|
|
|
|---|---|
|
Gaspedalen i min 528 -96 går rätt trögt. Inte så det stör direkt nu när man vant sig, den fjädrar tillbaka och så, men jag tänkte ändå höra om man kan göra något åt det på ett enkelt sätt. Har frågat lite på BMW men ska ju f*n felsöka för allt! Vilket kan bli onödigt dyrt. Kan gaswirern kanske behöva smörjas eller bytas? Andra delar som kan må bättre av en smörjning eller byte? Har även lite problem med att gasen hänger kvar lite efter att man släppt pedalen (pedalen går tillbaka men motorn fortsätter varva nån halvsekund). Om jag t.ex bestämmer mig för att växla upp vid vid 3000rpm vid acc så hinner motorn till ca 3100-3200 om jag trampar ner kopplingen samtidigt som jag släpper gasen. | |
Grusse |
Har en polare som har samma fel som du beskriver, så jag undrar om du kommit på vad feler var eller om någon annan vet vad det kan vara som gör att gasen ligger kvar någon sekund? Bilen är en E39 528 -97. Tacksam för tips! |
|
Nej jag har inte kommit på vad felet är, en polare till mig nämnde gasspjället som kan kärva lite, ingen aning om det är så dock. Jag har vant mig att köra bilen så här och tycker numera det är ganska bekvämt att den själv ger mellangas när jag växlar :) |
|
Helga |
Jag har samma "problem, 528 -97. Tycker att den håller varvet uppe för länge vid uppväxlingar så risken är att dena varvar lite för mycket mellan växlingarna. Låter som om man missar att släppa gasen. Kan ju i och för sej vara avgasreningen men jag fick detta fenomen efter jag bytat motor. Från en som var tillverkad hösten 96 till en tillverkad mars 98. Kanske läge att kolla diagnosen. //Helga |
|
Jag har exakt samma fenomen på min 328. Har haft den inne på BMW, de tyckte sig inte kunna finna något galet med det utan sa åt mig att jag fick släppa gasen ordentligt när jag skall koppla :-) Tycker det gasen känns lättare när bilen är kall än varm. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
Helga |
Släppa gasen ordentlig...............Va f-n tror dom att det är 5-åringar som kör eller?? Kollade från jobbet ikväll. Tar ett par sek innan varvräknaren går ner när man växlar, plus att den stiger ex.vis från 2.800 till 3.000 direkt. Nåt är vajsing. Tror att den "rejäla" soppaförbrukningen har med detta att göra. Med gamla motorn så var det normalt, dvs varvet sjönk direkt när man släppte gasen. //Helga |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rätt styrbox till motorn är nog att föredra i Helgas fall eller en uppgradering av programvaran i den gamla om det går. Finns uppgraderingar från 3/96 med ny DME nivå som ger en gradvis förbättring om DME styrdonet Flaschas med uppgraderad programvara P7.2 el senare. Möjligt att detta kan förbättra något ??. ///MVH Hasso Länk |
Grusse |
Helga, provade polarens bil och fenomenet är exakt detsamma som du beskriver. Men han har motor och box som monterades från fabrik. Bilen är utagen dec.-96 Borde vara den nya programvaran i den eller? |
Helga |
Om man växlar snabbt - för snabbt enligt mej - så är det ju bra att varvet inte sjunker direkt men jag gillar att "smeka" i lägena. Och har alltid vilat lite i friläge innan nästa växel går in. Man ligger ju inte o racar......... Skall köra till BMW i Ängelholm och be att de kollar upp detta men slår en signal först till dom med tanke på tipsen från Hasso! Detta fel bör dom ju vara medvetna om så de inte svarar typ, "släpp gasen, smörj fjädern etc." :-) //Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.