AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
775

ac fläkten slår igång sent eller?

pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
tja det är så att jag tycker att min ac-fläck(den framför kylaren) slår igång lite väl sent. tempmätaren hinner upp till första strecket efter klockan 12 innan den slår igång och återställer tempen till det normala. Jag har läst i tidigare inlägg om att den ska vara termostat styrd, är det alltså termostaten som sitter breddvid vattenpumpen vi snackar om då? och kan det hjälpa att byta ut den till en sommar termostat som öppnar lite tidigare?

Kör i frid
min är exakt lika
stefannorr
Min slår då igång väldigt sent med,den ska väl bara gå igång i typ bilköer om motorn är varm eller vid varm motor o stillastående som hjälp? min temp går dock aldrig över klockan 12 och de tror ja ju inte de normalt ska göra heller?
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
jag håller med dig Steffan, man är ju van vid att den alltid står på kl 12 så det känns lite riskabelt när tempen börjar vandra iväg. Det händer dock aldrig under körning, när det händer så är det oftast på tomgång eller vid krypkörning upp till 30km/h, sedan svalkar fartvinden så att det räcker.

Kör i frid
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den ska bara gå vid behov, och det sitter en tempgivare i kylaren som reglerar, när den ska slå till och även tryckgivaren till AC startar fläkten vid behov om systemtrycket blir högt, sedan styrs den även av motorelektroniken, bilens hastighet mm har inverkan på hur fort fläkten ska snurra. Så motorns termostat har ingen direkt inverkan på fläkten.

///MVH Hasso
Länk
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
men är det normalt att tempen sticker upp till förstastrecket?

Kör i frid
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
eller kan det vara tempgivaren till fläkten som har börjat att paja ur?

Kör i frid
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har ju en vanlig kylfläkt som kanske viscokopplingen kanske håller på att ge upp på, Fläkten framför kylaren ska du inte bekymra dig om, för den är en sekundär fläkt som bara används vid behov och den funkar ju bevisligen.
Så kolla upp den kylfläkt som ska kyla motorn i första hand.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.