|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Dåligt hardyskiva eller silentblock kan ge ryckighet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Min juckar med när man kör på låga varva. _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! |
|
CoupeChris |
Min 320CI E36 juckade också... tills jag bytte tändstift. Nu går den jämnt o fint genom hela registret oberoende hastighet eller växel. |
| Jag har problemet på min e30 också. bytt bakaxel, hardyskivan e nästan ny. det är inte nått problem me drivlinan alls utan de måste va något me insprutningen som krånglar. de e ju fruktansvärt pinsamt då de börjar jucka åsså lär väl drivlinan rasa när de håller på som de gör. | |
|
Min gamla 325 e36 jukade på 2 an men efter att jag bytt lamda o en tändspole så blev det bättre.. /M |
|
|
Byt silentblocken.... /Daniel |
|
| Är det nån som kan förklara vad en hardyskiva är för nått? | |
|
Ja mmmm...titeln påminner mig om min första sommar med en bmw o någon av motsatt kön...BMW juck erfarenheter... he he ne ne bara skojar ;) Min juckar på samma vis..tror jag...men min gör d på tomgång vid ca 1k varv...då lixom börjar d gunga..donno va f d e... Oj..inspg nyss att min bmw försöker säga mig nått...vad tror ni att d e?;) Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
| Sku också säga att du ska byta silentblocket, har också haft det där jucket. Det försvann när jag bytte silentblocken.... | |
|
de där silentblocken är det samma sak som bakvagsbussningar? de har jag fått bytta men om det finns silentblock oxå kan det ju vara felet. mvh yoodina "riktiga brudar kör BMW" |
|
| Det kan vara motorfästena som är trasiga/slappa. När du gasar resp. motorbromsar vrids motorn lite grann. Om fästena är slappa så kan motorn vicka lite för mycket, och då kan tex gasvajern påverkas... | |
|
Jag hade samma typ av "juckand" som beskrivs i tråden på min 518. Började med att följa RWD´s tips om att Kolla så att alla slangar till insprutningen är hela, särskilt den stora slangen som går från luftmassemätaren till plenumkammaren. Den stora slangen var sprucken! Jag testade att göra en provisorisk lagning med eltejp. Juckandet slutade på direkten...det är bara att köpa en ny slang. Tack för tipset RWD! |
|
|
hm silentblock och luftslangar, kanske ligger någonting i det??? Tyvärr har jag den erfarenheten att det där juckandet finns på oerhört många BMW bilar och många av dem nya. Min 323E21 har det mellan 700-1000+rpm på 1 an och 2 an, 535an har det..klart mindre men det finns där och nästan bara på 2ans växel, den 520E28 jag rattade tidigare hade det och då mina herrar var den fabriksny...jag körde den från 0 mil till 10000mil och det där juckandet fanns alltid där, det blev aldrig värre med åren eller miltalen..men inte heller bättre. Den 520in byttes det både silentblock och hardyskiva på i omgångar, men ett slitet silentblock gav inte dessa problemen, det typiska är en liten duns när man ska starta från 0km/h på 1ans växel...typiskt vid rödljus. Dessutom vill den vandra horisontellt i X-led över vägbanan som kan bli klart läskigt om blocken är dåliga, inte helt olikt betteendet när man har glapp i styrväxeln. Dessutom har jag plockat ut nya lånebilar från BMW och flera av dem har uppvisat detta syndrom, kan detta vara en barnsjukdom som aldrig har åtgärdats för att man ansett det vara för facilt problem, eller har man inte ens märkt det??? |
|
|
Har det inte att göra med att gasspjällskontakten sluter när gaspedalen släpps för att spara bränsle. Då stängs tydligen spridarna av helt. När man sedan gasar pyttelite i tex. kökörning blir det ett knyck när kontakten öppnar och plötsligt ger pulser till spridarna igen. Nisse |
|
| intressant NFd, är BMW ensamma om denna lösning i så fall? | |
|
Tämligen säker på att det sitter i drivlinan. I alla fall på min bil. Alla bussningar är bytta men det känns ändå som att bakvagnen sitter löst när det börjar hoppa. Tror det är i klumpen det sitter, det låter då därifrån. ///BMW - Was sonst! |
|
|
samma sak på min men de va vid jämn gas så hacka den eller va man ska säga och felet på den va trasig insugspackning byte den sen försvan de... mvh Jonatan |
|
|
Jag hade D-jetronic insprutning i en gammal Volvo, där stängdes också spridarna av, av en gasspjällskontakt vid motorbroms. Bilen var hopplös i kökörning innan jag kopplade ur kontakten. Men den går nog inte att koppla ur med Motronic, för då funkar inte tomgångsmotorn gissar jag. Min nuvarande BMW blev mycket bättre i kökörning när jag fick bort tjuvluften, men det är ändå ett litet knyck kvar vid övergång, motorbroms till pyttegas i kö.(gasspjällskontakten?) Lite klonk i drivlinan har jag förstås också, men det får man tydligen stå ut med om man har kardanaxel. Nisse |
|
Xicaxo |
har samma problem med min 318i -92.. men bara ibland.. har inte tänkt så mycket på d.. men visst kan d va jobbigt när d väl börjas.. |
|
Min 325'a har juckat som f-n, ända tills att jag såg att två muttrar hade trillat av från insuget. Det var muttrarna som håller insuget mot toppen som hade lossnat. I detta fallet på sexans cylinders insug. Drog dit dom igen och nu går den som en dröm igen. Handlar nog mycket om tjuvluft när det juckar... elpe300 Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.