|
|
|
|---|---|
|
Bilen startade inte idag,lyssnade om jag kunde höra bränslepumpen,men det gjorde jag inte, efter att ha kollat och skruvat en del så konstaterar jag att pumpen fungerar men endast när man kör på startmotorn skall det vara så eller är det kanske där felet är, i alla fall så verkar det vara nåt med bränslesystemet, tacksam för svar. | |
|
Glömde att skriva om att bilen har varit lite skum de senaste dagarna(seg, svår startad på morgonen,har somnat vid gas -pådrag),fick ett tips om att hälla en flaska red-line i tanken,så det gjorde jag i dag, åkte sen och tankade, stannade sen till vid en affär efter ca 100m för att efter ca 15 min starta bilen och åka hem, men då ville den inte starta, så det blev till att bogsera den hem.SKIT. |
|
|
Nu skall jag ut och skruva igen ,hoppas att jag kan få lite tips tills jag kommer in och svär nästa gång. |
|
|
Bränsle pumpen går bara ett par sekunder efter att du satt på tändningen samt när startmotorn eller motorn går. Säkerhetssystem som ser till att bensinen inte pumpas ut om man krockat sönder bränsleledningarna. Mät med Ohm mätare på pumpkontakten på tanken det ska vara ganska lågt Ohm på pumpen runt 10 tror jag. om du har kontakt med pumpen koppla en testlampa eller volt mätare på kabeln till pumpen och vrid på tändningen och kolla att den ger spänning ett par sekunder och sedan att den ger spänning när startmotorn drar. /Thomas Den som inte äger en BMW är en olycklig människa |
|
|
Ok det skall jag checka,pumpen fungerade i alla fall när jag kopplade ström på den direkt (kanske en tillfällighet),donade och fingrade lite överallt och vipps så hoppade motorn igång så nu går bilen men jag tycker att den går oroligt (ojämn tomgång+ vid dragläge så går varven upp och ner med ca 1000 varv) så jag törs inte åka nån längre sträcka förän bilen går riktigt,bilen hade tendenserna till ojämn gång vid dragläge även förr innan bilen stannade. |
|
|
Jag bytte pump i onödan (tror jag) det var ett kabelbrott inne i tanken, precis där kabeln från pumpen sitter fast i kontakten som sitter på locket. 3 veckor senare dog tankmätaren med samma kabelbrottsfel. symptomen var att bilen helt plötsligt dog föra att starta igen och sedan körde jag nån mil och så dog den igen... kablarna inne i tanken var väldigt hårda som dom trivs nog inte att leva i bensin ånga hela livet, kanske är det som gör att dom lossnar efter ett tag. /Thomas Den som inte äger en BMW är en olycklig människa |
|
| Jag har inte kontrollmätt pumpen än men när jag undersökte den förut så fungerade den inte när enbart tändningen var på,inte en enda sekund.Kan det vara reläet och isådant fall var sitter det,har kollat länkar till e32 an men det är inte lika dant som i min bil. | |
|
Det var rätt klurigt att felsöka, verkar som att pumpen inte startar alls när den byggt upp tryck i systemet eller nått för den gick ett par gånger sedan tystnade den. Mitt relä sitter vid höger bakskärm brevid baklyset. Vi har inte samma model men du kan ju kolla där...... Den som inte äger en BMW är en olycklig människa |
|
|
OK tack för tipset, jag har sett 2 st reläer på vänster sida bak bakom kåpan vid baklyktan skall kolla det.Har inte hunnit skruva nåt i dag, men jag var och besiktade bilen och härligt nog så gick den i genom utan anmärkning(nånting positivt i alla fall)efter en något osäker och ryckig färd tog jag mig hem också, så nu får den stå tills jag hittar felet . |
|
|
Finns det någon, som annars vet säkert var bränslepumpreläet sitter på en e34 touring? |
|
|
Mins jag inte galet sitter det i data lådan i motorrummet (högersida (sitter på jobbet och har inte boken framför mig)) Tippar hos atg så är det mitten reläet lycka till :) OBS har du larm kolla så att det inte är fel på det mitt larm fixad till att jag rev mycket i onödan |
|
|
Jag har kollat dom reläerna, men det verkar inte sitta där,(testade genom att koppla ur dom när motorn gick) och det blev ingen skillnad. |
|
|
Koppla ur relän när motorn går är inget att rekomendera, plocka hellre ur reläna och testa om den startar. Man bör alltid undika att koppla i eller ur saker under drift pga risk för kortslutning, spänningspikar m.m. /Thomas Den som inte äger en BMW är en olycklig människa |
|
|
Jo jag kan förstå det ,jag gjorde en chansning eftersom jag vill hitta det här reläet. |
|
| Har du en elektronikkåpa till höger i motorutrymmet så skruva loss locket. Där bör det sitta tre relän: Ett orange ett vitt och ett blått. Tror att det orangea är bränslereläet. Kolla också det vita, det är till motorstyrningen. Åtminstone var det så på min 540 -93. | |
|
Jag har redan checkat dom reläerna och det hände inget med pumpen när jag byglade stiften enligt en beskrivning jag fått, så därför är jag osäker eftersom bilen startar men dock beter sig konstigt. Är det någon som vet säkert om pumpen skall gå eller inte när man enbart vrider på tändningen jag har nämligen fått lite olika bud angående det. |
|
|
Bränslefilter igensatt?, Gasspjällspotentiometer trasig? lambdasond trasig? (kolla avgasvärden) Jag förutsätter att du kollat: Stift,luftfilter |
|
| glömde skriva: motortempgivare,vakuum-slangar lösa eller hål i. | |
|
kolla larmet min gick som ett röv letade felet i flera timmar innan jag kom på att larmet styr bränslepumpen av ng anledning gör bilen strömlös aktivera larmet på med strömmen och prova sedan (funkade för mig) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.