|
|
|
|---|---|
|
Cabben sluter ej tätt mot carossen längst bak vid rutan, (när taket är uppe) det är en liten glipa på ca 3 mim går detta att justera bort på något sätt? mvh paulo | |
|
Det går att justera hela sufflettställningen i alla riktningar genom att ändra på antalet distansbrickor mellan karossen och ställningen. Ställningen sitter fast i karossen med 3 stycken bult (med 13 mm skalle) på varje sida. Genom att lossa dessa bultar och lyfta upp ställningen kan man flytta antalet distansbrickor vid varje skruv så som önskas och därmed ändra ställningens position i förhållande till karossen. Innan du lossar de sex bultarna, markera ställningens position mot karossen med markerpenna i längd, bredd och höjdled på BÅDA sidor så att du har en referens att återgå till när du väl börjar prova olika positioner. Räkna och skriv upp antalet brickor under varje bult innan du börjar flytta runt brickorna så att du vet vad du hade under var och en av de sex bultarna i utgångsläget. De sex bultarna kommer man åt när suffletten är helt nerfälld med öppen sufflettlucka och borttagna sidopaneler bak. Du behöver en hylsnyckel med mycket lång axel och liten hylsa för att komma åt den nedersta bulten på varje sida. Men tänk på: ändrar man ställningens position så att det passar i bakkant kanske det inte längre passar i framkant eller sidkant. Man får alltså kolla så att det passar runt om på alla ställen med uppfälld sufflett innan man skruvar fast den slutgiltigt igen. Fundera också på varför ställningen är sned. Är hela ställningen skev? Eller har du bytt sufflettyg, då brukar man ibland få justera ställningen eftersom det nya sufflettyget kan sitta med annorlunda (och fräschare) spänst. Räkna med att det tar några timmars jobb med demontering och montering samt justering hit och dit innan man är nöjd. /Magnus |
|
|
när jag tänker efter så är det mutter på ovansidan, inte bult alltså |
|
|
Ok då provar jag att göra det mvh Paulo |
|
|
Det Molle skriver är helt korrekt men jag kom på en sak som kan vara värt att kolla innan du ger de på sufflettens position. Om jag förstått saken rätt så är problemet att sufflettens bakdel inte sluter tätt mot sufflettluckan i uppcabbat läge. Det luktar dåliga spännband men på staget som går diagonalt där C-stolpen sitter på en sedan finns en justerskruv. Justerskruven är till för att öka eller minska vinkeln på staget i uppcabbat läge. I nedcabbat läge viks detta stag på mitten. Om du skruvar ut justerskruven så att staget kan bli rakare i uppcabbat läge så kanske detta räcker för att spänna suffletten tillräckligt så att den trycks mot sufflettluckan. Jag har inte själv behövt skruva på mina skruvar och skulle rekommendera att du är mycket försiktig. D.v.s. skruva väldigt lite och känn efter om det blir hårt att stänga och låsa suffletten. Samt kolla om det ger något resultat. Håkan |
|
|
Ok jag ska prova det först det låter som en bra början. Tack så mycket mvh Paulo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.