AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.057

Fräter etanol på aluminium isåfall var det etanolen som tog sönder min bensinpump !?

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Körde bilen på etanol och sen pajja pumpen , men jag blandade ut det med bensin, om det fräter så borde ju fan hela toppen gå åt helve-e ???

Det kändes dessutom innan jag hällde i etanol att den gick sämre på höga varv , etanolen är ju mycket torrare än bensin så det smörjer ju inte så bra ??

Mvh Niklas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Etanol har sämre energiinnehåll än bensin så pumpen fick jobba hårdare och kroknade helt enkelt, bensin har inga smörjande egenskaper.

Mvh
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Hade ca 5 liter bensin i tanken när jag tankade etanol (8liter) + att jag fyllde upp med 8 liter bensin till och nu efter att pumpen gick så har jag fyllt på med 24 liter bensin till , det borde inte bli några problem när jag sätter dit en ny pump va ???

Mvh Niklas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har svårt att tro det med 24 liter till, din gamla pump var antagligen på G ändå...

Nu när jag tänker efter så använder man ju T-röd för att rengöra aluminium, antagligen har lite skit lossnat från aluminiumet pga etanolen som pajat pumpen.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag jobbar på spritfabriken :) som tillverkar all svensk etanol som blandas med bensin i detta land.
Att blanda in upp till 30% etanol i bensinen har absolut ingen betydelse för motorn. Högre än så skall man inte gå utan modifieringar.
METANOL däremot är mycket agresivt mot aluminium.
Är du säker på att det var etanol och inte metanol som du hälde i?

//Marin
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Jadå det är ingen fara det var e85 men nu är det väl e10 :)

Hoppas bilen funkar nu snart ska hämta en pump nu ....

Mvh NIkke
Te
118
Tejp
318i -94
Varför ska man blanda etanol i bensinen?

Kände mig bara tvungen att fråga....

.
Min bil Länk
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Den enda förklaringen jag ser är att den är ca 2kr billigare per liter om jag har förstått det rätt

Min bil: Länk
/Daniel
Tre kronor billigare är det.

Skojade med min 5000krs bil och körde på ca 90% blandning funkade hyfsat (gick för magert). 50% funkar klockrent och då kostar soppan helt plötsligt 9kr om man mixxar lika delar. Vet dock inte om jag skulle våga testa på en BMW hur som helst.

Annan anledning att man blandar eller kör på etanolkonverterat är att det är miljövänligt.

Kolla in > www.etanol.nu

>Marin, kör du konverterat? Löneförmåner?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tankar 100% bensin i mina privatbilar. 968n får dessutom bara 98 oktan :)
Våra firmabilar är Fård Ficus etanolbilar.
//Marin
Ja Etanol känns lite "hittepå" skulle inte våga testa hur som helst i ngn normal bil.

Kanske inte dröjer så länge innan bensinpriset höjs till 15kr/L och vi alla plötsligt blir vi frälsta miljövänner. Och Martin får jobba massa övertid.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Hittepå och hittepå.......läs om riktiga erfarenheter på www.etanol.nu
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
kört ett x antal tankar med e85 på sjuan...och efter jag höjde systemtrycket endast med e85 så har jag inte märkt några negativa effekter.
Om man bygger turbo, så är det verkligen något att ta i åtanke att bygga för e85 från start!

/Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.