AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
696

Konsekvenser av tjutande AC-ventil?

Hej

Jag har digitala kliman i min BMW som sedan i vintras ibland tjuter med ett lågfrekvent ljud när "snöflingan" aktiveras. Ljudet hörs framförallt vid låga konstanta varvtal (<2500rpm) och försvinner så fort "snöflingan" avaktiveras.
Fick beskedet av BMW i Lund att det troligen berodde på en kärvande ventil i systemet, dock har jag inget förtroende numera för firman så jag provar lyckan här istället :-)

Jag undrar om det är den sk "Expansionsventilen" som spökar, ljudet hörs nämligen bara inne i kupen och inte ifrån motorn eller utifrån.
Sedan undrar jag om det kan bli allvarliga konsekvenser i övrigt på AC-systemet om man inte byter ventilen? Vad bör vara ett normalt pris för byte (cirka)...fick ett pris av BMW på 8 lakan vilket lär ganska saftigt.

Det märkliga är att AC-systemet i övrigt fungerar felfritt, kyler och värmer som det skall samt inga missljud från själva kompressorn. Det är bara det förbannade ljudet som stör mig när det väl uppkommer.

Mycket tacksam för svar!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Hur högt låter den? Den slutar inte tjuta efter en stund. Har ett liknande ljud som jag grubblat över. Det försvinner dock efter en stund. Undrar vad det är som kan vara fel.
/Däni
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Hur högt låter den? Den slutar inte tjuta efter en stund. Har ett liknande ljud som jag grubblat över. Det försvinner dock efter en stund. Undrar vad det är som kan vara fel.
/Däni
Låter tillräckligt högt för att man lägger märke till det :-(
Det brukar mycket riktigt försvinna efter en stund för att sedan återkomma oregelbundet.

Anledningen till att jag provar i 5 serieforumet är att den digitala kliman till E39 är mycket lik E36 och brukar drabbas av liknande problem, samt att hasso och folke huserar här vilka båda kan både ett och annat vad gäller AC system.
Men de verkar båda off-duty förnärvarande ;-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Är det ett lågfrekvent, brummande, lite tickande ljud som "dämpas" om du täcker "kortvarigt" över lilla insläppsgallret?
Har fått veta att det i så fall en liten luftnsugningsfläckt (insugning från kupén) som brukar samla på dam med tiden. Har också av BMW fått höra att det är ofarligt och att man inte ska försöka smörja axeln.
Eller?
Mvh
Sword
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.