AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
5.577

bussningar bak balk e3 e9 e12 e24

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Någon som känner till om det finns hårdare bussningar till bak balk passande e3 e9 e12 e24 än std bussningen?

/Pelle
Robert V
... söker genom forumet just i samma ämne.

Jag har sett läst det nånstans att alpina har hårdare/uppgraderade bussningar på deras bl.a. B7 & B7s för att "handle the power"
Jag har lite diverse småkataloger från alpina men de verkar inte ha nåt sånt däri. Kanske ska gå in till bmw o fråga ... men då blir man rädd för priset o svetsar fast skiten istället :)

fyll på här gärna om du kommer framm till nåt !
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
tänkte sätta några extrastag med uniballs i min bakvagn. för att styva upp å förstärka lite.

TwinTurbo=Twice the fun :D

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Misstänkte att alpina bussningar skulle kosta mer än det var värt.
Så jag gjorde ekonomi lösning och fyllde silent bussningarna med rutlim i stället. Iofs så kunde man gjort helstumt med nylon/aluminum bussning men det lever om rätt duktigt i bilen med sådana bussningar.
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Pelle : Rutlim, hmm.. en kompis gjorde en liknande
opperation på hans E21 som byggdes om för bättre
hjulvinklar (Spiidfriik på forumet).

Verkar som en enkel lösning på dilemmat.

Funkar detta bra? Vilket rutlim ska man använda?
.. har ju själv inte gjort klart bakvagnen.

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Kolla W&N!!!

Länk

; ) " Chrome is heavy and beautiful"
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Dom flesta glasmästare har 1k polythane lim som dom limmar glasrutor med. Namet är nog beroende på vilken lim leverantör dom annvänder sig av. Nackdelen är att 1k har längre härdningstid.
Nu var jag väldigt sugen på att få ihop det och glasmästaren jag var hos hade gjutet bussningar innan och hade ett 2k lim han annvände sig av. Där skulle på primer och sedan skulle det härda under ~80 grader en viss tid. Iaf jag hämtade bussningarna någon dag efter och gav 200:- för jobbet.
Det finns även flytande urethane Länk , men jag försökte få tag i någon som kunde få hem det. Men det var ingen handlare som jag pratade med visste inte ens var dom kunde få tag i det. Men på L-Å bilder så ser men tillverkar namnet på produkten ;)

Ekblom; hur hade du tänkt dig med extra stagen? Det är alltid kul att höra hur andra löser bakvagns problemen på äldre bmw
Robert V
Länk

... det få nog bli dessa tror jag ... Jag har mailat dem och de skickar till europa varje dag.

för säkerhets skull bara ... kan nån översätta dessa delar så man inte besteller fel !

adjustable strut tops
upper/lower control arm bushings
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Lyfter denna gamla tråden med en fråga...
Hur byts dessa bussningar?

Måste man lämna in för att få dem ur- och i pressade?

Tänkte renovera ett par bärarmar bak på min e12 528i

mvh
//Patrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Annars har Ireland Engineering en hel del till äldre modeller.

Se nedanstående länk - där finns bussningar i polyuretan bussningarna i bärarmarna men silentblock. Inte lika hårt som deras hårdaste polyuretan (som är likt delrin) men iallafall hårdare än original.
Länk

pablo : Är det bussningarna i bärarmarna (två för varje bärarm) eller silentbussningen du tänker på?

Jag gissar på de mindre bussningarna i bärarmarna (eftersom du säger att du ska renovera dem).

Eftersom du ändåså ska renovera dem så är det bara att elda på med en gasollåga runtom bussningen och när det blivit lite mjuk och go så är det bara ta en minislägga och en distans och banka ut dem. Värm inte alltför mycket så det blir för kletigt, ska vara ltie lagom - då är det inga problem att få ut bussningarna.
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Tack bmw-slangen för snabbt svar.

Ja det stämmer, det är dom bussningarna jag talar om,
men undrar som sagt hur man får i de nya igen?

Ska ju även byta silentbussningen också så jag kan ju passa på o fråga:
Det är helt enkelt bara att lossa bultarna (1 i kaross och 4 i bakvagnsbalken) o byta?

Nåt övrigt att tänka på vid denna operation?
Behöver man domkrafra upp själva balken under bytet?

mvh
//Patrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du byter till hårdare bussningar såsom polyuretan, delrin och alla dess varianter så trycker man in dessa mer eller mindre med handkraft (annars löser det sig med ett skruvstäd).

Om du inte är rädd om silentbussningarna är det bara att lossa den stora muttern och plattan undertill, ta loss baksätet så du frilägger hålet där den enorma skruven som går genom silentbussningen, sen tar du lämplig distans och slår till några gånger så skruven flyger upp ur hålet. Sen gängar du en bra bit in i den mjuka lättmetallen och skruvar fast en stor skruv. Sen tar du en distans och sätter ner i hålet från baksätets sida. Sen dra du till som fasiken flera gånger så kommer silentbussningen ut. Har några bilder på det från någan annan site.

Om det är hårdare bussningar såsom polyuretan, delrin och liknande så är det inga problem att pressa upp dessa. Men ska du ha en mer original gummiliknande silentblock så är det enklast att lämna bort - det har verktyg som gör det jobbet löjligt enkelt.
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
hmm nu hänger jag inte mer riktigt =)

Fick hem grejorna från bmw idag, och det är inte bara själva bussningen utan hela "silentblocket" alltså nr 7 Länk

Har jag missat något?

mvh
//Patrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj! Bakvagnen på E12 såg mer annorlunda ut mot E30 än jag trodde!

Här är E30
Länk

Då får jag nog ta tillbaka det jag sagt om in/ur-pressning av bussningar. För det gäller bara modeller som E28/E34/E30.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.