|
|
|
|---|---|
|
Katalysatorn på min 5231 E39 har rasat, tänkte byta ut mot en race kat.dock är dessa i ett annatformat, är det någon som bytt ut mot original mot en AM 25 2,5" anslut. leverantör katalysatorteknik.com pris 1850:- tacksam för alla alternativ utom original 10 000:- Rolle Rolle | |
|
Är det dubbla rör eller bara annan dimension på röret i originalkatten? Mvh |
|
|
Ser ut som det bara är annan dimension i ena änden ,i framänden kan det vara så att det går in ett rör fast med ca 45 graders vinkeltroligtvis oxå en annan dimension,längd skiljer nog också?,har inte tittat så noga än. men där är bara en katalysator, har mekanisk verkstad med bra möjlighet så frågan är bara om någon har tidigare erfarenhet. tack på förhand Rolle Rolle |
|
| Tja det finns ju rostfria rörböjar, stegmuffar o andra detaljer på Länk , gå in på Universal Ljuddämpare och kolla längst ner. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla med rakarör, de hade färdiga koncept till 540, där dom skickade med rätt rörböjar osv till en kompis verkstad som beställde därifån, möjligheten finns ju att dom har några ideer hur man löser det till en 523a som visst har två olika modeller på kattar om jag inte missminner mig, en med vinklad ingång som du säger och även samma som 528 med två kattar. Kompisen hade inne en 523 med igentäppt katt, men där hade kunden lite bråttom, så det blev en original, fanns en fundering på en universalkonvertering, men det fanns tyvärr ingen tid till detta. Men du lär ju plocka ned hela systemet vid en konvertering. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för alla svar skall undersöka era alternativ,felet är troligtvis att vissa delar i katalysatorn lossnat och därigenom också bromsat flödet,detta eftersom den blivit motorsvag också,hörde attt den skrammlade för ca 3 veckor sedan redan men,troligtvis losnade riktig häromdan då man riktigt hörde en ljudförändring och just att den blev trött vid gaspådrag, funderar på att ta av systemet och göra ett operativt ingrepp,genom att lyfta på ovandelen av katen. dvs kapa runtom med 2 mm kapskiva och evt borra bort presssvetspunkter,kolla vad som är löst,svetsa fast det på sina ursprungliga lägen,på med locket och tigsvetsa igen burken igen... tar säkert en 5-8 timmar..men borde funka..jag återkommer med evt reportage om det lyckas och med bilder. MVH Rolle |
|
|
Hur gick "operationen"? Mvh Janne. |
|
stefannorr |
De är väl dom sk keramiska kattarna som är värdelösa eller nån som har annan åsikt? Numer vet ja inte om de tillverkas kermaiska kattar? |
| pakruhn: Jag vet inte om du tänker "rensa" katalysatorn på innehållet - jag gjorde det på corvetten där jag hade samma problem som du. Efter rensningen blev dock ett fasligt resonansljud på låg- och mellanregister som inte var särskilt kul. Du vet det säkert redan - men det kan vara klokt att svetsa in genomloppsrör í katalysatorn med dämpull runtikring. Gjorde det och problemet försvann - önskar bara i efterhand att jag hade gjort det från första början - inte kul att riva och skära upp det som just svetsats. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.