|
|
|
|---|---|
leksa |
Hej ! Visserligen står det en del förklaringar om detta i forumet men ändå .... vad kan fel vara om högra spegel tinar bra medans den vänstra inte alls ? Finns styrningen (säkringar, termostat , etc..) separat till höger/vänster, var sitter de i så fall ? Kan man undersöka felet själv, spegeln går det att ta loss, hur mäta om den är kass, osv...? Bilen 523 -97:a Leksa |
|
Spegelglaset sitter med ett klickfäste, milt våld löser detta. Mät motståndet på baksidan av spegeln. De fall jag har haft probs med spegelvärming är det denna del som spökat. Nytt spegelglas på BMW kostar ca 300 om jag minns rätt. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
leksa |
Hej Asken och alla andra kunniga också förstås .... Jag mätte motståndet på spegeln, ca. 400 Ohm vid omgivn. temp. ca 7 grader. Jag mätte även spänningen (pulserande) till ca. 14 V under samma förhållanden. Det blir inga större strömmar till spegeln, ca 35 mA, men det kanske är rätt, nån som vet ? Är det korrekta värden för resistans i spegeln och är spänningsnivån rätt, spegeln har i alla fall svårt att smälta is , vad jag kommer ihåg från förra köldnäpp ? Just nu när det är + grader ute , så är det ingen större skillnad hur speglar torkar imma, lika dåligt på båda ! Vad är det som gör att man får högre ström till spegeln vid kallare väder, är det resistansen i spegeln som är temp. beroende eller ökar spänningen/pulsfrekvensen ? Tacksam för klargörande kommentarer ! Leksa |
|
400 ohm är för hög resistans, ger runt 35mA som du skriver, men det blir ingen värme av detta, endast c:a 0,35W. Pulseringen som du mäter är för regleringen, en tempgivare gör att puls/pausförhållandet ändras med yttertemperaturen, och därmed värmeeffekten. Felet bör ligga i själva motståndstråden på baksidan av glaset. Kolla anslutningspunkterna osv, annars blir det nog till att byta glas. FP |
|
|
Du Folke P som har blykoll!! Jag blir ändock inte helt klok på elspeglarna: pulsningen styrs ju från boxen i förardörren ( liksom inställningen) sitter det nån temp givare i boxen? Inte på elschemat iaf.. Schemat innehåller däremot en säkring ( ja iaf enl schema guiden) i serie med värmeelementet är denna för reglering på något vis eller bara för ev. överhettning?? Hur gör man enklast om man vill kunan styra själv då?? Tar och lägger på en extra matning direkt till glaset via brytare?? eller kan man på ngt slugt sätt "lura" tempgivaren ( om/var den nu finns)?? |
|
|
Var själva tempgivaren sitter kan jag inte svara på, kan ju sitta i boxen som du nämner, bara den känner av yttertempen. Kan ju också hämta in info via nån databuss från givare för yttertempmäteren. Det kan mycket väl vara ett PTC-motstånd som ritas liknande en säkring i schemat. Dessa reglerar sig själv, dvs låg resistans vid låg temperatur och vice versa. Men om du har pulsstyrning för regleringen så är det förmodligen ett överhettnings eller kortslutningsskydd (Polyswitch, också ett slags PTC-motstånd). Sådana sitter det många i bilarna, på hissmotorer m.fl ställen. Jag saknar som bekant forfarande underlag för all el/elektronik i E39, lycklig du som kör E34.. Annars blev allt mycket enklare FP |
|
|
Läste inte jag någonstans att styrningen till värmen i speglarna sitter i resp dörr. Det går på någon typ av förinställda värden? Kan ha varit längre ned i forumet eller någon annan rubrik. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Tempgivaren är den centrala som sitter under bilen framför höger hjulhus. Mvh, Steaman |
|
|
Ok då blir det nåt slags mygel med matningen direkt till elementet då.. på nåt vis .. Jag åter kommer när det blit nåt för att delge stämman hur det gick.. |
|
leksa |
Folke och alla andra kunniga ! Nu har jag kollat motståndstråden i speglet. Det är lite konstigt , det är två resistansnät med vardera ca. 5,4 Ohm anslutna till utklämmorna, men de är inte förbundna till varandra ? Hur fungerar det här, finns det nåt ledande i klistret som fixar kontakt ? Om jag löder ihop dem (inga skador syns på dem och det finns inget naturligt ställe där de borde ha varit i kontakt ), får jag som bekant 10,8 Ohm ! Är detta för litet motstånd, strömmen blir kanske för hög ? Finns det strömbegränsning i matningen till spegelvärmen och om det inte finns, vad kan hända då med för litet resistans ? Kommer jag bränna en säkring eller värre slutar hela spänningspulsenheten att fungera ? Några råd vore bra innan jag provar koppla in fanskapet ! Leksa |
|
Om du har avbländningsbara ytterspeglar så är väl 2 anslutningar till den. 5,4 Ohm ger ca. 25W dvs. ca. 2 A, inte så högt och ingen säkring lär gå sönder! Mvh, Steaman |
|
leksa |
Tack för svaret , Steaman ! Nu har jag ingen avbländnibgsbara speglar , har bara värme... jag har mätt på andra spegeln till ca. 40 Ohm, som jag tror är något bättre, om inte helt bra den heller. Om jag ansluter min nylödda spegel på 10,8 ohm till pulserande ca. 14,4 V , blir det 1,33 A och 20 W, kommer detta leda till att pulsenheten skadas ? Eller borde jag shunta upp till 40 Ohm, då bränner jag ifs för mycket effekt i shuntresistorn ? Mvh Leksa |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.