AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
905

sport/M3-chassie vs. chassie?

ja.. vad är det för skillnad och hur stor är skillnaden att köra en bil med M3/sport-chassie mot att köra med orginalchassie.
De bilar jag tänker på är e36 323, 325 eller 328 -95 -97.

Blir det himla sladdrigt med orginalchassie eller funkar det ändå bra.
Vill man sikta på en bil med sportchassie eller funkar det hyfsat med orginal?

Pa
67
Patrik141
325iA Coupe -92
köp med orginal det är lättare att få tag i sänksatser och sånt vad jag har märkt iallafall, det funkar med orginalchassie om den är sänkt iallafall jag har inte testat nån som inte är sänkt så då vet jag inte
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Mycket bättre med sportchassie, klödda inte med en massa löjliga sänkfjädrar förstör bara dämparna.
Om sportchassiet (vilket det oftast gör för lite bus på småvägar) inte duger så satsa på en riktig väghållningssats.

/Johan

-Hellre en rak fyra än en sned sexa-
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Har sportchassi på min, väldigt trevligt.
Trots att väghållningen är bättre känns den inte så värst stötig.
Har haft två E30 med sänkta tidigare, du är ju otroligt stötiga.

En annan fördel med M-chassi är att däcken inte sliter snett som montering av sänkningsfjädrar ofta orsakar.
Visst kan man göra en hjulinställning men på de E30 jag har haft har det aldrig blivit riktigt bra ändå..

MVH
tack för svaren.
jag förstår att sportchasiie och M-chassie inte är riktigt samma sak, eller? hur som hellst, om en bil kommer från fabrik med "sportchassie" är det då egentligen ett M-chassie?
om det nu är så att man får tag på en bil med EJ M-chassie/sportchassie, vad är det man behöver göra för att få bättre väghållning? en väghållningssats säger tryggve, vad är det? vad kostar det?

Det hade också varit intressant att höra från någon som jämfört väghållningsegenskaperna sportchassie mot EJ sportchassie personligen.
ErikNilsson
Kan bara säga i denna diskussionen att Tryggve inte vet så mycket vad han pratar om. Jag har M-chassi på min bil med de lite robustare dämparna och till detta sitter det en sänkningssats på 60 mm fram. Inte fasiken har dämparna gått sönder och då har jag kört med detta i 4 år. Köper du sänkningsfjädrar som inte sänker lika mycket så kommer det inte att bli några problem för dig (med M-chassi alltså)!
Si
765
Simon01
120dM -08
Min nuvarande bil har M-chassi och min förra bil (iofs. en sedan) hade vanlig sänkningsats. Skillnaden är faktisk rätt stor, hela bilen känns styvare med M-chassit. När jag kör brorsans coupé med vanlig sänkningssats och sedan kör min så känner man skillnaden. M-chassit är helt klart att föredra.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
ErikN: förvisso behöver inte dämparna gå sönder, men de kommer med stor sannolikhet att jobba utanför sitt optimala intervall. För bästa samverkan i komponenterna bör man montera dämpare och fjädrar som har utformats för att komplettera varandra.

Ang slitage, som jämförelse räknar jag med kanske 4-5 års livslängd på dämpare, ska precis till att köpa nya. Förslitningsdelar, liksom däck/broms/koppling. Sad but true. Originaldämpare på min egen bil gör ett riktigt dåligt jobb efter kanske 5-6 tusen mil (märket är Monroe).

För tips kring märke på chassidelar, kolla ex Länk . Notera gärna att de här killarna är helt insnöade på racingdelar och kanske inte har samma värderingar som vi andra... ;) För mina användningsområden (gärna ställbar höjd, aktivt kurvåka, konbana, banmöten och gata) tror jag på någon av de stora typ H&R, Bilstein etc.

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.