AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
512

Inspectionskostnad 525 vs 540?

Hej, jag är ute på jakt efter en BMW 5-serie (525iA-540iA) av 1992-94 årsmodell. Jag vet inte riktigt vilket motor alternativ jag skall välja. Hjärtat vill ju en sak, men plånboken säger en annan!! Så jag undrar om det är stor skillnad vad gäller tex. 525iA, 535iA mot 540iA i Inspectionskostnader resp. reservdelar och övriga drivkostnader?

Tack på förhand, killen som länge nog har varit sugen på en riktig bil(BMW), dags att sälja av lilla Ibizan och köpa sin drömbil!

/Andreas
Hejsan,

köp 525 om du har fokus på ekonomi, 540 om fokus på prestanda och 530 om du vill ha lite av varje....enkelt förklarat...dock är servicekostnaderna för 530 och 540 ungefär de samma. Maila gärna om du vill veta mer. Har ägt 530i 93:a förut.

Simon
Jo jag kan tänka mig att mellan 530iA och 540iA så är skillnaden inte stor vad gäller Inspections- reservdelskostnader, eller?. Det intressanta tror jag är skillnaden mellan 525iA eller 535iA mot V8-orna. Är det verkligen så mycket som skiljer dom i mellan? Vad jag själv sätt, är 535iA törstigare än V8-orna. Och så är försäkringen billigare på 8-orna. Hur stort är hoppet upp från 525iA till 530iA vad gäller komfort, körglädje och driftkostnader?

/Andreas
Ma
46
Marcus_H
530iA -93
Hej, äger själv en 530 med V8, betydligt trevligare än en 525´a enligt mig. Starkare på låg och mellanregistret, behöver inte varvas lika mycket som en 525´a och motorn går så silkeslent man kan komma. Drar ca: 1 dl mer än 525´an.... Och så är den ju några kilometer snabbare också för den delen =)... Med andra ord en mycket trevlig bil!!

/ Marcus
hej marcus! Vad kostar Inspection I, II respektive oljeservice på en 530?

/Andreas
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Har nyss köpt en 535i och är mycket nöjd med den. Vid vettig körning har jag fått ner den till 0.9l/mil vilket jag tycker är ok...
Dock drar den 1.4 med min nuvarande körstil! :)

Om du vill ha Automat så välj 540iA, det tror jag på.
Men det som fick mig att välja ett steg mindre var att jag inte tycker om automat och då är 540 ute ur splet eftersom mig veterligen den inte finns som manuell.

Vad du än väljer så kommer du bli nöjd, det är en BMW!

MVH
//Nyfrälst BMW fantast.
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
>>TCG
Synd att du inte visste att det fanns 6vxl. 540 E34.

// M
Har haft 525-93 förut och nu 530i touring-94 och en
inspII kostar ca 3000kr på 525an och ca 4600kr på 530.
Roger...
Ser ut som om det är någon av V8-orna man skall satsa på. Ok att servicekostnaderna blir dyrare men man får nog mer bil för pengarna, en nyare motorkonstruktion gentemot tex. 535iA. Frågan nu är vilken skall man stasa på lilla eller stora 8-an? Finns det några som her erfarenheter av dessa modeller, både vad gäller servicekostnader samt brister och fördelar?

Drömmen börjar bli verklighet men snåltarmmen har fortfarande övertaget.

/Andreas
530 eller 540 det är frågan?

/Andreas
Hej.
Jag letade i evigheter innan jag slog till. Nästan ett år faktiskt. Under den tiden provade jag en massa olika BMW. 325, 328, 525, 530 och 540.+ touring på 5 serien.
Allt slutade med att om jag ville få MINA krav uppfyllda så skulle det blivit en fullsketen 540iAT men ekonomin sa stopp. Alltså, det beror på vad du har för pengar att lägga på inköpsbiten i förållande till vad man får. Jag fick börja kopremissa lite men jag är KANON nöjd med min 530iAT med V8:an.
Har du råd att lägga mer på inköp så köp en 540! Det hade jag gjort om plånboken hade sagt ja.
I vilket fall. En E34 med V8 är en UNDERBAR bil!!!

/Nybliven BMW-ägare 01-11-17

Mvh.
Micke Olsson
Hej!

Har själv en 540iA...

Skulle nog vilja säga att inköpspriset inte skiljer sig nämnvärt mellan en 530 och en 540, kaross före -95/96. 535 har jag aldrig förstått mig på, med tanke på att 530/540 finns. Provkörde ett par 530 innan jag satte mig i den 540 jag nu har (4.0l v8:a), jag blev såld direkt... (och bilen också följaktligen), speciellt med allt(!) godis.

Enligt instruktionsboken ser bränsleförbrukningen ut så här:

Blandad körning:
540 aut -1.15 l/mil
530 aut -1.11 l/mil

Landsvägskörning:
540 aut -0.85l/mil
530 aut -0.83l/mil

Alltså, bensinförbrukningen är heller inget skäl att välja den ena eller den andra. Det som skiljer litegrann är försäkring och reservdelar och marginellt även service. Jag har haft lite obalans-strul med min bil, för övrigt är det en kanon-go bil, jag tycker personligen att den mycket väl kan jämföra sig med en ny(!) "svensk" eller dylik (vad gäller komfort, körkänsla/glädje och åter komfort)... och då skiljer det 8 år på bilarna, hehe!!

PS. Min 540iA -93 är till salu, bra pris! DS.

/Gunnar.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.