AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.980

Z4 2.5 eller Z3 M vad ska jag köpa ?

Sida 1 av 2
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Hur hade du valt ?

Har varit inne på en Z3M roadster nu i snart ett år , väntade bara på att sommaren skulle komma ... OCH att jag ska få iväg min "gamla" bil.

MEN nu har jag fått upp ögonen för z4:an ...

///MVH TONY
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Guuuud, va mycket såna här frågor det kommer nu.

Innan någon annan svarar exakt det jag skall svara, så passar jag på att svara. :>

Det är DU som avgör vilken bil DU vill ha, hur skall vi kunna påverka? Du vet garanterat bäst själv dem olika skillnaderna, bara att läsa specifikationerna.

Sen provkör man, och väljer efter -eget- välbehag.

Svårare än så är det inte, vi kan inte bestämma vad du gillar bäst, helt enkelt. - Kanske är något barskt svar, men det är faktist så det är. Om du tittar runt lite bland den andra högen av "vad ska jag köpa?" forum-trådar så ser du ungefär samma svar överallt.

/Vol
om du vill ha en prstanda vagn tar du z3m men om du vill ha en glidare tar du z4 2.5.....men gör som volatile säger provkör och se själv
eF
900
eFx
520d Touring -09
Z4 hade jag valt!

/eFx
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z4 3.0 vore kanske en bättre konkurrent till Z3M, vill man ha en M bil så gillar man att KÖRA och då kommer 2,5'an att kännas riktigt riktigt RIKTIGT RIKTIGT tråkig.

Z4 3.0 kan däremot med sig hyfsade motor i kombination med den klart bättre väghållningen än Z3M matcha dess tider på alla vägar utom de raka!!

Tycker man dock att en Z4 2,5 duger gott så finns det ingen anledning att köpa en Z3M, totala kostnaden för denna är minst den dubbla jämfört med Z4 2,5. Så valet blir som alla säger, Ditt.

Den vägledning jag ville ge var: Är Du en fartdåre, som undertecknad, ta en Z3M annars väljer Du nog Z4 2,5 eller varför inte 2,2?? Busbil/Komfortglidare??
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Jag är fartdåre och har valt Z4 3.0 :)
Att Z3:an har svårare att klara av när det svänger än Z4:n är ju välkänt, och att bara köra rakt fram är inget för den som gillar aktiv körning.

An
54
Andretti
Z4 3.0 -04
Här tycker jag att det verkar som om du har en viss summa pengar och inser att du får olika bilar för samma peng.

Men bilarna du jämför är ju rätt olika koncept. Jag tycker först att du skall bestämma vad för bil du vill ha. SEN kan du jämföra olika bilar inom samma kategori.

Om det inte är så att du bara undrar vilken som har mest "impfaktor". Tyvärr så är ju M-roadstern lite "gammal" nu, men den är i alla fall kompromisslös. Och motorstark. Det skickar signaler.

Z4 2.5 är en bättre bil, helt klart, men att välja en tamt utrustad mellanmotors Z4, skickar inte samma signaler till omgivnignen...

Alltså... vad behöver du för en bil?? Är den till för dig... eller någon annan?

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Tack för alla svar

"andretti"

Stämmer det där med en summa , vilket är 250tkr . Har som sagt var tittat länge på Z3M roadstern krig -00 . MEN så surfade jag ut i helgen och såg att en -03:a-04: Z4:a ligger i samma pengar (i tyskland) .

"volatile"

Är villig att hålla med dig ...

/MVH Tony

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Phiber: Kolla inte bara på priset för bilen. Totala kostnaden är MYCKET högre på en "gammal" Z3M än en hyfsat ny Z4.

Bytte nyligen min 528 - 98 mot en E60 530d just för kostnaden, visst ökade avbetalningen från 2700 till 5300 men totalt blir bilen mycket billigare att äga pga gratis service, nybilsgaranti och billigare försäkring pga vagnskadegarantin.

"Runtomkring" kostnaden för en Z4, även om Du väljer 3.0 blir egentligen bara ca 5000 för försäkring / år, en beggad Z3M (för 250K får Du nog backa till -98) får Du nog räkna med närmare den kostnaden per månad, iallafall körmånaderna.

Och ja som alla säger Z4 ÄR en mycket bättre bil även om Z3M är roligare.

Hobbe Z4: Jag sa inte att Z4 3.0 spöar M'en på kurvig väg, men den kan säkert hänga på en orginal M-bil. Så anytime, any place!! :-)

/Caspar
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
"casper"

totalkostnaden är jag fullt medveten om , och då att M:en blir betydligt dyrare förstår jag .

Håller nog fast vid Z3:an ! (vellig som man är)

///MVH TONY
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag skulle inte kunna tänka mig en Z4.

En sportbil måste vara snygg (i mina egna ögon) och det är inte Z4. Sen får den vara hur modern och bra som helst.

Så mitt val är enkelt: Z3
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,
vi får väl ta ett par varv någon Brostugeträff.
Helst utan raksträckor... :)

Hej!
Om möjligheten finns så hade jag lånat några extra slantar och köpt en Z4 3.0. Det lär ändå bli mycket billigare än att äga en Z3-M.
Gjorde precis som Caspar, bytte till en nyare och dyrare bil. Även fast bilen var mycket dyrare än den förra så har månadskostnaderna sjunkit! Och man får inte glömma 6 månaders "prova på försäkring" som man får om man köper bilen hos aukt. handlare. Blir ju några tusenlappar....

Fast om du inte är helt beroende av hästkrafter kan jag intyga att 2.5 motorn räcker bra...

/Cronor
Köp inte M roadstern du blir bara besviken. Det är inget ös i dem bilarna. Duger väl till att glida i stan med, men det är ju ingen racer förövrigt.
eF
900
eFx
520d Touring -09
cronor: är din bil svensksåld?

/eFx
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hobbe: :-) Sa jag att en fjäderbensstag i typ flygplans-alu numera förgyller motorrummet?? = Bilen är bättre än orginal fast en bit kvar till Coupe/Z4..

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
D:son: Kan vi anta att Din bil är till salu?? Det hela beror ju på vad man jämför med, tar vi en Z4 2,5 så är det ett jädra ös i Z3M. Tycker dock själv att bilen börjar kännas slö men så har alla bilar blivit efter ett tag, man vänjer sig vid effekten. Prova att hoppa in i en Seat Ibiza 1,1 en vecka, sedan känns nog M'en ok igen!! :-)

/Caspar
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,
varför inte montera coil overs ?
Sa jag förresten att en kompressor kommer att leta sig fram till Z4:n ? :D
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hobbe: Pengar, tid mm är jobbiga bromsar. Det kommer nog in coil overs så småningom, liksom butt-brace och body-brace. Först på tur står dock ProjektorZ (beställda) och megastereo (köpt).

Funderade själv på att byta båda 3'orna till en 4 och slänga in kompressor, men de skambud BMW gav så blev det inte intressant..

Kompressor i Z3M kan ge uppåt 700hk så det finns att bygga på även här... :-) Min tanke är att det billigaste/bästa sättet att få extra effekt är att köpa en bil med så mycket orginalmos som möjligt och om inte det räcker bygga från det.

Såg en Audi A6 1,8 idag med 2 x 70mm DTM rör bak, det blir ju bara fånigt!!

/Caspar
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,
jo jag vet tyvärr vad roliga grejor kostar :(
Det kommer att ta lite tid innan pengar finns till kompressorn.
Under tiden kanske 4X76 mm blås ( 2x2 i stället för original 1x2)kommer att monteras, eller anser panelen att detta är mer töntigt än snyggt ?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Efter kompressor installationen är 4 x 76mm helt OK. Du får ju inte ta det i fel ordning.. :-) Skall den se ut som en M, så måste den gå som en M!!!

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.