AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
811

M5 3,8 - Motorn dör...

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tjena!

Nu har första bekymret gjort sig till känna på M5an, när man ska åka iväg på ettan så sjunker varven till under 500rpm för att sedan "dö", men får ge extra mycket gas för att den ska orka ta sig iväg. Sedan går den perfekt. Är bara ibland det händer, ofta när den är kall eller när man åkt korta sträckor innan.

Vad kan de va? Ska byta soppa och luftfilter att börja med tänkte jag...

///
Nicke

Hellre en volvo i skogen än 10 på vägen...
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Låter som det kan vara en krånglande tempgivare, insprutningen ger för lite bensin när motorn är kall.
Tror också på tempgivaren till insuget. Hade liknande problem med min ett tag, och då var det kontakten till tempgivaren som var glapp. BMWs dator sa att det var lambdasonden, men icke..
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Vad kostar en sådan givare? Vart sitter den, lätt att byta?

///
Nicke

No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
som grabbarna säger ovan.. kolal givaren i luftburken.. under luftmassemätaren.. glömde sätta dit kontakten en gång på min kompis bil efter meckandet så det va precis som du beskriver..

lycka till!

/NoFear
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Sitter givaren i luftburken? Idag var den riktigt dryg när den hade stått ca 5min....

///
Nicke

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Hittade givaren, vad man kunde se såg allt schysst ut...
Testade att åka på tomgång med ettans växel i och när man trampar på gasen dröjer det några sekunder sen hickar den till och börjar axa.

Ska byta luft och soppafilter tänkte jag, men vad kan de annars vara?

///
Nicke

Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Kolla gummibälgen till insuget... (Mellan luftburk och insug) Fick lite problem med min bil pga av en liten jävla spricka i den... Den var knappt synlig. Symptomen var ungefär som dom du beskriver...

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den!
Instämmer med Spiralkinder!!

Jag bytte min spruckna gummibälg på min s38 och vips blev tomgången stabil samt att motorn svarar på gas precis som den ska! 120 spänn på BMW och några minuters skruvande.
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Jag tackar för tippsen!
Är det den ganska feta bälgen ni menar? Som går mellan burken och insuget alltså... Ska kolla den men felet är ju precis när man startat, när den gått en bit funkar den bra.

///
Nicke

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Har testat lite nu och tror inte det är någon tempgivare, felet uppstår när man startar (ca första 30sek) oavsett om oljetempen är "0" eller 90 grader.

Soppafiltret ska bytas, med lite tur räcker de...

///
Nicke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.