|
|
|
|---|---|
m3_kosova |
Hej. Min bror har hittat en fin bil och vill köpa den till sig själv. Det är en 325i sport coupe 1993 gått 155000 km. Denna bil finns hos en firma och jag undrar hur blir det då med momsen????? Ska min bror betala eller är den betald? Sen finns det en annan bil som min kusin har hittat till min bror och min kusin bor i Köln. Det är en 325i sport coupe 1994 gått 128000 kr. Denna bil finns hos en privatperson. Är momsen betald eller ska min bror betala eller hur blir det?? Har läst allt om moms här på denna sidan men ändå så är det svårt att veta när man ska betala och när man inte ska! Mvh Mitrovica Po Qka Mendove |
Scheckheft |
Hej Momsen ska alltid betalas i det land där du köper bilen. Oavsett om du köper av en bilhandlare eller av en privatperson. I kontraktet anger ni att köpesumman är inkl moms (Mehrwertssteuer). Detta gäller dig som privatperson som vill importera en bil. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
| Fast det finns ingen moms på privatägda bilar. | |
m3_kosova |
Hmmm nu blev det ännu svårare ....Scheckhelf säger att man ska betala och Fartglad säger att man inte ska betala om bilen är privatägd????????? Mitrovica Po Qka Mendove |
|
Nej det är inte så svårt. Köper du en bil på en firma, så KAN den ha moms, det är inte nödvändigt. Är den dock momsad, så ska du betala brutto-priset, dvs momsen (inkl) i tyskland. Du kan visserligen heller inte köpa den utan moms, om du inte har ett VAT-nr. Köper du bilen privat eller en privat-ägd bil, hos en firma, så behöver du inte tänka på momsen, då ingen privatperson kan sälja bilen med/utan moms. Men kom ihåg, att det skall stå § 25 i kvittot. Vet ej om det blev tydligare nu? Reserverar mig för ev. ngt fel... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.