AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.389

Hur hålla fälgarna rena?

ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
BMW:s bromklotsar ger upphov till väldigt mycket sot som fastnar på fälgarna.

Vad finns det för tips för att minimera nersmutsningen? Jag har sett att en del helt enkelt byter ut bromsklotsarna. Hur mycket hjälper det?

Och hur gör man bäst rent på fälgarna utan att använda medel som förstör ytan och gör att smutsen fastnar hårdare?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Du tvättar för sällan! ;) Allvarligt talat så tycker jag inte det är några problem att hålla dem rena med vanligt bilshampo, och då tvättar jag även hela insidan av fälgen!

BMW - När du älskar att köra!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grundtipset är att ha välvaxade fälgar.
Då fastnar inte smutsen, utan det brukar räcka med högtrycksspruta för att få loss det!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
nått bra vax för fälgar har lahega 28 å är de 14tro,, sen nå hagmans polervax eller dyligt.. kanke ska köpa nått men vad! Hatar broms dam men kör man fort måste man ju bromsa ibland iaf!

Min bil Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
jag tvättar fälgarna samtidigt som jag tvättar bilen, 1-2 gånger i veckan, då hinner inte skiten sätta sig utan släpper med vanlig svamp.
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Sonax extreme fälgrengöring funkar bra, behöver inte handkraft efteråt ens. Viktigt att låta den verka ordentligt bara.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag bytte till EBC Green Stuff belägg -> mycket mindre sot. Nu går fälgarna att göra rent med vanligt bilschampo så man behöver inte hålla på att slaska med otäck fälgrengöring.

Mvh Björn
Länk
Ad
197
Adrian
M3 Coupé
extreme fälgrengörning rekomonderar ja inte om man är räd om fälgarna, har man klarlackade så läger sig rengöringen under och det sider på lacken dom blir mata efterår!!

Jag kör med Sonax rubing polish och hårdwax det blir hur bra som hälst!!!

Har man kör ordentligt med wax så kan man torka av dom med vanligt tvättmedel om man gör de ofta!!

Min M3:
Länk
Bästa medlet heter P21s fälgrengöring.
En gel i sprutflaska.
Bäst effekt får man när man använt det några gånger.

Finns hos S&S Performance och kostar 175:- /500ml flaska
Länk
Byta belägg funkar alltid.... bmw orginal dammar som f*n.

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Tvätta av fälgarna ordenkligt och lägg sedan på ett par lager vax. Då brukar det nästan räcka med att spola av fälgarna sedan. Dom blir som andra sagt väldigt lättskötta då.

Nord
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
En kompis till mig andvände Tutle fälg cleaner flertal gånger av ren lathet efter detta så fastnar du bromsdammet på fälgarna och går inte bort hur man än skrubbar och gnor....

Jag vaxar alltid mina fälgar samtididgt som jag vaxar bilen och då är det bara dra över dom med svampen så är bromsdammet putsväck....

jag rekomenderar INTE fälgrengörningsmedel av egen erfaranhet.

Mvh
Chrille
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Avfettning på hösten. På våren oxå för att få bort det sista. Sen ett lager med vax! Sen är det bara att tvätta med vanligt medel o svamp varannan vecka i fortsättningen. Jag kan garantera att det fungerar! Tänk på att ha separata svampar till däck och lack bara.

mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vad använder ni för vax till fälgarna?

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Sonax flytande Hårdvax duger bra till fälgarna precis som till rutorna...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
jag har just tvättat bilen... använder hagmnas fälgrengöring...
men efteråt känns fälgarna mkt sträva... ska testa å vaxa dom nu.
funkar vanligt turtel vax tro?

/Jonas
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Funkar bra med vilket vax som helst om det är lackade fälgar. Du kan använda samma vax som du använder till bilen utan problem. Kan vara fördel att köra med cleaner före om du vill få bort föroreningar

Såg århundradets bluff när jag var in på Bilia Haga Norra, dom sålde "fälgvax"... (Hagmans eller Turtle kommer inte ihåg vilket) var exakt samma som lättflytande hårdvax, bara det att flaskan kostade dubbelt så mkt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.