|
|
|
|---|---|
|
Hade ute en tråd nyss om motorbyte, men det värkade svårt med den här modellen. Så nu tänkte jag bara höra med er här om ni har någon anning om det skulle gå att ta Allt i turbo väg ifrån en Volvo 740 TIC till en BMW 518 -90. Då menar jag alltså alla rör, IC, turbo, grenrör, LMM. Vad är det mer jag kan ta eller behöver ta? Behöver jag köpa nya, större spridare då också eller kan man ta dom ifrån volvon? Hur gör jag med kylningen utav turbon? Och med bränslesprutet? Vad ska man ha för bränsletrycksregulator? Hur gör man med vevhusventilationen? Förstår om inte grenröret sitter på plats som gjutet eller? Men det kanske går och greja till lite.? Hade tänkt att sänka kompet med stålpackning imellan två vanliga topplockspackningar. och inte ladda så mkt. Det är så man gör eller? Hur mycket kan man ladda? Att jag just vill göra så här är för att en kompis har en komplett 740 tic stående på min gård, som jag nog kan få köpa grejorna billligt utav. Håller just nu på och renoverar toppen på bilen, så det borde väll hålla ett litet tag iaf. Eller är det någon som har något annat förslag? Behöver mkt hjälp och lärdom som det kanske märks. :D Men frågar man inget så får man inget veta. Hoppas därför på svar! ;D | |
| Kylningen utav turbon menade jag nog mera Oljereturen eller något? Hur funkar det? | |
|
sök och du skola finna.. olja tar du från oljetryckskontaktshålet (T-kors) returen (slang med fall ner i tråget ) kylning? grenröret tror jag nog du kommer att få meka till ett eget eller göra en adapter från originalröret. tänk på att du flyttar kammens läge i förh. till veven när du lägger emellan stålskivan och en packning till+att kamremmen (kanske) blir lite kort. |
|
|
Okej. olja tar du från oljetryckskontaktshålet (T-kors)? oljan till turbon då alltså eller? Har sökt ganska mycket, har hitta mycket också. Fast det vore skönt att få ner allt på en och samma sida. För det skulle göra stor nytta om projektet blir av. |
|
|
Ingen som kanske orkar skriva ner sina kundskaper gång på gång.. Men om jag nu skulle ta alla grejer, lmm, ic, turbo, rör och slangar. sen göra eget grenrör, köpa andra spridare, sänka kompet, fixa en annan bränsletrycksregulator. (som jag inte ens förstår mig på men) är den inte bara och slänga på allt så är det klart då? |
|
|
det är en hel del jobb.. har du allt du behöver ner till minsta lilla slang så bör du med lite verkstadsvana kunna slänga ihop allt på en helg.. mitt är snart klart och har kostat mig...nästan gratis... ca 20h nerlagt.. dock har jag inte kompsänkt.. bara extra soppan som saknas.. håller på att klura lite på den nöten för tillfället.. mvh Jimmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
Stålnacke: Annars kan du göra en lite enklare grej.. Köp motor och låda från 740:n även styrboxarna. Gör som en kille i bilsport hade gjort. Han lyfte helt sonika ner hela volvons drivlina i bmw:n. Denna registrerade han sen som ombyggt fordon, då volvo lämnar ut papper på sina motorer, till skillnad från bmw. Han kan alltså varje år besiktiga sin bil med turbomotorn i. Detta kommer du aldrig nånsin kunna göra med en bmw-turbomotor i din bil. Detta rekommenderar jag dig, dels för att det är lättare än att turbokonvertera, eftersom du inte verkar ha så mycket "meckar-vana", och dels för att din motor är såpass liten att det krävs mycket pengar för att få ut mer effekt än du får ur volvomotorn. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
PevAB: har nog allt tror jag förutom packningar till toppen och typ den där extra soppan. ekblom: har också tänkt på det där, men det värsta är att det är en B230et, dom håller inte för alls mycket dom heller, sen så är kopplingen trasig på volvon. eller den saknar delar. men om jag skulle flytta över motor och växellåd till bmwn. passar lådan rakt av på kardan då alltså? det är mindre jobb att flyta över hela motorn och växellåda alltså eller? |
|
|
lådan passar nog inte rakt på varken kardan eller fästen skulle jag tro.. med "oljan" ovan menar jag smörjningen till turbon ja. släng i volvosnurran tycker jag med, du kan ju iallafall byta till en bättre motor senare om du skulle vilja? annars kan du byta ut Lmm och spridare till lite större doningar och sedan ställa om fjädern i Lmm,+en progressiv regulator till soppan..om du vill ha kvar BMW-motorn alltså. |
|
|
Men faan, känns mkt roligare och lättare med att ha kvar BMW motorn. Blir jobbigt att flytta över hela drivlinan, bakaxel och allt utan billyft. blir "ganska" jobbigt. har en ganska bra mekarvan men har inte garaget för det. Fast något om turbobyggen kan jag inte. Vad tror ni det skulle gå på alltihopa då? Om man tar så mycket som möjligt från volvon till bmw motorn. För just nu är det bara pengarna det hänger på. |
|
|
Jag har lagt ca 1000kr. 500kr för en gammal turbo, grenrör byggt själv, 50 för bränsleröe i koppar som jag har till oljan. 100kr rör till avgas. 300kr för en 3" simonsburk spridare och tryckvakt från en saab turbo =gratis jo jusst de, 29kr för T-korset vid tryckkontakten och 34kr för en pacning på tub.. resten har jag gjort helt själv. billigaste budget bygget?? kanske =) behöver en IC bara.. någon som har en billig? mvh Jimmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
xtra spridare samt tryckvakt från snab= billigt på skroten.. pula ihop ett grenrör eller en adapter= mycket jobb men inte dyrt Turbo+IC hade du välan redan en? jag tror jag själv skulle testat med originalkompet och laddat lite mindre istället.=mucho billigare och funkar hyfsat så länge du inte får laddtrycksnoja.. Tips: sök på budget AND Turbo |
|
|
PevAB: fana vad nice, det vore ju grymt skoj att kunna få ihop allt så billigt. men bränsletrycksregulator och progressiv regulator är väll inte så billigt? för det är väll ett måste? stålpackning till toppen kan jag svarva ut själv, för det är väll bara det som kostar när man ska sänka kompet eller? grenrör kan jag nog också fixa till själv. eller jag ska inte säga själv. det är jag och min far som grejar isf. :D |
|
|
tjockare pacning = annat läge på kamaxeln mot resten av motorn.. kanske du får skaffa ställbart kamdrev?? kommer att köra med orginalspridare och regulator.. enda gången man behöver mer soppa är ju när turbon laddar och då slås ju extra spridaren på.. räcker inte det så sätter man 2st extraspridare! =) kontentan av detta är att bilen kommer dricka soppa precis som en orginal 320 när turbon inte laddar tex vid stadskörning och landsvägskörning men när hornen växer fram och turbon börjr ladda så startar 1-2 extra spridare och "dränker" motorn med extra soppa föör att inte gå snålt och då dricker bilen mer men också bara då.. =) detta är min plan. mvh Jimmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
Okej, kan inte det där med kompsänkningen alltså men jag tror nog min far har full kolla på det. men jag kan väll ta spridarna ifrån volvon annars? man kan alltså köra med orginal regulator? men behövs det inte en annan BTR. Hur mycket hade du tänkt att ladda då PevAB? |
|
| Stålnacke: Din motor (om det är M40) har rätt turbovänlig kompförh 8.8:1, så om du inte ska ladda massor så behöver du inte alls kompsänka den...0.6-0.7 bar ska inte vara nåra problem. | |
| Okej tack för den faktan, hade jag ingen anning om, 0.7 rätt gott och väl för mig. tror jag. | |
|
Stålnacke: du kan ta BTR:en från v*lvon. Den ska fungera bra på turbomotor. Tror det är en linjär. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| ekblom: okej, men vad betyder det att den är linjär då? :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.