AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
704

Nya däck till 540n

Tjena!
Nu e det dags för nya däck till 540n!
Då e frågan vilka man ska välja...

Det rör sig om:

* 2st 265/35-18
* 2st 235/40-18

Just nu är vi mest inne på "Pirelli P Zero Nero"
På däckonline går dessa på knappt 9kkr.
De vann ju testet i TV för ett tag sen också, dock 17"

Vad tycker ni?
Ska vi satsa på Pirelli eller något annat?
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Har haft Pirelli P6000 och är inte imponerad. Skakningar i ratten/karossen och allmänt bullriga. Kör nu på Bridgestone S-03 Potenza och det är en enorm skillnad (till det bättre). Ända klagomålet är att dom är något "högljudda". Slitstyrkan vet jag inget om än.

P7 kan förvisso vara bättre än P6000 men jag kommer aldrig mer köpa Pirelli.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Det skall tydligen vara stor skillnad på P6000 och de mer prestandainriktade däcken från Pirelli, såsom PZero och liknande. Såvitt jag förstår är Pirellidäcken inte fullt så slitstarka men ger i gengäld stor körglädje och kontroll i kurvor. YMMV.

Kör just nu Pirelli på 18" på Porschen, de äts hyggligt fort men håller i alldeles utomordentligt mysigt. Kommer att återgå till Yoko AVS Sport på 17" inför besiktning (mönsterdjup...) så jag återkommer då med reflektioner om skillnader i uppträdande, både på gata och bana, om intresse finns.

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Pirelli vill ju, som alla andra tillverkare finnas med i alla kundsegment (prisklasser etc.) Det blir lite orättvist att jämföra helt olika däck och avfärda tillverkaren därefter. S-03 och P6000 lirar ju inte riktigt i samma liga om man säger så.
Pirelli högprestandadäck har ofta fått bra betyg i tester hur som helst, dock slits dom snabbt vilket verkar stämma med verkligheten som Firren påtalar.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Har köpt nya däck till min 520i-01.
Satsade på Pirelli P7.
Jag är väldigt nöjd.
Bilen levererades med Dunlop.
Hade inga problem med dessa däck.
Men Pirelli känns bättre.
Det är svårt att uttrycka i ord.
Men bilen flyter fram i 180.
P7 har rykte som bullrigt däck.
Har inte märkt något av det.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Anders S: Om det är din signatur som står i slutet av ditt inlägg så håller jag med, men rent prismässigt är P6000 inte mer än några få hundralappar billigare än S-03 och då blir besvikelsen ännu större. Kvalitetsmässgt är dock skillnaden stor. Summan av detta blir ju att man helst inte köper eller rekommenderar däck av ett fabrikat man har haft dåliga erfarenheter av.

Skillnaden, enligt min åsikt, är att Pirelli P6000 är ett däck med några år på nacken med för högt pris medan S-03 är ett ganska nyutvecklat däck. Således bör S-03 rent tekniskt och ekonomiskt vara ett bättre val.

Att sedan Pirelli P Zero Nero skulle vara ett dåligt däck kan jag varken bekräfta eller dementera. Däremot köper jag inte fler Pirelli eftersom jag inte vill "chansa" och få något jag inte gillar en gång till. Förmodligen resonerar du själv likadant om du en gång blivit besviken på något du köpt.

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag hade P6000 på min gamla 325:a, dom var fullständigt värdelösa i vått väglag. Väldig lätt för att få sladd...

/J

det blev Pirelli P Zero Nero hos dackonline.
8972kr om jag inte minns fel...
Kommer väl förhoppningsvis till veckan!
Dom gamla pilot sport däcken har gjort sitt... Duktigt slitna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.