AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.901

Ljud från klimatkontrollen i kupén?

Har ett surrande ljud från klimatanläggningen inne i kupén, ngn som vet vad det kan vara?

Helga
Samma här men vad jag förstått så är det när man låst upp som det strartar "något" från ACC. Det hörs inte när man kört och stannat motorn. Nu har jag inte tänkt på det det senaste halvåret. Så nu måste jag så klart höra efter...:-)

Helga
Mitt ljud var kvar efter att jag stängt av bilen, var precis ute och kollade och du har rätt ljudet startade när jag öppnade bilen. Kan detta vara rätt? Skall höra med Förenade Bil i morgon eller vet Du ngt?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du tar vi det igen då:)
Det sitter en liten sugfläkt i kliman, som suger in kupeluften till klimanstermostat via de galler som sitter i panel.
Fläkten styrs av bilens "sleep mode" funktion så den stannar 16 minuter efter att bilen låsts eller dörren stängts.
Aktiveras så fort någon innerbelysning tänds eller någon dörr eller huv/lucka manövreras.

///MVH Hasso
Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan inget annat än att skratta lite när jag läser om problemet.
Det är ganska många inlägg om samma sak "Surr bakom panelen" osv...
Enkelt att fixa till själv om man vill och är intresserad av att meka lite själv.

Länk

Gå till "Gör-det-själv" -> "BMW" -> "E39" och välj "Klimatanläggning" .

En enkel smörjning av fläkten bakom panelen ska fixa det hela.
Har inte hört något från min panel sedan jag fixade min.

/Hammar
Helga
Tack Hasso & Hammar.

Men det verkar inte vara så enkelt att demontera, smörja och montera...........

Helga
stefannorr
hammar> Det ska ju låta så och är inget fel....eller hur hasso!?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det är i praktiken inget fel när den låter så, det är helt rätt.
Om man klarar av "oljudet" så behöver man inte göra något.
Det är en massa skit bara som har samlat sig på fläkten inne i panelen som man enkelt kan göra rent.

Men om man är irriterad över ljudet så är det enkelt att åtgärda själv, men hjälp av en mejsel (med skydd på metallen så inte plasten runtom får skador, helst ska man nog använda bladmått på sidorna), lite symaskinsolja, topz/bommul och lite vatten.
Och det tar ca 15-20 min att göra.
Att demontera är ganska enkelt, det ser du på instruktionerna.
Panelen sitter med fjädrande på sidorna så det är egentligen bara till att dra rakt ut.

/Hammar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den hörs men bara lite svagt när allt annat är tyst runt omkring, det är normalt, men börjar den bli störande, så är det dags att ta till "Hammarn" :))

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
hammarn> fliiiinnn...
stefannorr
Men om man läser från ovan så ska ju p -läget i automaten lysa o surret från kliman låta o lysa i 16 min från de man stänger av bilen,då ska man väl inte esn försöka dämpa eller släcka lampan till automaten utan då ingår ju de i systemet i bilen eller?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
hasso: Ha ha ha... :-)

stefannor: Surret har inget med lampan som lyser att göra, den är förmodligen bara en indikator på att systemet fortfarande är aktivt.
Så "laga" inte något annat än det som orsakar "problemet".

/Hammar
stefannorr
hammar> Jag har inte tänkt laga något,utan surret som knappt hörs ska ju finnas där : )
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Testade hammar´s tips alldeles nyss. Mycket enkelt att demontera o.s.v. och med ett perfekt resultat. Nu susar det fint bakom kliman...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Lyfter upp den här tråden igen eftersom jag också har problemet med surr bakom klimapanelen :).
Någon vänlig själ som kan ge en beskrivning om hur man lossar på klimapanelen och kommer åt den lilla fläkten som sitter därbakom? Den gamla länken som angavs ovan fungerar inte så bra längre nämligen.....
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Se på www.mekartips.se:

Länk

/Hammar
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Snabba puckar. Tackar så mycket.
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Om fläkten är trasig då ? går den att byta eller blire dyrt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.