AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.151

passar e-34 an:s fälgar på e-36?

Sida 1 av 2
fe
13
ferra
328ic-97
Hej!jag undrar om e34 an:s fälgar passar på e-36??
ej att rekommendera
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Dock kommer fälgarna att ta i skärmkanterna då dom breddar 2cm mer utåt.

_______
//Niklas
ErikNilsson
Jag börjar bli så jäkla trött på allt snack ifrån folk som tror att de vet så himlans mycket.

Min bil är sänkt fram 60mm och jag kör med fälgar ifrån en E34 (!!!!). Framfälgarna är 8,5" breda med ET13 och 215/40-17. Varken fälgar eller däck tar emot skärmkanten det minsta så de går helt fria och ha då i åtanke att min bil är ganska sänkt. Bak är det lite tightare men med en valsning så kommer de att gå fria.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är rätt att de går att skurva på plats men inte utan komplikationer...

Inpressningen skiljer mellan E34 (original 20 mm) och E36 (original ca 42mm), monterar man E34-fälgar på en E36 hamnar de för långt ut i hjulhuset, med risk för att de tar i vid nedfjädring.

Hjullager och hjulupphängning får ökade påkänning, men risk för kortare livslängd. Det man direkt kommer att märka är att bilen blir betydligt spårkänsligare med dessa fälgar.

Navdiametern är samma på E34 och E36 (72,6), däremot har E39 större nav (74,1).

Det är bättre att skaffa fälgar som är gjirda för bilen, äver E46-fälgar passar till E36.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ErikNilsson
Erikw:

Som jag skrev vilket du inte riktigt verkade fatta, det tar inte i vid nedfjädring och då är min sänkt 60mm fram med originaldämpare (vilket oxå går utmärkt!). Jag har läst ditt standardsvar i andra trådar kring detta men har du verkligen provat detta själv eller har du suttit med papper och penna och räknat på detta bara?????

Tidigare har jag kört med 17" M3 fälgar 7,5" fram med 225/45-17 vilket är standarddimension på framdäcken och jag kan säga dig att det spårar fan så mycket mer med dessa däcken än det gör med mina ET13 och 215/40-17 idag.

Man kan däremot fråga sig varför de konstruerar E36 så att framskärmarna kan svälja alldeles för breda fälgar med helt tokigt ET-värde samtidigt som den är toksänkt utan komplikationer. Bakskärmarna tar inte "fel" fälgar lika lätt men med valsning så går det.

Jag har M-chassi med de lite tåligare dämparna och har som sagt sänkningsfjädrar på 60 mm fram. Alla duktiga teoretiker säger direkt att det absolut inte går eftersom dämparna kommer att gå sönder direkt eftersom dämparna jobbar i fel läge. Skitsnack! Jag har kört med detta i 4 år och ingenting har gått sönder. Komforten är faktiskt förvånansvärt bra.

Enligt dina teoretiska kunskaper så är väl inte E46 fälgar heller bolt-on på en E36 eftersom ET skiljer sig även mellan dessa bilmodeller.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oavsett om det går rent praktiskt eller inte, är det inte lagligt att ändra spårvidden så mycket!

Risken är stor att man blir utan ersättning från försäkringsbolagen om de anser att den felaktiga spårvidden och teoretiska (samt troligen faktiska) försämringen av väghållningen har inverkat till olyckan!

Erik (Nilsson), E46 M3:s bakfälgar får inte plats i hjulhusen på en vanlig E46:a utan valsning av skärmarna!
Det har många erfarit när de glada i hågen försökt montera M3-fälgarna som de köpt "billigt" på begagnatmarknaden...

Vilka däck man använder kan göra stor skillnad när det gäller spårkänslighet.
Men återigen, när man flyttar centrum av fälgen utåt ökar hävstångseffekten på styrleden och då ökar spårkänsligheten.
Detta kan eventuellt kompenseras med andra hjulvinklar och "rätt däck" men det kräver både arbete och kanske att man har tur och hittar ett däck som fungerar bra!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ErikNilsson
Kom igen nu Johan B, du menar på allvar att väghållningen skulle bli sämre? Om jag ska gira för ett rådjur med original 15" med ballongdäcken 205/50 (eller vad det nu är) så lär ju bilen hamna upp och ned ute på åkern. Förutom att snacka om ökat slitage på hjullager och liknande så lär nog inte väghållningen bli sämre, snarare tvärtom. Jag har praktisk erfarenhet av detta inte bara teoretiskt. På min E30 så körde jag med 9x16 ET15 vilket gjorde att bilen blev ett strykjärn på vägen. Det skulle mycket till innan bilen tappade fästet så att sitta och säga att väghållningen blir sämre är helt fel!

Lagligt nej, men det är väl inte ögonlock heller! Det är inte lagligt att chippa bilen men det är nog ganska många som har gjort det. Visst, är man 100% originalfåne så går det inte att få på E34 fälgar men det är bara att inse att alla inte är originalfånar i vårt avlånga land.

Jag ställer återigen frågan till dig, vet du egentligen vad du pratar om? Har du provat detta själv på en E36?????????? Ja eller Nej???????

Det var faktiskt inte M3 E46 bakfälgarna jag menade utan fälgar till en "vanlig" E46. Mig veterligen så skiljer sig ET-värdet åt, åtminstone några millimeter vilket i din teoretiska värld skulle leda till att bilen spårar och styr rakt ut i diket. ET-värde på E36 kontra E46 är jag helt säker på att Wendtan kan svara på.

Som sagt, jag har aldrig påstått att fälgarna passar rakt på där bak men med en valsning så passar de visst det, även M3 E46 fälgarna. Många har nog sett det tydligen beviset på den estorilblåa M3 E36 i Powerbörsen som fanns tidigare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom du ändrar chassigeometrin kan du få oväntade väghållningseffekter som inte visar sig förrän bilen är på gränsen att tappa greppet!
Det inträffar normalt sett bara om man kör på bana eller om man råkar ut för en incident, men då är det så dags att upptäcka att bilen uppträder "konstigt"...
Om du inte anpassar chassigeometrin till den förändrade spårvidden och de vinkelfel mm som det medför, leder det garanterat till sämre väghållning än standard!

Originalfälgarna på M3 E46 har ET 47mm (fram) och ET 27mm bak! En "vanlig" E46 M3 levereras med en uppsättning á två framfälgar till framaxeln och en uppsättning á två bakfälgar till bakaxeln!

Framfälgarna går alldeles utmärkt att använda till andra E46:or (och E36:or), men inte bakfälgarna!
Läs vad jag skriver!

Om något är bolt on skall man inte behöva modifera bilen, vilket är nödvändigt med M3 E46-fälgar på en E36:a eller vanlig E46 (ej M-modell)!

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Funderade först på att inte svara på ett inlägg i den här nivån...

Jag håller mig till fakta baserad på teori, när man har denna kan man tillämpa den i praktiken. Jag tror att även JohanB tillhör denna skaran.

Om det är av intresse för någon så har jag själv haft fälgar med olagligt ET och varit tvungen att valsat skärmar, dock inte på E36. Bilen blev extremt spårkänsklig med 235or fram, men det gick fritt.

Jag skrev (även om det var många stavfel i mitt inlägg!):
"med RISK för att de tar i vid nedfjädring"
Jag har aldrig påstått att det säkert kommer att ta i, jag skrev RISK. Att det går fritt på en bil efter valsning bak och med fälgar utan breddangivelse eller ET på, säger inte mig särskilt mycket.

ErikNilsson skrev:
"Enligt dina teoretiska kunskaper så är väl inte E46 fälgar heller bolt-on på en E36 eftersom ET skiljer sig även mellan dessa bilmodeller."
Jag skrev:
"även E46-fälgar passar E36", inget annat.
ET varierar lite beroende på vad det är för modell på fälgen, det gäller både E36- och E46-fälgar. Oftast blir ET lägre ju bredare originalfälgen är på E36/E46, men dessa modeller har fälgar som går att byta med varandra. Vissa fälgar har t.o.m. originalmonterats på båda modellerna.

Som JohanB påpekar är det dessutom olagligt med fel ET. JohanB har också rätt i att olika däck är olika känsliga, även hur slitna och breda de är påverkar givetvis.

Om någon vill köra med fel fälgar struntar jag personligen i, men jag bidrar gärna upplysning i ämnet.

Om du vill ha en faktabaserad diskussion om stötdämpare och fjädrar, så kan vi göra det i en annan tråd. Det finns gott om skrönor i detta ämne, du nämnde just en. Jag jobbar själv med utveckling av stötdämpare, komfort och vibrationer.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Jag har provat med fälgarna från rallycrossbilen när vi skulle rugga in slicks. Det är 5-serie fälgar 8x16" med ET 20 och då tog det i skärmkanten fram och bak vid nedfjädring. Min bil är sänkt 40mm runt om.

_______
//Niklas
ErikNilsson
Jag orkar inte heller tjata detta mer med er. Vill ni komma med en massa inlägg som bara baseras på teoretisk fakta så ok, man kan då inte göra annat än att flina åt er bägge två.

Jag kör med mina:

8,5x17" ET13 215/40-17 fram
10x17"" ET15 235/40-17 bak

vilket går bra. Fälgarna kommer ifrån E34 och jag har praktisk erfarenhet vilket verkar vara mer än vad ni två har att komma med. Det tragiska är att folk kanske skippar sina ideér (obs inte originalfånar) när de läser era svar som enbart är gissningar. Jag kan erkänna att jag själv inte trodde att framfälgarna skulle passa rakt på utan några modifikationer men inte satt jag och skrev här på forumet att de inte passade utan att ha provat.

Följer man era svar och rekommendationer så borde jag sitta i fängelse nu då detta är högst olagligt men först så borde jag ha mist livet då bilen skulle spårat så mycket att den styr rakt in i en bergvägg, fast före det så skulle jag inte kunna rulla iväg med bilen eftersom fälgarna inte går att skruva på. Nu har inget av detta hänt vilket måste vara otroligt förvånande för er del, men ni kan ju försöka räkna ut det med era teorier.

Tack och hej!
ErikNilsson
Koni: Det beror till större delen på vad du hade för däck på fälgen. Monterar jag istället på 225/45-17 på mina framfälgar så lär de säkert också ta i skärmkanten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Erik Nilsson, sorgligt låg nivå på ditt resonemang!
Men det är mest pinsamt för dig...

Det finns många på detta forum som har provat det du föreslår, med mycket dåligt resultat!

Du har troligen haft tur (eller förmodligen varit extremt skicklig) och hittat en chassiinställning och däckkombination som gör att det råkat fungera för dig...eller har du kanske inte samma krav på väghållning och frånvaro av spårningstendenser som jag har.

Varför tror du att det är olagligt att ändra spårvidden mer än 15mm på hjulaxeln?

Jag har personligen erfarenheter av att en spårviddsförändring på några mm (7mm per hjul) ger märkbart mer spårningstendenser!

Om du borde sitta i fängelse eller inte, kan jag inte svara på. Men knappast för att du kör med fel offset på fälgarna i alla fall...

Mvh

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag provmonterade orginal plåtfälgar på vinterdäck från en E34 i vintras med dåligt resultat.15 tums fälgar, ET20, minns dock inte om det var 7 eller 7,5 tums bredd med 195/65/15 och dom tog i där bak (bilen inte sänkt heller). Dom breddade väldigt mycket utåt. Givetvis ville jag inte använda dom :)

///Foppa
fe
13
ferra
328ic-97
Tack för svaren!!!köpte ett par 17tumare från en e-36 idag!!man blir lite snurrig av alla diskutioner!!!men tack ändå...
RW
8
RWD
323i -96
Hmmm... visst går det att köra med offset "mycket som sjutton" och asbreda däck. Titta på alla jänkepråmar som tuffar runt med vulgofälgar och 355 däck... Enligt Erik Nilsson har tydligen en sån bil underbar väghållning för den skulle klara en väldig massa G-kraft på en "skid pad" som de brukar använda sig av i amerikanska tester...

Att den sen har ett chassi som beter sig som skrot och helt saknar balans skulle tydligen inte störa Erik Nilsson. Ja, ja... var och en blir väl salig på sin tro. Men det är "skönt" att veta att vi har en Erik Nilsson som kan kompensera för all "idiotisk" teori som de högutbildade civilingenjörerna i München använde sig av när de la ett antal år på att utveckla E36-chassit och komma fram till de rätta inställningarna och dimensionerna.

Men du, Erik Nilsson, jag är mycket glad att det inte är du som är min mekaniker när jag kör över guppet under bron på Kullen och sen växlar ner för att ladda för den långa högern... Där vet jag att München-ingenjörenas teorier fungerar bättre än din vedbodspraktik!
Jag vet inte riktigt vad jag har o tillföra i denna diskussionen, men ja såg att mitt namn nämdes.

Jag har praktisk erfarenhet av att e46 m3 18" bak fälgen inte passar på en e46 328 sedan utan valsning.

Inte heller bakfälgen av 19" varianten passar utan valsning.
Som Johan skriver går de utmärkt att köra på 4 framfälgar dock.

Detta är inga antagande, utan praktisk erfarenhet.

Några exempel på ET på 17 och 18" fälgar till e46:
Mina 18" 135M har ET 47 Fram och ET 50 Bak.
Mina F.d 17" M68 hade ET 41 Fram och ET 50 Bak

Var God att söka innan du frågar!
Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Eriknilsson: Jag kan förstå att inte dina hjul tar i skärmarna även att du har en 60 sänkning fram. prova med att montera rätt däck i förhållande till fälgbredd.
Du säger: 8.5-17" 215/40 resp. 10-17" 235/40.
Och jag som tyckte att 255:or var för smalt på mina gamla 10x17" jag hade på E34 innan... måste se mycket märkligt ut.

Och sen som du berättar att komforten är utmärkt även med originaldämpare och 60 sänkning. Inte undra på när dämparna antagligen är slut nu så du har en mjuk och go fjädring..

Och visst, jag håller med att man kanske inte ska svära på att något funkar eller inte innan man provat, men om man tänker med lite sunt bonnförnuft så BORDE man inte montera de fälgarna när ET:t skiljer så mycket. Man BORDE ej heller sänka bilen så mycket med originaldämpare osv.

Men det är din bil och inte min som flyger i diket när du väjer och nitar för en älg.

Diesel-räsern
Och vi andra som får betala via försäkringspremien...

Rasmus
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Ja du Erik Nilsson,

Vissa saker bör du nog veta angående detta forum. Hit vänder sig de flesta för att få seriösa svar på seriösa frågor. Följande frågor tycker du det är lämpligt att svara ja på:
Kan man montera på E34-fälgar på en E36?
Kan man sänka 60 mm fram utan att byta stötdämpare?

Det är ungefär som att svara ja på frågan:
Kan man köra sin splitt nya linnekostym i torktumlaren på högsta effekt i 45 minuter?
Javisst kan man det!

MEN DET BLIR INTE BRA!

Jag vet inte vad brudarna på skånska landsbygden faller för, men där jag bor vinner man inga skönhetspoäng på att montera E34-fälgar om du har så kapitalt feldimensionerade däck. 215 i bredd har jag på mina vinterdäck. och de fälgarna är inte ens 7" breda. Angående sänkningen med originalstötdämpare behöver jag nog inte säga så mycket... För att fatta mig kort skulle jag kunna säga att inte ens en rostig EPA-traktor är värd den terror som din stackars 325 -92 tydligen har blivit utsatt för.

Normalt brukar jag inte uppröras så mycket av inlägg som är totalt vilseledande, för oftast brukar trådarna och frågeställarna räddas av kloka personer som wendtan, Johan B, Erikw, tarzan med flera. Men när jag läser din nästan infernaliska ilska över att människor rekommenderar sunda lösningar, då måste jag säga ifrån.

Att du frotterar dig med fraser som "vet du egentligen vad du pratar om?" är ju hårresande.

"eller har du suttit med papper och penna och räknat på detta bara"
Anledningen till att vi inte fortfarande kör runt i Famlijen Flinta-bilar, är just att folk har suttit med papper och penna och räknat på detta.

De stora förlorarna på ditt resonemang är:
1. Den arma stackare som blir pålurad din bil när du får för dig att sälja den.
2. Alla personer här inne som tar dina "tips" på allvar och råkar illa ut praktiskt eller ekonomiskt, då de trodde att du visste vad du pratade om.
3. Sist men absolut inte minst, JAG SJÄLV och alla andra som konsulterar försäkringsbolag och får betala dyra premier för att nollor som du inte vet hur man ska hålla sina bilar i kördugligt skick!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.