|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur många är det som lämnar in sin M5 E34 till BMW för ventiljustering? Hur mycket brukar det kosta, inkl. ventilkåpspackning? Finns det andra ställen som klarar av det? Någon som har något tips på var och pris osv? Man måste ju ha ett speciellt verktyg för att göra justeringen. Tacksam för svar. //Schnitzer Min M5: Länk | |
|
Kostar mellan 2000-4000 ca beroende på vem som gör det samt antalet shims som behöver bytas(de kostar ca 50kr st)...Lägsta pris jag fått är 2000 för jobbet + ventilkåpspackning + 50kr/shims(sällan ALLA behöver bytas,oftast e de bara en 7-8st).så ca 3000 klarar man sig på.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Tjaooo.. Betalar 1600kr för ventiljustering + ventilkåpspackning har en 3.6. Gör de varje vår kör 500mil om år | |
| Borde också göra det på min bil. Är det svårt att göra det själv? Har kört över 2000mil med min utan att ha ställt in dem :( | |
|
ufo777: Det är nog dags att göra det nu snart då. Är det inte mellan 2000-2500 mils intervall som man ska göra det? Jag fick pris på verktyget av BMW och det kostade 2790 kr inkl. moms. Ganska mycket pengar för ett verktyg egentligen, men bra att ha. //Schnitzer Min M5: Länk |
|
|
Själva justeringen är inga problem, Gå till någon större mekanisk firma så brukar dom ha bladmått på rulle, Du behöver 0,2 .0,3mm och sen 0,01 till 0,09 i lösa hundradelar. Jag gjorde ett eget verktyg för att trycka ner ventilerna. Om det finns intresse så kan jag ruska liv i vattenskärmaskinen och svarven och göra fler. Phalanx. |
|
| Alltså det krävs ett speciellt verktyg? :( Då blir det nog att skicka in den på service. Inte roligt att betala 140€ i jobb + 6€ per styck för "brickorna" + 39€ för nytt ventilkåpspackning. Har man otur (som man säkert har) så blir det ju 140+39+144(6x24)=323€ för att ställa in ventilspelet. Jag som just tänkte göra en ordentlig service och byta alla oljor. Ja ja är väl bara att betala o. gråta. :( | |
|
Jag hörde med BMW och de sa att brickorna bara kostade 3-4 kr/st. Kan det stämma? //Schnitzer Min M5: Länk |
|
|
>Schnitzer. Ja, eller också inte... ;-) Därimot kostar dom ca 30 - 40 kr/st. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Jag har kollat spelet varje gång jag servat. Efter jag kört ca 3000 mil behövde två ventiler justeras. Verktyget kostade ungefär 1000:- på autowåx i karlstsad. Schimsen är samma som i volvo b21-b23, fanns inte hemma hos bmw. Volvo hade dom för en femtilapp per st. Ventilkåpspackningarna köpte jag första gången jag kollade spelet, har inte behövt byta än. Samma packining kan återanvändas flera gånger. | |
|
jugga: Konstigt. Jag har också hört på Autowåx i Karlstad för ett par veckor sedan och då räknade de på hur mycket verktyget skulle kosta och sa 2790 kr inkl. moms. Väldigt konstigt faktiskt. Verkstadsnissen sa 3-4 kr/st för schimsen, men han kanske sa fel och menade 30-40 kr/st. Jag vet inte faktiskt. //Schnitzer Min M5: Länk |
|
|
Ventiljusteringen ska ingå på både Insp I och Insp II... Den uppgiften har jag fått från BMW själva så... Enbart ventiljustering går lös på ca 1800 :- hos BMW i Uddevalla sist jag kollade... Kan ha ändrat sig nu dock... BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den! |
|
|
Schnitzer: Ska kolla kvittot när jag kommer hem ikväll, tror inte jag minns så fel. Tvivlar på att jag skulle köpt verktyget om det kostat nästan 3000:-. |
|
|
jugga: Ja, gör det. Det måste i såna fall ha blivit en jädra prisökning på det annars. //Schnitzer |
|
| 1116:- + moms kostade verktyget. Sen i vintras har priset alltså fördubblats. Känns som jag gjort en bra investering. | |
|
jugga: Ja, det har du gjort. De måste ha sagt fel pris pris till mig eller så har du fått det billigare än vad det skulle vara. //Schnitzer Min M5: Länk |
|
|
jugga: Är du säker på att det är samma shims som i volvo och fiat mm? Då måste jag ju åka ner till verkstan NUUU och tokmecka lite. Ett lands välstånd mäts i BMW per capita |
|
| Jäpp utan tvivel. | |
| Jag gör de själv hemma i garaget på min och egnas bilar....2000:- brukar jag ta, då får dom står för matrial själva ! | |
|
Jag gör de i eget garage. Brukar ta 2000:- för de och dom står för matrial Tycker de låter vettigt ! |
|
| Det var dyrt. Har för mig att autowåx ville ha 1500 för jobbet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.