|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW-vänner! Håller på att undersöka ett tänkbart bilköp. En importerad bil från 1995, privatimporterad år 2000. Efter flera turer med Svensk Bilprovning och Vägverket fick jag reda på att registreringsbeviset (fahrzeugbrief) lagras på den station där inregistrering gjordes och att man kan få en kopia av detta. Nu har jag hittat rätt station men de säger sig ej ha uppgifter från 1995! Är det begränsad lagringstid för dessa handlingar? Slänger de bort originalen efter tre år eller nå't? /Dan | |
|
Arkiveringstiderna har ändrats i flera omgångar, varav en gång nyligen. Därför kan jag inte svara säkert på vad som gäller för närvarande, men jag tror det är innevarande år plus fem år. Efter arkiveringstiden destrueras dokumenten. Jag ska kolla upp det på jobbet imorgon, återkommer... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Regbeviset finns väl kvar på bilprovningen där den är besiktgad den blev ju importerad 2000 det är bara och ringa ditt och be dom skicka en kopia. | |
|
jari65: Korrekt, som sagt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: En lite nyfiken fråga; gäller inte arkivlagen (10år) för sådana dokument?! Skulle man som nuvarande ägare inte kunna få tillbaka briefet innan det det förstörs (eller att bilprovningen tar en kopia vid reg.bes. istället), eftersom man på det pappret kan se antal ägare och geografiskt etc) Skönt med lite brainstorming...:)) M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
jari65, helt rätt och det är just det jag gjort men de har inte fått fram något och skriver att de ej lagrar handlingarna så "långt" tillbaka i tiden. Mvh Dan |
|
|
STEPHAN: Det har varit tio år tidigare, men om jag inte minns fel blev det ganska nyligen ändrat till fem år (jag kan mycket väl minnas fel, det vet jag imorgon) för att arkiven ska bli hanterbara. Kopior lämnas ut på begäran, då på hela briefet inklusive tidigare ägare mm. Jag tror att anledningen till att man behåller originalet istället för en kopia är att minska risken för förfalskningar mm...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: 10 år lärde jag mig på gymnasiet men det var länge sedan och inaktuellt idag (3 år i onödan ;)) Du har nog rätt ang. förfalskningar, tänkte inte på det... M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Hur kan man kolla upp vilken station inregistreringen gjordes? Bilprovningen själva eller? Säljaren till min bil har nämligen försökt att kolla upp detta men lyckades inte. Nyfiken som man är så vill man ju få fatt i fahrzeugbriefet :) Kan man ordna det från tyska bilprovningen eller liknande så här i efterhand? /Erik - BMW CS #05162 "My car got the famous G-Power deeptone" |
|
|
Ring Bilprovningen och säg att du behöver en kopia, då kan du hämta det på stationen, få det faxat eller få kopior med posten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag frågade på Bilprovningen med de hänvisade till Vägverket. Där kunde de se vilket stationsnummer som registreringen utförts på. Därefter frågade jag Bilprovningen igen för att få fatt på just den stationen. |
|
|
Sådär nu har jag fått kopiorna jag sökte! Efter lite bättre bokstavering av reg.nr. och exakt datum för införsel så kunde aktuell Bilprovningsstation få fram uppgifterna. Inte världens lättaste att läsa de tyska handlingarna på en usel faxkopia... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.