AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.238

Var har dom gjort av kallstartventilen?

sl
56
slackern
320i -85
Ok, det gäller alltså en 320i -85 med L-Jetronic enligt instruktionsboken som hör till bilen, reg:nr antecknat i den.

Där står det under startsvårigheter. "För att prova bränsletillförseln vid startmotorvartal bla bla.. tryck med fingrar ihop slang till kallstartventilen (ksv)... bla bla tydlig tryckuppbyggnad ska kännas vid startförsök.. etc"

Problemet är nu bara att det inte finns någon bränsleslang till någon ksv. Jag bytte filter och har därför följt bränsleslangen hela vägen, från pump till filter, därifrån till fuelrailen, genom denna till tryckregulatorn, och sedan returledningen tillbaka till tanken, finns inga förgreningar till någon ksv.

Där ksv normalt ska sitta, (på insugningröret sett från passagerarsidan) sitter istället någon annan historia. Kopplade till denna är två luftslangar modell grövre, samt en vakkumslang, ytterligare ett vakuumuttag på den är pluggat med en röd plopp. (det sitter även en justerskruv i ett hål i längsled med motorn i den där)

Den ena av de grövre slangarna därifrån går till någon 10cm lång rörformad historia i aluminium som sitter under grenröret till höger, sett från förarsidan. Denna har fyra slanganslutningar av den grövre sorten, den ena av dessa försvinner mellan motorn och torpedvägen, ser in vart den tar vägen sedan.

Tänkte att jag skulle kolla upp kallstartventilen, men blir lite svårt när det inte finns någon. Vad tusan har dom gjort för något? Det där är inte standard enligt instruktionsboken, inte enligt Chilton's rep manual heller.

Någon som vet vad det där handlar om, vad är det för grunkor och hur funkar dom??
sl
56
slackern
320i -85
*bump*

Ingen av er 12 som läst som har något svar? :)
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kallstarten hittar du skruvad på insuget, underifrån, det går en 6mm bränsleslang från mitten på fuelrailsen ner till denna lilla ventil, den brukar vara blå till färgen!

Det andra du beskriver är luftmängdmätaren med insugsbälg o vevhusventilationen.

Men vad är ditt problem med bilen, kallstarten brukar sällan ha någon stor inverkan på motorproblem, då den är inkopplad 2-10 sekunder vid kallastart beroende på hur kall motorn är, har motorn en temp. på över 35 grader så används inte kallstarten.
Dock kan den om den är defekt läcka in bränsle under gång samt när motorn är avslagen!

///Magnus
sl
56
slackern
320i -85
Skit samma, jag kör den till skroten, lite synd med en -85 som bara gått 13000....den startartade igår och gick kanonfint, kommer ner dan därpå och så lägger den av igen...

Har inte tid me skiten....
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Okej, det var ett drastiskt sätt, att skrota bilen.........
Är den inte värd några kronor, du kanske kan sälja den istället, på skroten får du ju i stort sätt ingenting, för en -85 får du oftast 0-200 kr beroende på vad skroten tar för att ta emot bilen!!

///Magnus
me
75
meck
320i/325tic -89
Vilket tålamod.. ;)
sl
56
slackern
320i -85
Så här lyder storyn. :-)

Tålamod tar ibland slut, har krånglat med den där i en dryg månad nu. Till saken hör att jag bara gav 2000:- för den, rosten har gått illa åt ena framskärmen, oljeläckage, styrservo behöver fixas oljeläcka även där, inga konstigheter med detta. Köpte den för att den var frisk i motor och så. 13000 mil 2 ägare, den första hette Bonnier han bodde på Lidingö, han hade den fram till -98, sedan tog någon unge vid och lät den förfalla en del. För att få den genom besiktningen så behövde jag bara byta höger styrled.

Den gick kanonfint, körde väl 3 mil med den, tankade full tank och körde den genom en automatvätt.

Dagen därpå hissar jag upp den höger fram och byter styrled, startar den och låter den gå på tomgång, då kommer första strejken, den bara tvärdör på tomgång, ungefär som när man slår av en strömbytare, alltså är felet elektriskt.

Hissar ned den, den startar direkt, kör ut den ur garaget. Börjar kolla lampor och grejor så allt funkar, ska ta in den på drive in besiktning på morronen därpå. Den går kanonfint, när jag testar vindrutetorkare, och vindrute spolare så tvärdör den igen, inget bludder, den bara tvärdör. Efter det, startar som den ska, sedan dör den igen efter två minuter, startar igen, dör efter en minut, ungefär så... Efter det så är det halvliv i den vid startförsök, men den vill inte hoppa igång, efter 10 sekunders malande på startmotorn så går mätaren till soppaförbrukningen till noll, och den slutar bluddra och är stendöd. Nästa försök bluddrar under 10 sek, vill hoppa igång, mätaren till noll = stendöd. Så där håller det på.

Nu har jag sprutat 5-56 på alla kontakter jag hittat i motorrummet, bytt bränslefilter, tryckregulator, tändstift, fördelarlock, rotor och tändspole. Kollat att bränslereturen inte är igensatt, pumpen går som den ska och skickar på soppa. Gnista finns, dock är det ett frågetecken med kvalitén på den, då den är vit snarare än blå som den ska vara....

Sedan köpte man nytt batteri 60amp, efter att man bytt/kollat allt detta. Bilen har blivit sur efter alla dessa startförsök såklart, fulladdat batteri och startkablar från en annan för att få ordentlig snurr på startmotorn, håller halvgas för att den ska få luft, tillslut hoppar den igång, upp till 6000rpm och stannar. Startar igen och den hoppar igång och jag kan varmköra den. Lägger dock märke till att den "knäpper av" ibland under en mikrosekund medans den går på tomgång.

När den blivit varm, startar och stänger av ett antal gånger, hoppar igång utan några som helst problem. Ner dagen därpå, startar som den ska, backar ut den, behöver nyckeln för att öppna skuffen. Försöker starta, och så är det samma visa igen. Halvliv vid startförsök, men den vill inte hoppa igång, efter 10 sekunders malande på startmotorn så går mätaren till soppaförbrukningen till noll, och den slutar bluddra och är stendöd etc etc...

Till saken kanske hör (vet ej) att "check" lyser när man slår på tändningen, och bremchlight i taket. Trycker man på bromsen så slocknar dom två, det gjorde dom dock inte tidigare, när jag köpte den, då lyste dom konstant, så det är en förändring.

Vad har vi mer... jo, när den börjar krångla så infinner sig även andra skumma elproblem, när tändningen är på, då kan man snabbt dra in och ut ljusknappen och bränslepumpen startar under en sekund eller nått. Samma sak med automatlådan, snabbt från P till 1 och tillbaka till P, bränslepumpen startar under en sek (men det kanske ska vara så, jag vet inte). Vrider på dimmern till instrumentbelysningen, då går bränsleförbrukningsmätaren upp till max och tillbaka.... =)

Så nu står den där, den vill gå igång men inte riktigt...

Tror det är gubben Bonnier som spökar från sin grav tamefan, jag har skaffat ett flipperspel som fått tuppjuck. Den får väl stå i garaget tills jag finner tålamod igen, såvida det inte finns något snille här som kan utröna av det handlar om.
sl
56
slackern
320i -85
PS. Det är alltså något elektriskt fel som kommer och går, det jävligaste man kan ha med att göra. Nu verkar det bara som att den är sur, och att det är därför den inte startar... Men felet kvarstår, även om jag skulle få igång den, så kan jag inte lita på den...
sl
56
slackern
320i -85
Tyckte man lade ner lite jobb på det där inlägget, inte ett svar fick man. :-/
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Med tanke på alla konstiga elfel så tycker nog jag att det låter som om det skulle kunna vara ett jordfel.

Ett par saker du skulle kunna kolla är jordanslutningar mellan motor och kaross och batterianslutningarna, även att batterikablarna sitter fast ordentligt på polskorna. Skruva gärna bort jordflätorna/kablarna för att kontrollera så att det inte är oxiderade anslutningar.
sl
56
slackern
320i -85
Drutten, tack för ditt svar.

Ska kolla det men tror inte på det. det är något som knäpper av likt en strömbrytare... nån attiralj nånstans... nån form av relä eller nått som fått frispel... misstänker ja...

De som verkligen kan BMW borde kunna veta vad det handlar om utefter min beskrivning av problemen, är en simpel volvoskruvare själv, kan intet om BMW, det är roliga tekniska lösningar man hittar. Det finns en uppenbar logik i hur man byggt saken, det är kul... :-)

Tråkigt att den ska jävlas då...
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
när jag drar på halvljuset så dör coupéfläkten :)

tyvärr har jag inget svar slackern

BmW - enjoy!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.