|
|
|
|---|---|
|
Hej jag undrar vilken modell av e30:n som passar bäst till mina behov. Jag har tänkt mig att köra på lite banträffar å ha bilen som allmän busbil. Men pengarna räcker inte till nån 320is direkt. Men de ska iaf va tillräckligt med mos för att de ska släppa lite i kurvorna iaf :D. Min budget för bilinköpet är ca 15000-20000. Och då undrar jag, hur går en bmw 318 jämfört med 318is (och 318i 1989 och frammåt då jag har förstått det som de har samma motor) och en 320. Bilen ska få sig en bur och ett par kramgoa stolar mm, lite allmänt rejsig alltså. Tackar för alla svar. Mvh Martin | |
| Jag har sökt rundor å läst info men inte fått tillräckligt med kött på benen :P | |
| Jag har sökt rundor å läst info men inte fått tillräckligt med kött på benen :P | |
|
Hej och välkommen! 318is har inte samma motor som 318i. Det skiljer 25hk. (16v topp i is). Jag vet inte om det skiler något mer mellan dem, typ hjulupphängning, krängningshämmare mm. Det kan säkert någon annan svara på. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Hej och välkommen! 318is har inte samma motor som 318i. Det skiljer 25hk. (16v topp i is). Jag vet inte om det skiler något mer mellan dem, typ hjulupphängning, krängningshämmare mm. Det kan säkert någon annan svara på. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Ok det måste va jag som snurrat till det då. Fick för mig att den 318 fick 318is motor från 1989. | |
|
318is 16V E30 framstår som den bil du vill ha! Den har som sagt 4-cylindrig 16V teknik och delar grovt sett chassi och bromsar med 325i. Snål vid landsvägskörning och med rätt virke bakom ratten så hänger du med bra vid slalom och bankörning. /Anton |
|
|
Ok. Men går det att hitta en fin sådan för omkring 15000-20000? Lite ytrost är ingen jättefara men börjar det kexa rejält i skärmar å dyligt så blir det mer svettigt. Mvh Martin |
|
| Glömde en sak. Hur funkar en 320 som banbil/busbil? | |
|
Ja du kan helt klart hitta en fin 318is för dom pengarna. 320 kan nog upplevas som lite framtung eller tung överlag på bana. Jag vet inte säkert för jag har aldrig kört någon. Men det går att få ordning på det, helt klart. /Anton |
|
|
Antons misstankar stämmer rätt hyfsat. 320i E30 understyr lite in i böjarna vid inspirerad körning (originalchassie), men aldrig så att den "plogar". Med rätt chassiesättning (läs betydligt styvare än original) och hjulvinklar bör den dock gå att få mer neutral, om än kanske inte lika välbalanserad som en 318. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Om man satsar på en 320 eller 318is och bygger bur å bättrar till väghållningen rätt rejält med nya dämpare å fjädrar. Hade tänkt mig en sänkning på ca 60mm. Å då ingår en rejäl lättning på bilen dvs hela inredningen mm. Å sen till motorn. Om man kör det gammla vanliga, avgas filter chip. Dum fråga den här sista kanske men har man KUL med en sån bil. Har tänkt köra bana men även ha den som busbil. Det jag menar är om det är lite tryck i pedalen åsså, så det inte bara seegar riktigt när man vill frammåt. Detta är antagligen en töntig fråga :D men i själva verket kan du lägga lakrits(burna) men den? Vet att sista fråga va riktigt töntig men bara ville veta :D. En fråga till. Då jag misstänkar starkt att fär inte e diff på nån av modellerna som ja skrevit om. Hur svårt är det att smeka på en sån? Mvh Martin (en förhoppningsvis glad bmw ägare om ett par månader) |
|
|
Jodå, nog flyttar den sig frammåt en smula. Hur mycket lakrits beror på vilka däck:) Det stämmer att diffbroms inte var standard, fanns som option men är tyvärr sällsynt. Det är inte svårt att byta bakaxelklump, lite svordomar över rostiga bultar blir det väl dock. De är dock eftertraktade och kostar runt 3500-4000:( |
|
|
Ok låter bra. Sen har man ju alltid alternativet svetsa en diff. Men blir ju inte speciellt funktionellt. Tror ni att det blir en kul bil somjag beskriver här i tråden? e det värt pengarna? Mvh Martin |
|
| Du ska inte svetsa diffen om du ska köra bana. Då blir det helt plötsligt en driftingbil så länge det håller och det är inte särskilt effektivt. | |
| Hade faktiskt den tanken i huvudet :D. | |
|
Hur står sig en 318is med kanske 25000 mil på mätaren när det gäller hållbaret vid lite hårdare körning (tex bankörning)? Service och sådant ska ju såklart vara skött bra. Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.