|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur schwitzer s2 aggens respons är? Är sugen på ett s2 med inlopp 53 (split) och utlopp 70 mm. Klara detta att leverera luft till dryga 500 hk, som är målen i framtiden? Håller på att bygga motorn nu efter krashad toppackning. ps. har provat söka.... | |
|
responsen ska tydligen vara riktigt bra,,, men några 500hp klarar det nog inte // Rosen |
|
|
ok.. Köpte ett, vad jag trodde var ett S2 aggregat. Men på märkbrickan på lagerhuset står det bl.a. s200. S200 är väl ett nyare agg än gamla S2? De heter väl BorgWarner nu och inte schwitzer. Kompressorhuset är iallafall märkt Schwitzer med datumstämpel -03. Aggregatet är ganska stort. En sak jag upptäckte när jag kom hem var att det är inte vattenkylt! Någon som vet om det brukar vara det? |
|
| S2orna har inte vattenkylning... | |
|
>Talwar. Jag har ett lika dant agg. som du fast lite preppat. När jag köpte mitt satt det intärn wastegate på det. Så det blev en tur till Turboservice. Dom har bytt turbihus, turbinhjul, axel samt flowpreppat det. Flowpreppat har dom sagt 500-550 Hk. Ett standard agg. 400-450 Hk. Enligt Turboservice ska det vara väldigt fina agg. Lite synd bara att väldigt många tror att det bara är Garret GT37 - GT42 som funkar..... Vad kan det bero på?! "HOST" Bäckis och Ärtan... "HOST" ;-) Vad ska du med vattenkylning till?! Det är bara för kärringar som inte fattar att man ska låta turbon svalna innan man vrider av nyckeln.... Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
ok.. tack Bonje. Hade samma uppfattning om agget. Har tänkt att försöka optimera så mycket jag kan nu när jag ska bygga min motor, så jag ska flowpreppa det också. Nja, vattenkylningen skiter jag egentligen i, men jag blev bara så paff när jag var van med mitt gamla 16T som är vattenkylt. /Andreas |
|
|
Se det så här... Du slipper alla vattenslangar och skit nu. Sen får du ju samtidigt cleanare i motorrummet! ;-) Kul med flera som har samma agg. Har du köpt eftermarknadssprut eller kör du med "orginal" grejorna? När rullar bilen igen då? Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Har kört SMT6 hittills. Men till vintern blir det att bygga Megasquirt. Väntar dock lite på den versionen som skall kunna styra tändning också. Jag får se om jag får ihop bilen mer i sommar. I så fall blir det nog att köra 16T och SMT6 resten av sommaren. Har ju inte gjort nåt grenrör än till schwitzern. Tyckte jag såg en annons på din turbo, Ska du inte ha den kvar? /Andreas ps. cleant i motorutrymmet är viktigt ;-) |
|
|
Jo min turbo ska jag ha kvar. Det var bara en bild på den, för att folk ska kunna se hur turbon se ut som är till salu. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
ok.. kul Vad har du för grenrör? Har du gjort det själv? |
|
|
Jo grenröret har jag gjort själv. Ett tigsvestsat pulssplitt i gjort i vanligt tubrörsmaterial. Eller själv och själv.... Jag och den före detta "projektkompanjon" David, kapade till och punktade ihop grenröret själva. Sen lämnade vi det till en gemensam bekant som tigsvetsade det i efterhand. Numera har jag köpt en AC/DC Tig. Så nu gör jag mina grenrör helt sjäv. Kul som fanken, och en härlig känla att bygga helt egna och snygga grenrör mm. ;-) Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Jo, det måste vara skitkul att ha gjort det själv. Det var min plan också, men jag har bara Mig-svets. Har inte pengarna att införskaffa mig en Tig nu. Allt på bilen blir typ dubbelt så dyrt som man tänkt sig. Problemet är ju att man vill ha ALLT.... Bromsar, stolar, bur, tank, soppapump, koppling, plast, ny front och sen alla motordelar.. Puuh! Du kanske skulle kunna tänka dig att helsvetsa mitt grenrör om jag punktar ihop ett i vinter? ;-) Håller det inte att svetsa grenröret med Mig annars? Har en jävligt bra svets och man är inte helt oäven på att hantera den. Det är väl mest för utseendet man Tig:ar va? |
|
|
Hepp...... Naturligtvis kan du svetsa det med din "MIG" själv!!! Och det håller!! Det gjorde jag med mina första rör!! //Jesper |
|
|
Bonje: Ärtan har ju kört Schwitzer på sin M50 Länk |
|
|
Bästa turbo vi provat är fan Holset H1e, som både bäckis och jag har på våra busbilar. Så jävla grym respons samtidigt som dom klarar en bit över 500hk. S2 aggreget ser litet ut,det har säkert fruktansvärt bra respons också. |
|
| vad har h1E för kompressordiam?? hade en sådan liggandes på jobbet, såg i stort sett identisk ut med min hx35 eller 40?? lilla flänsen iaf och 54mm kompressor! | |
|
55mm kompressor, 57mm turbin med avgashus 14 tror jag det är! |
|
| visst är det lilla flänsen det också? och vet du om hx40 finns med 54mm kompressor, eller är det en hx35 jag har?? dataplåten är borta med vinden..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.