AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.443

håller lådan om man tar bort hardy-skivan?

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Som topic lyder:
Jag såg att min hardyskiva var dålig, å då kom jag på tanken att svarva en skiva att lägga mellan lådan och kardanen. Håller lådan för detta eller säger den upp sig direkt om det börjar studsa litegrann? Har ju ökat effekten en hel del. Att det rycker lite när man kör är bara härligt :P

TwinTurbo=Twice the fun :D

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag tror inte på den metoden, det är bättre att först byta ut den och se om det håller. Slitaget på låda och diff bör öka, hardy-skivan sitter där av en anledning är min uppfattning.. :-)

Be
179
Bex
325iA -90
ekblom: köpen en hardyskiva till en M5 E34, borde den inte passa din bil, den är styvare iaf. Tror nog att lådan ger upp rätt snart med ex en aluminiumbit istället.

Ingenting är omöjligt
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
mjo, finns ju några som åker helt stumt, men de har ju inte original-lådan kvar.. Har beställt en ny "original" från mekonomen nu. Monterar den å ser.
Hade en av anledningarna var även att spara en dags väntan :P
Börjar få myror i byxorna nu!
solen gör mig galen. varm asfalt = bra fäste :P

Hardyskivan agerar ju knut en aning också, så det är nog ingen bra ide att montera stumt där.

----
Projekt Ascona B: Länk
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
har en splitter ny hardy som väntar på montering nu :P

ekblom, finns det bilder och lite info ang din biturbo?

mvh
svintoleffe
Hardy skivan sitter ju där för att ge mjukare starter, Jag vet att en hel del åker sumt.
Det värkar ju hålla, sen spelaer det nog ingen roll om det är orginal lådan eller inte.

Bmw-Power

MVH Leffe
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
jo, det håller säkert på en hyffsat normal bil.
men om man åker 1.5bar övertryck, har stum drivlina å gatslicks + sinter å starkare tryckplatta. Då hugger det rätt bra i bitarna. Vill ha lite driftsäkerhet också

st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Fråga Kilander hur hans Hardy-skiva såg ut, den tog stryk ganska fort!
Bm
196
Bmw 600hk....
633csi-77 Holset hx50
635csi-79
323tic-82
Dom blir inte vackra efter ett tag men jag tror att det är bäst att ha en hardyskiva OCH BYTA MED JÄMNA MELLANRUM....
Är det någon annan som har krökt medbringaren som sitter mellan låda och hardyskiva?
Stefan...

Race to the last drop!
Men....

Med en stålplatta istället för hardyskiva så betyder det att mellanaxeln blir helt stel i förhållande till motor och växellåda. Man har alltså ingen led där.
Så när motorn rör sig i motorfästet och allting flexar så betyder det att mellanaxeln måste böja sig istället för att hardyskivan flexar som ju är normalt.

Bill man slippa ha hardyskiva pga att man inte gillar flexet i drivlinan så får man sätta dit en vanlig knut istället.

Det är klart att det går att bara byta ut hardyskivan mot en stålplatta, men frågan är hur länge växellådan håller.

----
Projekt Ascona B: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.