AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
566

Byta motor på 520 fungerar 320ns motor rakt av?

Ska byta motorn på min 520 och tänkte höra med någon som vet lite mer... Är det så att man kan sätta in 320ns motor rakt av utan att behöva byta styrboxar och andra saker? Jag pratar om 12v-motorn nu... Tacksam för hjälp
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
årsmodell på 320´n?

BmW - enjoy!
Äntligen någon som svarar:) Det är årsmodell -89 på båda bilarna...
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
jag kan tyvärr inte lova något, men det är väl samma motor, så det bör inte vara några problem.

tycker nån som kan svara gör det, finns tusentals här.

sen kan du ju alltid prova att söka lite, kan lova resultat

BmW - enjoy!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej jag och farsan har bytt motor på min 520i -89, vi tog en motor från en 320 -85, vi flyttade över det mesta från e34:ans motor till den andra, t.ex oljetråget, oljestickan med "röret", insuget tillsammans med alla kablar, alla givare med kabelstam osv, flyttade över fördelaren så den satt på kamaxelnsände istället för att sticka upp snett under insuget på en separat axel (om man kan skriva så?), vi byggde om motorfästena, sen minns jag inte vad man behövde byta mer?!

Men som du ser så var det en hel del jobb, men vet man vad man gör så är det inga problem alls, men det är inte att bara kasta över den andra motorn. Nu vet jag inte hur det är med nyare e30 88-, de kanske har andra fästen osv som e34, men det tvivlar jag på, det får nån som är säker på svara.

Sen skiljer det sig i kamaxel på de båda motorerna, 252 graders på e30 och 262grader på e34, men jag tycker bilen går bättre med 252graders kammen.

//Mvh Simon
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Skillnaderna är nog: oljetråg, motorfästen och kabelstam.

Anledningen till att Simon fick byta så mycket var att motorn kom från -85, därav skillnaden på kammen (katalysator mot icke kat).

// Gunnar
----
mina bilar -- Länk och annat :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.