AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.743

skillnad på 323 vs 325 e46

Har fått höra av en säljare att ända skillnaden mellan dessa två motorer är chippet och att om man chippar 323:an så har man samma motor som i 325:an!
Kan det verkligen stämma?
Om inte hur mycket kan ett chipp ge på 323:an och vad skiljer motorerna åt?
Undrar även hur det skulle påverka motorns livslängd.
mvh P0nta
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
323i (e46) = M52TU-motorn
325i (e46) = M54-motorn

Dvs. det är inte samma motorfamilj och det skiljer ganska mycket mellan dem!
Inte samma block, inte samma kolvar etc.
Däremot finns det vissa delar i motorerna som är samma, t ex: vevaxel och Vanos-enheten etc.

Däremot skiljer det i princip inget i effekt mellan 323i och äldre 325-motorn...(redan innan eventuell chiptrimmning)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Johan B//

Är en 323 motor en 2,5L motor egentligen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grodan:
Ja, den är på "2,5-liter"!

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Varför heter den då 323 i så fall? Jag tycker även att de nyare 320'n med 2.2L motorn gör att många som inte vet bli förvirrde. BMW's två sista siffror har väl alltid berättad om motorns volym, varför då göra det krånglit? Ska BMW göra en 1 serie, kan man då lika gärna göra en 322?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grodan, det var en ren papperslösning (både "gradbeteckning" och motoreffekt), för att det formellt skulle bli jämna fina hopp mellan 320i, 323i och 328i både i namn och effekt.

Det finns ganska mycket skrivet om detta på forumet, använd "sök inlägg" så kommer du åt de äldre trådarna!

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Johan B//

Det som gjorde mig lite paff var att , jag har en 323 själv, men visste inte att det var en 2,5L motor. Jag trodde att min bil hade en 2,3L motor:( Hur är det på E36:or och E30?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grodan, kolla i din instruktionsbok!
Där står det hur stor motorn är... ;o)

E36:ornas 323i är också på 2,5 liter.

Däremot är E30:s 323i på 2,3 liter.

Mvh

Haha ok då ljög säljaren ganska friskt för mig då!
Tänkte nästan det.
Är det någon som har koll på vad ett chip kan ge på en 323 e46?
Mvh P0nta
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Vad jag har förstått så får man ut mer av livet om man hyr en bra DVDfilm och köper en chip(s)påse, än att försöka chipa en 323. Du kanske, om du har tur, får ut någon mer hästkraft ur bilen. Sök lite så ska de se att det har skrivit en hel del om detta här på forumet.

Säljaren ljög nog inte så mycket. E46 323 och 325 motorerna är mycket liknande, 2.5l M54 är definitivt inte en helt ny motor jämfört med 2.5l M52TU. Håller på och diskuterar med en grabb som har en 523 och en 525 motor i verkstaden och han påstår att han inte ännu har hittat några väsentliga skillnader. Här är en länk som berättar lite om ändringarna som gjordes:

Länk

Alltså, säljaren påstår att det bara är "chippet" som skiljer e46 M52TU från E46 M54TU och han ljuger inte så mycket?
Varken M54TU eller m52TU har något "chip" utan motorstyrningsmjukvaran ligger i ett omprogrammeringsbart minne. M54TU har adaptiv motorstyrningsmjukvara vilket inte M52TU Har. Skillnaderna är stora mellan motorfamiljerna, men visst båda har 6 cyl/24V/Dubbelvanos osv.
Men du länkar själv till en sida där de berättas att bilen har följande mekaniska förändringar mellan motorfamiljerna:

M54 Engine - Mechanical Changes

NEW PISTONS - The piston has a shorter skirt compared to the M52TU and continues with the graphite coating for friction and emission reducing measures. The piston rings have been modified to reduce friction.

CRANKSHAFT - The crankshaft for the 3 liter M54 is adopted from the S52-B32 - M3 engine. The crankshaft for the 2.5 liter is carried over from the M52.

CAMSHAFT - The camshaft for the 3 liter M54 is modified with more lift and new valve springs to accommodate the increased lift. The camshaft of the 2.5 liter M54 is carried over from the M52 engine.

INTAKE MANIFOLD - The intake manifold is modified with the shorter ram tubes (20mm shorter on 3 liter/10mm shorter on the 2/5 liter). The diameter of the tubes is increased slightly.

INJECTION VALVES - The diameter of the injection pintle has increased slightly for the increased displacement of the 3 liter engine. The injector for the 2.5 liter engine carries over from M52.

NON RETURN FUEL RAIL SYSTEM - The M54 engine MS 43.0 control uses the non return fuel rail system introduced on the M62TU engine. The system meets running loss compliance without the use of the 3/2 way solenoid valve currently used on the M52TU engine.

The regulated fuel supply is controlled by the fuel presure regulated integrated in the fuel filter. The fuel return line is also located on the filter.

The M54 engine uses an Electronic Controlled Throttle Valve (EDK) for intake air control. The idle control valve and turbulence function of the intake manifold carries over from the M52TU engine.

Länk

Jag instämmer med Johan B, skillnaderna mellan dessa 2 motorfamiljerna är stora.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Om man också bemödar sig att läsa den här listan ser man att vad 2.5l motorn (som vi alltså talar om här) beträffar så står det i de flesta fall "is carried over from the M52", vilket betyder att på dessa punkter har det inte skett några ändringar.

Däremot har 3.0l motorn fått en hel del ändringar jämfört med den tidigare 2.8l motorn.

Det där med motorstyrningsmjukvaran förresten, vill nog påstå att också M52TU har adaptiv motorstyrning. Det som den inte har är adaptiv elektronisk gas, vilket inte i mitt tycke är riktigt samma sak.
Perret: M54TU anpassar sig efter yttre omständigheter såsom förändringar i höjd (lufttryck), luft fuktighet, luft temperatur, bränsle kvalitet, etc för att få en så ideal luft och bränsle blandning som möjligt inom vissa gränser.
Mjukvaran anpassar sig även efter körsätt och sparar på så sätt bränsle.

På M52TU finns inte detta system.

Ja håller med om att en del av delarna bara är överlyft på 2,5 liters M54, men långt ifrån allt.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Helga
Och så kan man tillägga att en 323, E-36 går som ett spjut.
0.82 blandad körning och toppar 230 km/h.

Helga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.