|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Arnold Braunschweiger |
Hej allihopa, Jag har hängt på forumet ett tag och läst många inlägg, men inte fått tummen ur och reggat mig förrän idag :). Lite om mig själv: Peter, 26 år. Bor 5-6 mil norr om Göteborg. Jobbar på Volvo IT i Torslanda. Pendlar från villan till jobbet varje dag, i runda slängar 12 mil om dagen. I dagsläget har jag en Volvo S40 T4 som jag har kört med i tre år nu, och funderar på att byta bil. Det var verkligen ett misstag att gå in på det här forumet och läsa om BMW :). Känner ett litet sug efter en bra BMW, samtidigt lite ångest...men det är inget nytt, jag får alltid ångest när jag ska köpa ny bil :). Tidigare så har jag haft en gammal Ford Sierra -88, en Nissan 200SX -92 och nu S40 T4 -98. Jag går i tankarna att skaffa mig en BMW M3. E36'an är den som jag har råd med för tillfället. Har hittat en fin M3 -98 med 7000 mil på mätaren hos en handlare i Varberg. Om tid finnes så ska jag åka ner till Varberg och kolla på bilen på lördag. Den är importerad. Länk: Länk Kanske skulle säga att jag aldrig har kört eller åkt i en M3'a. Mina BMW-erfarenheter sträcker sig till en provtur i en 325'a för några år sedan. Försäkring har jag inte kollat än, men jag räknar med runt 20'-25' i värsta fall (?). :( När jag kör med T4'an till och från jobbet, så är det mest motorvägskörning + lite landsväg. Ligger på runt 0,8-0,9 l/m och min bensinräkning är runt 3000-3500 kr/mån. Hur mycket kan jag räkna med att öka bensinräkningen med om jag skaffar mig en M3'a? Kommer nog inte att kör alltför hårt i början (Hrm.... ;). Hur ofta är det service på BMW och vad brukar de gå på i pris? Vad är det för skillnad på Inspektion I och II ? Priset för denna BMW var 229.000, som jag borde kunna pruta ner en del. Alla synpunkter mottages tacksamt. PS. Läste tråden om M3 vs. T4 och det var ju en hel del blandade synpunkter. Kan ju ge mina egna samtidigt; Jag är nöjd med min T4, förutom att servicen har varit lite dyr, med byte av bromskivor, belägg, bromsok osv. Men jag har kört runt 10.000 mil med den så det är väl inget att klaga över egentligen. Vanligt slitage. Fick byta stötdämpare fram vid 8500-mil service...kostade 9000kr. Turbon har hoppat och laggat lite hur som helst, det visade sig vara jordfel i kabel. ABS'en har lagt av, det var med kabelbrott, turbon krånglade igen, det var en packning som gått. Allt som allt så har jag lagt ner runt 40' i reservdelar och service på T4'an under de tre år jag haft den. Köpte den för 158'. Annars så går den väldigt bra. Halvkass inredningskvalité bara. Nu blev det lite långt det här inlägget med massa oväsentligheter...men när jag väl börjar så har jag svårt att knipa ;) I alla fall, alla synpunkter mottages tacksamt som sagt. |
|
Det första du bör göra är att provköra, fundera på om det är en M3:a du vill ha (och vill betala för). Försäkringskostnader är som sagt nästa femma, 20-25 får du nog räkna med MINST. Åtminstone om sthlm:s förorter är lika "illa" som göteborgs.. Ägarkostnader på en M3:a är ju inte gratis som du säkert räknat ut. 1500 mil mellan servicar och dyra delar är ju ett uppenbart faktum, dock är det ju just försäkringen som är den stora kostnaden på en M3. Soppaförbrukning bör inte vara alltför mycket över litern vid normal körning, dock har den ju potential att dra 2 liter om man vill. :) Priset på bilen låter i mina öron lite högt, självklart får man betala mer för en FIN bil (vilket det ser ut att vara) då det finns en hel del rishögar där ute också. Men ska du använda bilen och pendla med så får du räkna med att värdet på DEN bilen sjunker drastiskt om nåt år när några tusen mil till har lagts till. Fundera också vad du får för samma pengar. En grymt fin, svensksåld 328coupe (e46) kanske ? Saknas 100-hästar visserligen men du får en nyare och modernare bil. Dessa funderingar har du säkert redan gjort men jag delade med mig av mina funderingar... :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
Arnold Braunschweiger |
Jodå, jag har allt tänkt på en 328 med :). Står i att välja mellan M3 och 328. Hur mycket billigare är försäkringen på en hyfsat ny 328'a? Hm hm hm... |
|
Arnold Visst är M3 an en kanonbil och den som du hittat ser ju väldigt fräsch ut tycker jag. Vet inte om priset är så himla högt. Det är ju ändå en ganska ny e-36'a som inte gått långt och dessutom står hos en bilhandlare. MEN...... Hade jag varit dig så hade jag nog satsat på den som jag ser det absolut bästa kompromissen mellan prestanda och hyfsat vettiga ägande kostnader. En vacker 330 coupé! Tex Länk Där har du ju en nyare och snyggare bil med färre mil som dessutom är svenksåld. Säkert kan du ju pruta ner den en del också. Visst är ju M3'an snabbare men jag tror nog du blir nöjd med 330'n + att den antagligen inte kommer tappa lika mycket i värde som en M3'a e-36. Precis som Anders S skrev så kan ju 328 också vara ett bra alt och en fräsch sån får du ju under 200'. Lycka till! /Stefan |
|
|
Jag skulle personligen om jag vore du, med de förutsättningar du har angivit köpa mig en 330 som Wadstedt79 skriver. Även om det innebär att lägga till några slantar. Går inte det så skulle jag försöka hitta en väldrig bra utrustad 328ci (absolut med navigation). Värdetappet på din M3a kommer bli stort om du räknar med att behålla den i 3 år, dessutom är försäkring, reservdelar, service, soppaförbrukning och som sagt värdeminskningen högre på M3an vs 328/330. Desstuom är E46orna modernare, snyggare säkrare. |
|
|
Arnold, Försäkringen i mitt fall för en 328:a (E46) ligger på 8500:- / helår / helförsäkrad medans en M3 vill dom skinna mig på nästan 30.000, därför är M3 inte intressant för min del... Kan du tänka dig att lägga upp mot 250´ skulle jag också fundera på en 330 som sagt (istället för en 328 runt 200´). "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Arnold Braunschweiger: Försäkringen blir ofta avgörande vid köp av en M3. En snabb sväng innom folksam gav mig en premie på 50.000 (förra gång fick jag upp 36.000) Båda hopplösa m.a.o 328 -00 skulle kosta 13.500 och 330 -00 kostar 18.000kr. Alla helförsäkring, 1500-2000mil/år, parkering på gatan i Borås. Vad du får vet jag ej, men här har du en bild av skillnaden. Som andra säger ville jag helt klart noga vurderad en 330. Mycket mer modern bil änn E36-karossen, större komfort mm. Om du åker så mycket som 12 mil om dagen, har du en sportig bil med bra komfort.. lycka till! "If you have to ask, you can't afford it" Mvh Eivind |
|
|
Förstår inte varför han skulle vara tvungen att lägga mer än de 229' som begärs för M3'an om han vill ha en fin 330. Den 01'an som jag hittade för 235' tog ju mig 2 min att hitta så det går nog att hitta en fin sån för 220-230' om man letar runt lite. Eller.........? |
|
Arnold Braunschweiger |
Ska kika lite på försäkringar nu... Är importerade bilar "automatiskt" dyrare i försäkring? |
|
Lite väl optimistiskt att värdera marknaden utifrån den billigaste bilen man kan hitta? Säger inte att det är nåt fel på den bilen men få bilar som JAG tittat på annonseras under 250´. Om vi pratar om samma bilar... För mig gällde det svensksålt, välutrustat och låga mil (upp till 5´ mil drygt). Är bilen 100 så är det ett kanonpris tycker jag. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Arnold, Folksam och dom flesta andra bolag tar inte mer betalt för en importerad. För övrigt var Folksam billigast generellt sett när det gäller importerat (teknikens värld). Ring runt hur som helst, billigast hittar du bara genom att ringa runt till alla bolag själv. Vad (jag) och andra säger om billiga bolag är sällan rätt i enskilda fall. :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Anders S.: Du har nog rätt i det du säger. Skall man komma ned på 220 hittar man nog det om det är import med CA. 9000 - 13000 mil på mätaren. Även om det alltids finns undantag. En fin 330 -01 sv. såld under 250' : Länk Är den 100:a så vill jag säga att det är en okej affär. Dock ingen navi "If you have to ask, you can't afford it" Mvh Eivind |
|
Arnold Braunschweiger |
Har kollat lite på nätet än så länge, Folksam Körsträcka 2500-3000 mil/år Ingen under 25 kommer köra bilen BMW M3 1995: 38.382 kr 1998: 47.548 kr <---den jag ska kolla på 1999: 20.582 kr Verkar bli billigare om man jämför E36 och E46. BMW 328 1998: 11678 kr 1999: 12100 kr Provade att regga mig på Länk Fyllde i uppgifter om M3'an jag är intresserad av, 10 min senare så ringer en trevlig dam och frågar lite saker och säger att hon ska maila mig olika prisuppgifter från olika bolag om någon dag. Jag blev lite förvånad över hur snabb det gick på det sättet. |
|
Om man skall jämföra med det alternativ som föreslogs (M3:an) så var den ju import, saknade säkerligen navi och hade rullat 7000. Du bör utan problem hitta en fin 330 med under 7000mil och hygglig utrustning för de pengarna. För mig så är valet självklart, E46 utan tvekan, en M3:a 98 tappar otroligt fort i värde, speciellt om du skall köra 12mil om dagen.. Dessutom är hela bilmodellen konstruerad på 80-talet, E46 lanserades ju 98, så huvuddelen av den är konstruerad under 90talet. Speciellt med tanke på krocksäkerhet och liknande. |
|
|
Arnold; Lita inte på priserna du får på nätet. Lita heller inte på att någon försäkringsmäklare kan ordna den billigaste försäkringen åt dig. För att komma så billigt undan som möjligt så finns det inga genvägar. Du måste helt sonika sätta dig och ringa runt till alla bolag och prata med dem personligen. Genom att skruva på alla möjliga parametrar (mil, självrisk, ålder etc), inkludera alla rabatter du kan (Flerförsäkringsrabatt, SIF, OKQ8 m fl) så får du till slut ett pris som förhoppningsvis ligger betydligt lägre än de du får på nätet. För mig skilde det ca 10 000:- (!) mellan priset jag fick på nätet och det jag fick per telefon. Jens |
|
| Sen undrar jag varför det tjatas om svensksålt? Bilarna kommer ju för tusan från samma produktionslina.. Gör man efterforskningar på den importerade så är köpet inte osäkrare bara för att den är import. | |
| Fördelen är väl snarare vid inbyte och bemötade när det gäller garanti/goodwill hos vissa verkstäder/återförsäljare. Dessutom är det något enklare att bli av med bilen om den är svensksåld. Personligen har jag inget emot importbilar men priset bör ligga under priset för en likvärdig svensksåldbil. Åtminstånde när vi pratar lite mer udda modeller och inte e34 525or. | |
|
Hej Arnold och välkommen till forumet! Mycket är sagt i tidigare inlägg, vi är många som vill dra ner dig i bmw-träsket ;-) I likhet med flera andra vill jag rekommendera en BMW 330 - jag hade själv en i tre år men sålde den tyvärr i våras. Underbar bil som är mycket mer användbar än M3, mycket modernare än E36-generationen och som känns betydligt kralligare än 328. Bara motorljudet är värt priset. Och de börjar bli lite vanliga så priserna är på väg ner. En idé är att provköra modellprogrammet "nerifrån" dvs börja med 328 sedan 330 och kanske M3. Är man såld på en M3 kommer tex. 328an att kännas som en gammal traktor. Ta dig tid på att leta länge för att verkligen hitta din drömbil. Ingenting känns värre att lägga en massa pengar på en bil som man tröttnar på efter ett tag. Lycka till! |
|
|
Tyckte M3:an var orimligt dyr! Måste bara länka till den här läckra Alpinan!: Länk Alpina brukar ha dyrare reservdelar men värdet brukar hålla bättre relativt sett, och tycker att detta ex. verkar vara lite väl billig, antagligen skruvad (+5-9000 mil? = 10-14000 mil tot.) men ändå fräsch... Länk Den här 328 verkar lite ärligare o billig: Länk Länk 330: Länk Länk Länk Mvh |
|
| Skulle helt klart själv satsat på 330! | |
|
Håller med Hubbe 325. Anders S Förstår om det inte är så lätt att hitta en kanonfin 330 med de krav du har på mil, utrustning och sv-sålt men jag jämförde ju med M3'an han tittat på som var en import som gått 7000 mil. Borde väl inte vara omöjligt att få en tidig 330 med hyfsat utrustning 7-8000 mil för 220' eller.........? Sen så värderade jag inte marknaden utifrån den billligaste 330'n jag kunde hitta. Det var den tredje coupèn i ordningen jag hittade på blocket utav ett hyfsat stort antal: mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.