AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.083

Skyltar!

LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
den röda skylten som man köper i tyskland, den varar i en månad.
Gäller den bara i Tyskland, eller kan man köra vidare i Europa med den?
Du kan köra genom tyskland och danmark (röda men inte gula) men i Sverige måste du köpa interimsskyltar av tullen.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
De röda skyltarna gäller i stora delar av Europa. Det enklaste är att läsa det finstilta på försäkringslappen som du får med skyltarna.
Jag har själv kört genom tullarna i Schweiz, Italien, Frankrike, Österrike och naturligtvis Danmark utan några problem alls. Det är bara problem i Sverige!!

Mvh Johan
Gör följande antagande: ankomst med nya bilen i Sverige 23:00, kör förbi tullen rakt hem.. hemma (sthlm) sex-sju timmar senare, ingen polis ute på natten, hemfärden har gått bra.
Därefter göms bilen i garaget tills regbesiktning.. Vad säger då bilprovningen? "Öh, du har röda skyltar!"
"Jaha?" svarar man då..

Skulle detta vara möjligt med en stor portion is i magen eller är det helt uppåt väggarna?
Pappersexercisen runt besiktningen kräver kanske att man har interimsskyltar?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag brukar chansa, har själv aldrig köpt svenska importskyltar. Inga böter ännu.....//Johan
Åh fan.. :)
Men det är inga problem med bilprovningen då eller... pappersexercisen menar jag. Och försäkringsbolagen struntar också i det?
bonsai
skyltar behövs inte överhuvudtaget. hämtade en bil med trailer och sen körde bilen till besiktningen utan skyltar, dom brydde sig inte helt enkelt.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag tänkte köpa en bil i Tyskland och sen köra vidare till Frankrike & Spanien.
JonasB
Med importskyltar ska du egentligen ta snabbaste vägen hem till, men det är inget att bry sig så mycket om. Det kan uppstå vissa problem i tullen på väg söderut, de kanske tycker att du är på väg åt fel håll om du åker till Spanien, men säg då att du bara ska göra ett snabbt turistbesök på vägen hem till Sverige. Frakrike kan nog gå lättare.
Problemet är om det skulle hända något med din nyinköpta pärla, en krock exempelvis.
De tyska importskyltarna ger endast trafikförsäkring vilket innebär att du själv får stå för skadorna på din bil. Kan bli mycket dyrt om den skulle bli stulen, hemska tanke.
Hade själv tänkt mig en turisttur från bilköpstället i Berlin till Prag, men tänkte om när jag fick höra detta. BMW-bilar är eftertraktadei i forna öststatsländer.
Ta även med i beräkningen att spanjorerna och fransmännen nog är några av de tokigaste bilisterna som finns i Europa. Det märker du snabbt om du undersöker hur många bucklor deras bilar har. Å hade du tänkt köra bli i Paris säger jag bara lycka till....
Men som svar på dig fråga är det alltså möjligt, även om det är en chansning på alla sätt.

MVH
JonasB
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
När vi åkte på skidresa med röda exportskyltar teckande vi en vagnskadeförsäkring för 1500 spänn hos Länsförsäkringar. ingen stöld/brand dock, så vi ryckte ur relät till bensinpumpen vid varje stopp....
Det är absolut inga problem att åka åt fel håll. Trafikförsäkringen gäller som sagt i nästan hela Europa, så det är bara att åka!//Johan
marli
Bodde tidigare i Bryssel, där fanns medlemmar av den svenska kolonin som hittat något kryphål och permanent körde på tyska exportskyltar. När datumet på skylten gick ut tog de på något sätt en vända till tyskland och fixade nya. Detta pågick i ett par / tre år, vet ej hur de gjorde men bilarna var enligt uppgift omomsade et.c. Det gällde då (1992/3) bl.a. Mercedes 600SEL & SL, BMW M3 CAB, 850i, 750iAL etc. så där fanns väl en krona eller två att spara.

Någon enstaka bil dök också upp med Amerikanska New York plåtar efter ett tag...
cl
81
claude
325ia cab91
m535 85
m545 86
530iat 93
bonsai när du hämtade bilen med trailer räkte det med
att visa regg handlingarna i tyska tullen?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bilprovningen varken vill eller får lägga sig i vilka skyltar du har på bilen när du kommer till registreringsbesiktning. Men blir du stoppad på vägen dit kan du ligga risigt till, eller vid en ev. olycka!

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.