|
|
|
|---|---|
|
detta er på en 750ia -92 mod , bilen er veldig gunging ved kjøring i høg hastighet, edc knappen er trasig, kan det ha nogot med denna at gjøra? v-12= kunge i norge ;-) | |
|
Antagligen är det dags för renovering eller konvertering till vanliga fjädrar+dämpare tyvärr, kolla om du ser nåt läckage vid "stötdämparna"... Mvh |
|
|
dom er tetta å fina, men er det nogon som vet vilka fjedrar ock dempare som kan erstatta dissa edc demparna? v-12= kunge i norge ;-) |
|
|
Det kanske bara är nån givare eller nåt relä som strular?... Mvh |
|
|
Borde vara tvärtom! Om knappen är trasig så reagerar systemet med att ställa om sig i ett läge som skall passa all körning. EDC III som du borde ha i din 92a, har tre lägen: mjuk, normal och hård. Om fel uppkommer till EDC-boxen reagerar den med att ställa sig hårdare och hårdare i förhållande till felets art. Eventuellt låsa sig i ett visst dämparläge. Dvs litet fel: normal och hård används. Stort fel (tex EDC-box ur funktion), endast hård dämpar inställning! Byt knappen direkt och nolla alla felkoder på EDC-boxen hos BMW, gör ca två veckor senare en ny undersökning av systemet... EDC dämparna håller LÄNGE, alltid billigare att byta ett relä eller en givare än att byta fyra dämpare! Lycka till. |
|
|
det er bara 2 lege på min velgare, ock den er ur plockad pga at den har brunni, går den forfarande i det hårdaste lege efter detta? min er mjuk mjuk mjuk svaiiig, v-12= kunge i norge ;-) |
|
|
Ja du har rätt, det är bara två lägen på knappen. MEN edc-boxen har fler riktvärden än två, MJUK, NORMAL och HÅRD. Systemet fungerar så att under 10 km/h är alltid läge normal inkopplat. Därefter om du har knappen i läge K väljer bilen själv om stötdämparna ska stå i läge mjuk eller normal. Om du har knappen i läge S väljer stötdämparna mellan läge normal och hård. I stadstrafik (låg fart, många styrvinkelförändringar) används i regel bara läge normal. Allt vad edc-boxen gör styrs av datan som kommer från: Styrvinkelsensorn, accelerationssensorn, retardationssensorn, sidoförflyttningssensorn osv... Alla lägen som edc-boxen anger åt stötdämparna styrs av en ständigt pågående rimlighetstest. Om du saknar knappen eller om den är defekt (tex en glödlampa som är sönder i den) saknar edc-boxen information, och ställer sig då i ett säkerhetsläge, vilket varierar med felets art... Är det något jag kan hjälpa dig med så går det bra att maila mig, vet inte om det är så många som är intresserade av det här på forumet? |
|
|
Iwarsson: Det är givetvis intressant med fakta om om EDC, så fortsättt skriv i forumet! Jag är ytterst tveksam om EDC i E32/E34 är så intelligent som du skriver, mig veterligen finns ingen styrvinkelsensor eller några accelerationssensorer i detta system. Det är mycket möjligt det är förfinat på detta sättet i E38/E39. Här finns en detaljerad beskrivning av systemet i E32/E34. skriven på tyska: Länk Tittar man på kopplingsschemat finns inga ingångar för något annat än K/S-knappen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Här finns lite mer att läsa om EDC: Länk Där stämmer det att den anpassar dämpningen efter ett antal parametrar, men det gäller förmodligen bara nyare modeller. Enligt Länk fanns i maj 1993 EDC III att beställa till E32: "Zweistufig wählbar für Komfort- und Sportprogramm mit fahrzustandsabhängiger Umschaltautomatik" Hur pass intelligent den är vet jag inte. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw. Tar tillfället i akt och tackar för alla bra länkar du lägger in här i forumet. Återkommer på måndag med ett lite utförligare svar angående EDC, Sitter på jobbet nu (ont om tid). Ha en trevlig helg! |
|
|
Tar upp länken igen då jag lovat att svara, anledningen till dröjesmålet är en influensa som inte var av denna världen... Det finns spaltmeter att skriva om EDCsystemet men jag ska försöka hålla det kort. Den elektroniska dämparkontrollen EDC 3 är en elektronisk styrning av hjulfjädringen. Med ledning av de från sensorena erhållna hastighetsvärdena samt av föraren valt program (sport/komfort) anpassas stötdämparnas känslighet till de dynamiska fordringarna. Följande i EDC systemet ingående sensorer ger data till styrenheten: Accelerationssensor fram -"- bak -"- i längdled Hastighetssensor Styrvinkelsensor Dämparkontrollens styrenhet styr med ledning av de påverkade sensorerna de i stötdämparna befintliga magnetventilerna i läge Mjuk, Normal och Hård. Styrningen sker per axel. För att undvika onödig strömförbrukning kopplas dämparkontrollen bort vid stillastående, dvs strömlös (läge hård). När körning påbörjas ställs dämparläge normal in upp till en hastighet av 5km/h oavsett valt EDCprogram. Vid hastighet över 5 km/h och valt läge är komfort ställs dämparläge Mjuk in. Vid program Sport är Normal grundinställning för dämparna. För att undvika onödig omkoppling av dämparna vid stadstrafik (många styrvinkelsförändringar, men låg hastighet) bortser EDC-styrboxen informationen från styrvinkelsensorn upp till ca 40km/h. I programmet Komfort inkopplas dämparlägena Mjuk, Normal och Hård, i program Sport endast Normal och Hård. Erikw: Systemet är komplicerat men väldigt enkelt att felsöka, och allting bygger på att när något är fel reagerar edcboxen med att ställa stötdämparna hårdare och hårdare. Om du själv har EDC kan du enkelt kolla på två sensorer, det sitter en längst fram i bagaget under mattan på höger sida, och en precis innanför batteriet under baksätet. Hoppas ni förstår min förklaring! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.