AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.320

Köpa bil inte lätt

Nä nu börjar jag ledsna. Är ute efter en 320/325 E36 eller en 525 e34 med m50

Är folk galna? Har ringt / varit och tittat på en hel del bilar nu. Känns som folk begär överpriser för sitt skrot. Har det ngt med årstiden att göra?
Alldrig sett så mkt rostiga och skabbiga BMW i mitt liv.

Har fått en ganska dålig ersättning av försäkringsbolaget för min totalkvaddade "bil" jag hade innan så jag har en budget på 35" + några lappar om det är lite roligare grejer.

Är det så att man inte kan köpa en gammal bruks BMW längre?
Har bytt bil ganska ofta de senaste åren bla med en hel del av åvan nämda modeller för ungefär dessa pengarna. Känns som man bara får skrot för det idag? Har BMW blivit dyrere? Är folk galna? Är det jag som börjar bli galen?

Är det så att jag har haft tur innan köpt billigt sålt mkt billigt eller vad är det frågan om?

Snart så köper jag en vacker turkos skoda o kör utför ett stup eller ngt.

Ah tvungen att avreagera mig lite bara.

Om det är ngn som kunnat reda ut vad jag skrivit eller har ngn tanke eller insikt i detta ämne så dela gärna med er.
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Tror det kan bli riktigt svårt att hitta en e36 som INTE är skrot för de pengarna (runt 40').
Är man ute efter en välskött bmw i fint skick i den prisklassen hamnar du nästan "nere" på e30 karossen.

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
Men det konstiga är ju att fina e30 kan vara riktigt dyra. Kanns som priserna står still o bilarna blir mer o mer skrot på ngt sätt.

Jag är medveten om att en fin e36 325 kan ligga på 40-50. men en vanlig 320 borde väl inte vara för mkt begärt. Det enda jag igentligen har som utrustningskrav utöver det vanliga är elhissar. O självklart att bilen är i vettigt skick, ser vettig ut.

E34 borde man ju hitta ngt. Men alla är rostiga.

Aja jobbigt i alla fall. Det finns enormt mkt till salu men det känns inte direkt kul. Leta bil i bottenskrapet är inte lätt. Får väl köpa ngt så länge o köpa en E46 om ngt år.

Nu ångrar man alla bilar man sålt de senaste tre åren. Att man inte inser hur bra man har det när man har det= sjukdom
svarade inte riktigt ordentligt där

Jo jag tror också det blir riktigt svårt, har insett det nu. Synd E36 är en bra bil i grunden men börjar bli riktigt gammal nu.
sa
101
salo
520d F11 -11
Tycker det är tvärtom, går ju fan inte att sälja en bmw nu för tiden. Fått ett (1) mail från en kille om sedan inte hörde av sig igen.
>salo
Tror det kan vara både och. Svårt att sälja pga enorma utbudet. Jag sålde min 320 coupe i höstas för jag tyckte den var för seg, tog några månader. Avgjordes på att jag annonserade i lokaltidning.

Sen kan jag tänka mig att det är väl inte det lättaste att sälja den lite dyrare 328 när alla bara set till priset.
Hoppas det kommer ngn som vet vad de vill ha och du får sålt den.

jp
464
jpn
523im -99
hade samma problem när jag letade bil! tog ganska länge innan jag hittade min e30 var och kollade på ett tiotal innan det tillslut blev den som jag nu har
>JPN
Ja precis, börjar redan rata typ annonserna fast det är vad jag letar efter. Sitter och ugglar vid datorn, behöver snart brun utan sol!! Orkar knappt ringa folk längre.
Varit och tittat på minst 15 bilar de senaste månaderna både för min egen och min mammas räkning.

Har haft att göra med två intressanta typer nu senast, jobbit att behöva lägga energi på sådant.

Det är sådanthär som gör att folk köper bilar hos märkeshandlare. Lite dyrare. men värt det för att slippa helvetet.

Kollade lite E30 också men det känns inte som man får tag i en fin där heller. Letade touring till min mamma för ngn månad sedan och blev grymt besviken ett par ggr. Samma sak där alltså.

Tror jag ska ta ledigt från bil letandet ett tag.
Trösta mig med att köra en sväng med mazdan....
Så nu är jag BMW ägare igen.

Köpte en lätt rostskadad (ska tas om hand) men annars mkt välskött och fin 530iaT -94.

Köpte den i går kväll så jag har typ bara hunnit köra 50 mil ...

Körde inom min mamma på vägen hem. Pratar en stund om annat. Sen frågar hon varför är du så glad? Har inte sett dig såhär glad på länge! HEHE djupt rotat i hjärnan. BMW istället för lyckopiller säger jag. BMW = stort lyckopiller

Kommer nog alldrig mer att köpa ngt annat än BMW inte ens på skoj. Nu få det vara nog !

Kom på mig själv med att sitta kvar i bilen ... tittade på klockan hade suttit på parkeringen i en halvtimme.

Skönt är det i alla fall. Sitter här och smeker min CD växlare som ska förenas med bilens spelere på ngt sätt.

Nä det får bli en annan dag ska nog åka och köpa ... en ost i Malmö eller ngt.
Härligt att du hittade en till slut. Det är alltid så när man ska köpa bil när man kollar på de billiga alternativen. Man hittar bara rosthögar osv. Men med letande kan man hitta en fin tillslut.
Men det låter konstigt att en 94a är rostig.. Är den svensksåld? Jag har en importerad 525 från 92 och min är nästan helt rostfri och fick den till ett mkt bra pris.

Rost är inte så konstigt, en oreprarerad liten skada blir lätt till rost. Var 1998 och kollade på en 525 91:a som hade en 5*5 cem stor rostfläck längst fram på taket. Måste ha varit en liten enkel krock som skapade en liten kanske inte till att börja med synlig lackskada som blev till en böld...

Det här med överpriser är ingen nyhet heller kanske endast 5% av utannonserade bilar är vettiga köp....:) Till slut brukar man dock hitta någon bil med vettigt pris/eller importera.

/Simon
Nja alltså jag har varit och tittat på en massa bilar pratat med en massa folk. E34orna börjar sin omvandling mot mer jordnära skapelser.

Den jag köpte- Import 98 tror det varit en ägare hele tiden. Vet faktiskt inte varför den rostat. Blinkersarna på skärmarna = dåligt rostskyddat vid installation. Sen så har det väl börjat gnagat på alla dörrarna vid listerna nertill.

Alltså jag bedömde denna bilen som värd att satsa på pga det övriga skicket, känslan och servicehistorian. priset var 32500 är väl inte bottenpris för en 530 men som sagt gick på känslan.

Ska riva bort de jävla listerna och blästra. Tyvärr så funkar bara en rostlagning i tre år typ sen kommer det igen vad man än gör.

Ska kolla returbilen om de har rostfria dörrar...
Är dörrarna till Touring och Sedan samma på e34?

Jag tycker också det verkar vara ganska svårt att hitta vettiga bilar idag. Kollar BMWBörsen i princip varje dag. Antingen är bilarna snikutrustade, rostiga, importerade, har för högt miltal, bristande dokumentation eller så är det överpriser. När man äntligen hittar nåt intressant t ex en E34 520 så visar det sig att den har automat :( Något som jag kan tänka mig om den hade varit motorstarkare.

De rätta bilarna finns nog där ute, men det är uppenbart att det krävs mycket tid och arbete för att hitta rätt.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Vad spelar det för roll om det är import? Jag tycker det är positivt om bilen är i fint skick och går bra osv.

>Olov
Ett tips www.annonsguiden.nu
www.annonsdirekt.se

En dag så hittar du rätt bil, kolla typ vanliga dagstidningar också. Sydsvenskan ska det visst finnas en del.

Det är inte lätt. Känns inte som man kan köra billig bruksbil som är hyfsat fin. Jag bestämde mig fär att hitta ngt som var typ havlbra skadad eller mer ngt enkelt fix. Min tidigare 530 var tex stöldskadad.

Håller med om det med utrustningen. När man haft bra bilar så är det svårt att förstå varför folk kör omkring med konstiga vevar o annat mysko stuff.

Skönt med kombi. Ska låna ngns hund och smälla i den där bak, köra en sväng.
C. Douglas:

Importerade bilar är generellt mer svårsålda än svensksålda. Det innebär således att jag kommer få svårare att sälja bilen den dagen jag skulle vilja det, jämfört med om den varit svensksåld.
Dessutom är det många som försöker sälja sina bilar till samma pris som de svensksålda, vilket jag inte vill betala pga ovanstånde.
Sen känns det som att jag hellre kollar upp historik och ägare i Sverige än i Tyskland.

Philip S:

OK ska kolla de där sidorna. Sydsvenskan brukar jag kolla också, det verkar som att man kan hitta vettiga bilar där. Men visst är det svårt.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.