köpa hos t ex Mekonomen.
Annars kan det nog ligga lite bakom "konspirationsteorin" att biltillverkare "låser in" kunderna till specialoljor som enbart de auktoriserade bilverkstäderna kan tillhandahålla.
Jag har för mig att det var VW/audi som fick på tafsen av amerikanska motsvarigheten till konkurrensverket, som ogiltigförklarade garantiregler som sa att garantierna på bilarna enbart gällde om man använt specialoljor som bara fanns hos VW/audi-handlarna...

Dock tror jag inte att det (ännu) förekommit något liknande i Sverige.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter vettigt. Andelen bilar som SKA ha TWS är ju otroligt liten, både om man tittar till Castrol och Bmw:s totala oljeförsäljning.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Även vissa Porschar är inkluderad i TWS beroende.:)
Levererade två dunkar TWS a 500 kr stycket till 08 förra veckan :)
någon med en kompressormatad M3a ville ha ett oljebyte :))

///MVH Hasso
Länk
Det viktigaste är nog att den är SL klassad,dvs att den uppfyller det högsta klassen för närvarande.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Snacka om att vara trött! Naturligtvis är TWS:en "bara" API SJ/**-klassad och RS SL/**-klassad...
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Min M Roadster, S54, skulle från början ha SLX. Från 2003 rekommenderar BMW TWS. Drar numer mindre olja/mil – så det är åtminstone en skillnad./Lasse B
API klassningen när det gäller specialoljor framtagna för vissa motorer som TWS är inte relevant (se Johans svar ovan) och BMW ändrade rekommendationen till TWS för S54 motorn redan i juli 2001.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.