|
|
|
|---|---|
marre86 |
Hej! jag har en bmw 530ia-95 vilka tändstift rekomendera ni till den? ta gärna med beteckningen på stiften... vilka är bäst av ngk nummer? bosch nummer? bosch super 4 nummer? eller vilka är bra till min bil? Mvh |
|
BMW rekommenderar följande: Standardstift: NGK BKR6EK Bosch F7LDCR Longlifestift (10 000 mils bytesintervall): NGK BKR6EQUP Bosch FGR7DQP Min personliga erfarenhet är att NGK-stiften alltid fungerar utan problem i alla de applikationer jag testat dem. NGK och Bosch kostar nästan exakt lika mycket, så jag hade satsat på NGK! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
marre86 |
Hej igen! är de någon skillnad på longlifestiften + dom vanliga ja menar går bilen lika bra med vilket som (ngk) ? Mvh |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Longlifestiften har en förmåga att hålla sig rena bättre, och brukar rekomenderas till bilar som går korta sträckor och har en förmåga att slagga stiften så tändningsmissar uppstår. BMW monterar NGK från fabrik i sina bilar så det är ju inget fel att använda dom, är nog de stift som jag har bäst erfarenhet av genom åren. ///MVH Hasso Länk |
|
Skillnaden mellan longlifestiften och de "vanliga", är att longlifestiften har fyra sidoelektroder och mittelektrod i platina. De vanliga stiften har två sidoelektroder och normal mittelektrod. Longlifestift sitter monterade i de flesta BMW-motorerna från -98, då man införde 2500 mils serviceintervall. Rent teoretiskt skulle det kunna finnas en förbränningsteknisk fördel med fyra i stället för två sidoelektroder då det finns fler möjliga vägar för gnistan att gå (gnistan väljer automatiskt "fetaste" med tätast bränsleblandning i luften). Men främsta orsaken till övergången är att bytesintervallet kan förlängas då det finns fler elektroder att slita ner innan stiftet är förbrukat. Använder själv BKR6EQUP, då det var sådana som satt monterade i motorn från fabriken (bytte för ca 800 mil sedan), och motorn går utmärkt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
marre86 |
Ok ska prova dom, passar dom bkr 6ekqup till bmw 530ia-95 ? Mvh |
|
Det är samma gänga, längd och värmetal på BKR6EK och BKR6EQUP Man kan byta ut EK-stiften mot EQUP. Kort: De passar i din motor! (rekommenderas till och med av BMW) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
marre86 |
Ok tack Mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.