AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.525

Någon som har monterat open air filter på 540 E39?

Erik 540
Hej!

Tänkte montera sportluftfilter på min 540 97:a och har förstått att man ska sattsa på två koniska eller så kallade open air filter.
Har någon monterat dessa?
Måste man byta mycket grejor?
Har en M-front.

Mvh:Erik
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hej,
Prova att söka på "open air" så hittar du nån timmes läsning eller så. Open air filter är bra om man vill sänka effekten eller bara att man vill lägga ut ett par tusen för ingenting ;)
Skämt åsido, de flesta bilmärken har så pass bra org.filter att dessa eftermarknadsfilter inte ger någon extra effekt på en sugmotor (om den inte är rejält trimmad +100 hk).

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Jag håller med Stephan och vill tillägga att med det s k sportluftfiltret får du sämre reningsgrad på insugsluften och därigenom kortare livslängd på motorn.

Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Men monterar man öppet luftfilter gör man det nog mest för ljudet, inte effekten
Erik 540
Tack för alla svar, vill ju knappast sänka effekten men vill faktiskt åt ljudet lite grann.
Hade hoppats på att effekten skulle vara ungefär den samma men ljudet lite bättre men nu har jag absolut kommit på andra tankar.
Har någon sportavgassystem på sina bilar?
Har M-paket runt om och undrar då om det ställer till med problem gällande byte av avgassystem, fick nämligen byta mitt gamla mott ett nytt pga slutburken.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Löste det sig med ditt tidigare problem?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nyfiken...

Varför lägga ut megabucks för att få en komfortabel, kraftfull och långlivad bil (BMW 540)

och därefter kasta på ett öppet filter så

-Effekten minskar
-Livsländen minskar
-Komforten miskar av allt brölande

Det finns ju massor av billiga, dånade bilar man kan köpa direkt,

Okej okej... när man var 15 var det kul cool att plocka bort ljuddämparen på moppen, den gick ju sämre då men visst var det ball att det dånade.
Gold
Skit snack att Effekten minskar, i dom fall där effekten minskat så beror det på att man inte har anvät värmesköld och filtret då i sin tur suger i sig varmluft. Så installerar man det ordentligt så borde man få ut mer effekt enligt konstens alla regler, men inget märkbart.

///M arcus
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Precis.... jag håller med dig Gold

Men om man tar sig en promenad på någon av alla dessa bilträffar och kikar under huvarna så ser man att öppet filter verkar vara ett måste, var och varannan har installerat ett sådant.

Däremot är det en försvinnade liten del som har tagit sig tiden och energin att bygga effektiva luftavskärmningar mot motrutrymmet och nya kanaler till det nya öppna filtret.

Så den absoluta majoriteten offrar gärna några hästkrafter för att få ett mera manligt brölande istället....
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Är du villig att offra livslängd på motorn också?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt alla konstens regler så ger det ingen effekt alls, open air filter är enbart till för bilar som har hela trimconceptet dvs tävlingsbilar, som behöver bättre flöde, på en ren standardbil så kan det istället ge motsatt effekt,, dessutom är det som övriga säger, du får in mera skit i motorn.Men visst kan de låta gött i vissa fall.
BMW-MAN.. _ Moppen gick inte bättre med en 22mm Dellorto heller :)) Men det brölade bra ;))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag kan ju berätta av min egen erfarenhet hur ett fel monterat sportluftlifter kan ställla till med problem...
Jag hade monterat ett "open air" filter på min gamla A4 för att öka effekten och få lite sportigare ton... Men istället så sög den i sig massa varm luft från motorrummet(trotts avskärmning!) och till slut har luftmässemätarn pajat! Det var då varm filterolja som har satt sig på LMM's sensorer och förstört den, har ju kostat en del att byta...

Om ni nu ska ändå montera ett filter tänk på:

-Det räcker inte med bara avskärming, man ska helst leda ut filtret så långt bort från motorrummet som möjligt, dessutom ska rören vara av icke-värmeledande material.

-För mkt olja på filtret skadar luftmässemätaren! Spraya mkt försiktigt, tvätta och olja in ett nytt filter själv, för att de kommer dränkta i oljan från fabriken!

BMW 4ever
jo
150
johan franzon
525iA M-sport Touring-03
Det satt ett openair kit i bilen när jag köpte den men jag slet ur det och satte dit orginal boxen,går mycket bättre med orginal.

///Johan

Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag har ju ett JR insattsfilter av fullflödestyp som man stoppar in i original luftburken. På så sätt får jag bättre luftflöde, liiite mer brummande och inga problem med värmeisolering!
Men när jag ska olja in den så spreyar jag oljan nästan i luften och drar filtret genom oljedimman, jag vill inte ha förstörda luftmässemätare mer...

BMW 4ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.