AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
398

Transmissionsljud i 318i E30

Har nyligen köpt en 318i från -88 för den ringa summan av 4000kr. Är mycket nöjd med bilen, och blir nöjdare för varje mil jag kör, men jag funderar på ett par grejer.
Jag har något transmissionsljud någonstans, men jag är osäker på om det är lådan eller bakaxeln, eller om det till och med är mellanlagret till kardanen som börjar bli dåligt. Är det normalt med ett klart hörbart transmissionsljud i de här bilarna?

Sedan funderar jag på hur man plockar ner själva mätartavlorna. Hastighetsmätaren glappar lite, så jag tänkte löda om anslutningarna.
Det sitter ju två skruvar i ovankant av instrumenthuset, men det släpper ju ändå inte där nere om man lossar på dom? Jag vill ju helst inte fördärva något!
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Ta loss den 40cm långa plastbiten som går under mätarhuset. Den sitter med 2 "skruva-ut-för-hand-skruvar" innifrån. (ta bort "kåpan" över pedalerna så ser du) När plastbiten är borta ser du några skruvar till =)

---
Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se
Då blev det lättare! Efter att jag fick lödat om hastighetsmätarens anslutningar funkar den klockrent, det kan jag rekomendera för alla andra som har en ryckande och ostadig hastighetsmätare.
Vidare hittade jag felet som gjorde att serviceindikatorn inte gick att nolla, det ena backupbatteriet var kass.

Men jag undrar fortfarande om ni andra E30-ägare har tydliga transmissionsljud när ni kör, och även när ni rullar med kopplingen intryckt?
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
kan vara diffen som surrar lite..?! kolla hur oljan ser ut där

mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.