AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.833

Varför slits 18" och 17" däck...

Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Varför slits 18" och 17" däck snabbare är 15" och 16" däck??

Mvh...

jambo523
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gör dom?

Generellt sett mjukare gummi i lågprofil?
Eller kanske omedvetet hårdare körning med "sportigare" däck?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Korrekt däckstryck? Sänkt bil dvs annorlunda hjulvinklar?

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Som firren säger spelar sänkningen ofta in. En bil med 17" eller större är inte sällan sänkt. Mina 17" slets ut väldigt fort i slutet trots ganska lugn körning, så jag köpte nya för ca en vecka sen och väntar på en tid för framvagnsinställning.
Bakhjulen har alldeles för mycket cambervinkel, vilket sliter mycket på insidan av däcken, men dessvärre verkar man inte kunna göra mycket åt saken när bilen är sänkt (om man har delad bakaxel). Därför rekomenderades jag att bara göra framvagnsinställning eftersom framdäcken också slets ojämt, och i framvagnen fins lite mer möjlighet till justering.

D-diddy
som många säger, så är stora däck ofta i kombination med sänkning och eller sportfjädring, vilket innebär att däcken får ta det som fjädringen annars hade slukat.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom alla däckkonstruktioner är komprommisser mellan olika egenskaper, har olika däcktyper olika prioritet på egenskaperna.

Lågprofildäck har nästan alltid en konstruktion, där man prioriterat väggrepp och respons etc. ("sportiga egenskaper") före komfort och slitstyrka. Lågprofildäck har därför nästan alltid mycket mjukare gummiblandning än smalare däck.

Sedan blir ett bredare däck känsligare för felaktiga arbetsförhållanden (felaktiga hjulvinklar och felaktigt lufttryck) än smalare däck, vilket redan påtalats.

Mer inspirerad körning som man kan lockas till med de sportigare vägegenskaperna i lågprofildäcken spelar nog också stor roll...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Något som jag tycker är märkligt är att bakdäcken alltid blir nedslitna innan fram däcken ;o)
(Thomas

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Tozzy
Jag har samma problem, konstigt att vi som har stora motorer som borde lägga tungd och därmed slitage på framdäcken sliter så mycket bakdäck... :)

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
kan passa på att dra in en fråga här då i sammanhanget:

jag har ganska duktigt med negativ camber varvet om på min bil i kombination med en rätt brutal sänkning. Jag har inte noterat markant ökning i slitaget förräns i helgen. Framdäcken var riktigt rejält nedslitna, bak ingen skillnad! Körde ett par veckor med "fel" tryck dvs lite för lite, mestadels stadstrafik. Hur stor inverkan kan däckstrycket tänkas ha? Och i samma veva, ni som har svettigt mycket camber, kör ni mer eller mindre tryck? Jag har nu långpendlat lite med bilen, så jag borde ha lite mer kött på benen (eller mindre gummi på insidan) framemot helgen då jag tänkte lyfta av hjulen o kolla igen. Själv brukar jag släppa lite tryck inför slalom/banåka, av någon anledning. Jag har 225/40 fram, 2.5 bar, 285/30 bak, 3 bar (rek tryck för 911/993 på 18" med de dimensionerna). Min teori är att jag borde kunna motverka cambern med lite annorlunda däckstryck, jag vet inte riktigt hur bara (högre?!). tacksam för input :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
förtydligande: bilen är aggressivt ställd pga mycket tid på konbana och förhoppningsvis flera banmöten. Jag kan alltså tänka mig att köra med lite "fel" tryck på gata o sedan korrigera innan det skall busas på inhägnat område. Att ställa om vinklarna är alldeles för dyrt och jobbigt, måste lämna bilen för det, alltså inte en option.

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
På breda lågprofil däck så slits mitten på däcket av för lågt lufttryck pga att däcket slungas utåt av centrifugalkraften, enligt min däckverkstad. Däcket behöver ett ganska högt tryck för att hålla ut däcksidorna men för högt tryck borde ge samma resultat tror jag. På "vanliga" personbils däck är det ju tvärt om att ytterkanterna slits vid lågt tryck...

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Tozzy: ah, teorin om centrifugalkraft har jag inte stött på tidigare, jag trodde att det fungerade som för "vanliga" däck, som f ö ofta är typ 225/45-17" nu för tiden... :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.