AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
470

Var sitter fläktstyrningskortet?

Det är då klart att glädjen över att ha lyckats byta mitt trasiga värmepaket skulle grumlas av att fläkten upphörde att fungera på alla andra lägen än just högsta fart.
Vad jag undrar är var det så kallade fläktstyrningskortet sitter någonstans i en 525-91, finns det någon som vet det? Är det någon som vet exakt vad som brukar gå sönder på detta kort?

Mvh Jögge
Jag var lite otydlig kanske, men det är alltså kupéfläkten jag funderar lite över...

Mvh Jögge
an
643
anlima
735iA -87
Det finns två olika varianter, ett motstånd som sitter ovanför gaspedalen, du ser om du böjer och tittar under panelen.
Den andra , "kortet" sitter under handskfacket på fläktpaketet , sitter med två skruvar (passagerarsidan).
På kortet brukar det mest vara "kallödningar" ,så det brukar räcka med att löda om hela kortet.
/ Mats
Ok, jag har alltså antingen ett motstånd som sitter vid gaspedalen eller ett fläktstyrningskort vid handskfacket då?

Gissar jag rätt om det då på min bil (E34) sitter vid gaspedalen?

Vad är en "kallödning" för något?

Mvh Jögge
an
643
anlima
735iA -87
Fläktmotståndet kyls av luften i värmepaketet, två olika motstånd finns. den ena är monterad ovanför gaspedalen ,instucken i själva fläktpaketet.
Den andra varianten "kretskortet" sitter instucken och skruvad på paketets högra sida,bakom handskfacket. dåliga lödningar är vanligt fel , brukar kallas för kall-lödning. Bara att löda om kretskortet för bättre funktion. Kan tyvärr inte hjälpa dig att hitta motståndet. Du bor lite väl långt söderut för mig.( 90mil norrut)
Mats: Mitt fläktmotstånd satt precis som du sa ovanför gaspedalen instucken i fläktpaketet. Det var bara att dra ur motståndet och löda fast de två nitarna så fungerade fläkten som den skulle igen.

Det var dock viktigt att man såg till att lödningen gick från niten och hela vägen ned till plåten för att det skulle fungera. I början så lödde jag bara lite ovanpå och runt nitarna, men då fungerade det inte, så jag gjorde om det och såg till så att lödningen räckte ned till plåten och vips så fungerade det.

Jag läste om någon stackare som lämnat in sin bil hos BMW och betalat ca 800kr för att få ett nytt fläktmotstånd monterad. Det är så man ryser....

Tack för tipsen Mats!

Mvh Jögge
hm alltså om man har kortet på högra sidan så kan man mäta upp motståndet=kalllödningen eller?

vargen
Vargen: Om man har tur så kan man se kallödningen visuellt, att det har släppt eler är glappt någonstans.

Om man läser i "Mektipset" så kunde författaren bara böja lite lätt på kortet/motståndet när det var inkopplat och se att det fungerade ibland och ibland inte beroende på hur man böjde på det.

Mvh Jögge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.