AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
743

bygga avgass.

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
tänkte bygga lite värre avgassystem till min bil men hur ska man göra?
tänkte byga på från katten å bakåt.
vilken diameter på rör, hur många ljuddämpare och placering för att få skönast ljud?
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Bygg enkelt 2,5" eller dubbelt 2"

På 325:an har jag själv bygt ett dubbelt 2" ända från extraktorn. Katten kapade jag upp och kastade ur innehållet. Där i la jag två av simons minsta runda ljuddämpare. ¨
Slog på locket och svetsade igen det. Längst bak sitter det två simons dämpare. (störsa runda modellerna)

Det låter riktigt grymt! Det hörs när man kommer.....

Annars om du bygger enkelt 2,5" efter katten, sätter du bara en liten oval dämpare längsta bak. Så var det gjort på min när jag köpte den. Det lät också bra, men det var så illa byggt att jag ville göra om det ordentligt.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Lo
35
Loler
518i -90
M5 3,6 -90
annars räker en 3" ljuddämpare längst bak för att få riktig gott ljud.
Vad är det för original mått på 325:ans avgas system? Har haft samma funderingar... Men vet inte riktigt om jag ska ta i så det räcker för framtiden... dvs turbon som ska i innan vintern ;)
Hade tänkt mig 2x2½ tum! Eller tror ni att 2x2" räcker?
Nää, blir nog 2x2½tum... aldrig fel med bra flås om man har turbo =)
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Orginal avgassystem är 1,3/4"

Ska du ha turbo så är det helt onödigt att bygga dubbelsystem. Du kommer att upptäcka att det är bra mycket bökigare än att bygga enkelt! Men gör du det iaf. är det nog bäst med 2*2,5" då räcker det en jävla bit framöver om bygget någon gång börjar spåra ur... ;-)

Bygg ett vanligt 3" system i stället. Du spar både tid, pengar samt en hel del svordommar...

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.