|
|
|
|---|---|
| Jag funderar på att byta motorn i min 520 E34 till en 2,5 liters istället så nu är min fråga eller rättare sagt frågor... Funkar 520ns växellåda ihop med 2,5 liters motorn och vad är det mer som behöver bytas ? styrboxar? bränsle? bromsar? Nån som har erfarenhet av detta ? är det svårt att byta? | |
|
japp växellådan funkar styrboxen och luftmängdmätarn ska bytas |
|
|
Det är i princip samma motor med större volym, annan kamaxel osv, så det är bara ut med den lilla och i med den stora :) Och byta det som redan nämnts. //mvh Simon |
|
| Kommer dom på svensk bilprovning att märka detta? | |
|
Ja, de kollar att motornumret stämmer med vad som står i fordonsregistret, åtminstone förväntas de kolla det. Det är inte alltid de gör den där kontrollen, men om de gör det och det inte stämmer så har du problem. Jag tittade lite på detta själv för några år sedan, då jag behövde byta ram på min MC p.g.a en älgkollision. SBP hävdade först att även om jag bytte till en ny exakt likadan ram så blev MC:n ett helt nytt fordon som skulle typas in som innevarande års årsmodell. Att typa in ett gammalt fordon som årets modell är oftast utsiktslöst p.g.a ständigt striktare krav av olika slag (ljudnivå, avgaser, etc, ...). I mitt fall var informationen felaktig, visade det sig senare, jag behövde inte typa om. Jag skulle nog råda dig att prata med Bilprovningen. Förutsätt inte att den första person du får tag på vet vad han pratar om. Jag tror att SBP har något som kallas "tekniska avdelningen" i Stockholm, som har bra koll på sådana här frågor. Ett alternativ är att spara den gamla motorn så att du kan montera tillbaka den om du har otur och råkar ut för en motornummerskontroll. |
|
|
Jo de kanske bör kolla, men personligen har jag inte varit med om det, eller heller hört talas om det. Motorerna är ju identiska utseende mäsigt, så jag personligen tror att du kommer igenom SBP utan problem. Men man ska ju inte bortse att de kan kolla upp det. Tänk sen på vad som kan hända vid ev. olycka med bilen om det kommer fram att du bytt till en motor med större effekt?! Vet inte om det har betydelse på just din bil då den är exakt lika annars som en 525, men jag misstänker det. //Mv hSimon |
|
|
525:an har ju skivor bak så lite skiljer det ju allt på dom...Annars är det som sagt var inga problem att byta till en 2,5 l motor. BMW CS Nr:05043 Mvh Ricke |
|
|
Jaha, men 520 har också skivor bak, det är väl länge sen bmw hade backar/band bak? Vet iaf att skivor fanns troligtvis hela 80- talet åtminstone. //Mvh Simon |
|
| Det var då trummor bak på min gamla 520i -86 i alla fall | |
|
Jasså, trodde bmw körde med skivor bak på de flesta av deras bilar, morsan 528 -85 har skivor bak iaf, men den har ju lite mer pulver under huven! //Simon |
|
|
Trumbromsar bak: E28: 518i hela tiden, 520i t.o.m. 85, 524d/td. På E30 fick man skivor bak om man valde till ABS, kanske samma sak på E28? E34: Bara på tidiga 518i, senare modeller har skivor. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Passar ännu större motorer också Till exempel en 535motor i min 525: a ??? |
|
|
Givetvis, men då blir det svårare med besiktningen! Och du måste byta fler saker kring motorn. //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.