|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder! Vart kan man alltså skaffa en låtsas katt? Jag har 3" system hela vägen från turbon, o det vore nice och smälla dit en liten burk så man slipper få miljöböter ;) Tack på förhand | |
| Visste inte ens att det finns falsk kat, låter bra.. | |
| Köp en gammal kat på skroten och sätt ett rör rakt igenom så har du en fejk-kat. | |
|
Jo jag hade tänkt göra så... men jag vill ju att det ska va 3" hela vägen.. man skulle ju kunna "förstora" katten, så att den löper runt hela röret... det är ju bara leka med svetsen lite ; ) Men det bästa då är ju fejkad, kan ju se lite skumt ut annars kanske!? |
|
|
Sitter det en turbo under huven är väl katalysator inte ditt största problem när det gäller vad myndigheterna tycker? Det är iof smart att försöka minska på böterna genom att ha en katalysator åtminstone.. |
|
| Ja, vad skulle jag annars få böter för? | |
|
En flygande besiktning där poliserna är uppmärksamma resulterar i ombesiktning och mest troligt också böter, det verkar vara slump som avgör om det blir böter när man läser inläggen på det här forumet. Brott mot miljölagen blir det om du kör utan katalysator och där har jag hört att beloppen är klart kännbara.. Hur som helst är det inte polisen som är problemet, försäkringsbolagen kommer inte betala ut en krona ifall det uppdagas att bilen är trimmad, din trafikförsäkring gäller inte (läs avtalet!). |
|
| Läste i vintras att en kille här på forumet, ringt sitt försäkringsbolag... han nämnde inte vilket... hursomhelst ställde han frågan vad som sker vid olycksfall om bilen i fråga är trimmad! Han fick svaret att försäkringsbolaget inte kan hålla koll på hurvida bilar är trimmade eller inte, utan att om polisen bedömmer att en olycka skett pga att bilen varit trimmad så höjs eventuellt självrisken! Hur är det med alla chipstrimmade bilar då? Dessa är ju också trimmade, gäller inte deras trafikförsäkring heller??? | |
|
Som du säger så är det polisens bedömning, och försäkringsbolagets (dom gör alltid som dom vill), om det var trim som varit orsaken till en olycka. Det är precis här risken med det du funderar över ligger. Man kan väl iof se det som så att risken är mindre än att du är med om en olycka eftersom det bara är då det kan bli aktuellt med en bedömning.. Chipstrimning är en gråzon. 1.850:- för en "sportkatalysator" med 3" anslutning hittar du här: Länk |
|
bmwracing |
Trafikförsäkring har man alltid ändå genom trafikförsäkringsföreningen. Så även om du kör helt oförsäkrat går dom in istället. |
svintoleffe |
Köp en racing kat för en 2500-3500 tusen har jag för mig dom kostar allt ifrån 2 tum upp till många tum. Bmw-Power MVH Leffe |
|
Jaaaa, va roligt att köpa en avgasrenare för typ 3000:- Nä, jag har massor av annat att lägga pengarna på, dessutom har ja inte hur mycket stålar som helst... Det är ju super dyrt att hålla på å trimma, men det är kul ändå = ) För min del blir det en fejkad katt, billigare så ;) |
|
|
Köp en stump 4" och svetsa på två konor io ändarna, så dom konar från 4" till 3" Sen sätter du flänsar på ditt avgassystem någonstans före och efter "katten" Då ser det exakt ut som om du har en racekatt under bilen. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.