AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.295

Är det inre eller yttre spindelleden som slits?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Någon som vet? På mekonomen gissade dom på den yttre.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns bara en spindelled på varje sida.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Märkligt... mekonomen sålde två sorter till E36:an det var därför jag blev konfunderad. Jag har oxå bara hört talas om en. Hoppas jag köpte rätt iaf! Den sitter väl längst ut vi navet eller? Nån som vet om de är svåra att byta? Specialverktyg?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Spindelleden sitter längst ut på länkarmen, närmast hjulet...

Jeppe

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Okej, då skall det nog vara rätt grejer jag har köpt, det var i alla fall grunkan längst ut mot hjulet som jag ville ha. Men nån som vet hur lurigt det är att byta den?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sök på spindelled och du skall finna.... :)

Finns massor om detta ämne med tips och råd, kortfattat kan man väl säga att det är rätt bökigt.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Tjena,,,
Att byte spindel led är ett riktigt piss göra det e ett helvette att få loss den oc hdu måste ha nån form av press för att montera den nya
Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
ja det är ett helvete att byta själv!
måste ha en press

bmw verkstan i stan här tar 1600kr för att byta båda sidor

kan intyga, fick 2:a på båda spindellederna i torsdags...tänkte att jag skulle försöka byta själv, köpte 2 leder hos mekonomen och började, men gav lika snabbt upp :) det är svårt...länkarmen måste av och sen pressas spindelleden ut och den nya pressas in...utan press är det nog rätt svårt, om inte omöjligt....

detta var i fredags och ingen verkstad hade öppet, jag ville ju byta lederna direkt :( hittade sen på kvällen en liten verkstad som bytte lederna, dvs tog av länkarmarna och pressade lederna...tog en timme och kostade 600...inte många verkstäder som gör det en fredagskväll mellan halv sju och halv åtta :)

MVH
Johan K
Jesperado: kan du kanske förklara varför mekonomen har både inre och yttre spindelled i sitt sortiment? jag känner enbart till den yttre som sitter vid hjulet, det är ju denna som brukar glappa och är känt på bla e36...men har aldrig hört talas om att den "inre spindelleden" eller den mittersta bussningen (som sitter i rambenet) blir sliten?

MVH
Johan K
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det som felaktigt ofta kallas "inre spindelled" är länkarmslagringen i form av en kulled. Den är i sitt utförande identisk med spindelleden men har en annan uppgift och därför ett annat namn.
Det är inte helt ovanligt att även denna glappar...

Jeppe

ni
52
niklas_h
318i -88 (Röd)
323i -86 (svart)
Kan intyga på att det är lite klurigt att byta spindelleder eller kulbultar som jag också har fått höra, jag lyckades dock efter ett par kvällar och trevliga grannar med press...

Plocka av går alltid med lite våld, jag tog vinkelslipen på mina och skar sönder underdelen på dem, slog sedan med hammare på den gängade änden så att hela kulan for ut. Stack sedan in en bågfil i det tomma hålet, sågade "ringen" mitt av, sen var den enkel att slå ut. För att få i den nya hittades en lämplig rörbit som passade lagom på spindelledens undersida, sen kunde den pressas i utan risk för att ta skada. Givetvis med länkarmen avplockad.
bm
137
bmw_henke
330D Touring -02
har bytt spindelled på min bmw & en kompis! tycker inte det är så värst svårt, fram med gasen å värma sen kan man slå ut dom gamla å sen pressar man i dom nya, en press är nästan ett måste :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.