AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.615

bra eller dåligt att tvätta bilen ofta under vintern ?

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
lång rubrik men . ? . jag har förståt att biltvättar är att glömma då dom har återcirkulerande vatten , men hur är det med handtvätt ? Det problemet jag möter är nar man har tvättat bilen och kommer ut nästa dag är hela bilen en iskub samt lås & dörrar (Har då blåst ur med luft och skinnat bilen efter tvätt). Är det något problem när man avfettar vid varje tvätt ?

MVH Tony B BMW 525i
pjotor
Du finns automattvättar som har "nytt" vatten för både tvätten och underredsspolningen men tvättar man i automat så det bildas tvättrepor av borstarna. Man kan ju köra in i en borstlös högtryckstvätt men min erfarenhet är att bilen inte blir helt ren.

Ställ in bilen ett par timmar efter tvätt om du har tillgång till varmgarage.

Avfetta är att rekommendera vid varje tvätt med tanke på allt salt och smuts som inte går bort annars, gör ingen skada på bilen.

Om man inte handtvättar så är det bara att köra in i automattvätten för det är mycket bättre än att inte tvätta alls.
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej...
En automattvätt utan borstar är inte så effektiv,men om man inte låter bilen bli så skitig mellan tvättarna så funkar det hyfsat.Borsttvätt sliter ganska friskt på lacken och fixar fina repor.Bäst är naturligtvis handtvätt med högtrycksspolning,när man använder avfettning ofta så får man tänka på att avfettningen även tvättar bort vaxet så småningom.Smörjer man listerna och trycker i lite låsspray i låsen så brukar det inte bli några problem med dom.

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tvättar automat med borstar Wesumattvätt.Har man ett bra Wax så håller det ca 10 tvättar mot avfettning.
DVS i stort sett hela vintern
Blir inte repigt heller så långe waxlagret är hyggligt.
Det blir ju en maskinpolering på våren i alla fall.
Har varmgarage med en 3-fasfläkt vilket ger en snabb torkning av all kondens som bildas.Att ha bilen ute
är ju ingen höjdare efter en tvätt så om man kan låna ett varmgarage av någon bekant över natten så är det att rekommendera. Men bilen måste ju tvättas på vintern
för att få bort saltet som förstör både lack och underrede.
MVH

Hasso
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
För att undvika att bilen blir som en iskub kan man köra ut bilen & låta dörrarna stå uppe i några minuter när man har tvättat bilen, kallt som fan men funkar....
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
När man ändå skinnar hela karossen kan man väl bemöda sig att torka upp allt vatten i dörrspringorna också? Funkar för mig
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Ett silikonstift att kleta på gummilisterna äer nästan ett måste.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Handtvättar mina bilar en gång i veckan. Vaxar dessutom ett par gånger per vinter. Då behövs endast minimalt med avfettning.
Det lönar sig eftersom min 318 -88 ät helt rostfri efter 13 år i Stockholmssaltet.
/Mats
Ba
8
Bassebasse
320i Touring -99
Jag letar också efter den skonsammaste automattvätten. Efter att ha varit inne på sajten Stacken Bilvård så verkar det som de s.k. carlite-tvättarna verkar vara hyfsade. Är det någon som känner till var jag kan hitta dessa någonstans i Sthlms innerstad?

Min bil har lackskydd och jag brukar "fusktvätta" på Shell Select mackar där dom har en sån där märklig högtryckstvätt som ser ut som ett stort C som far runt bilen tvättar man ganska ofta och har lackskyddat/vaxat nyligen så blir resultatet hyffsat faktiskt.. Vinter tid så tar det ju bara 20 sekunder så brukar bilen vara lika skitig igen ju...
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
AUTOSPA i nacka e den skonsammaste biltvätten i sthlm.
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
avfettning ska man va lite försiktig med är min upfattning
det löser ju även upp rostskyddet!!

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ett tips är att INTE annvända silicone baserade produkter på din/era bilar.Det lär märkas den dagen då det behövs göras lackeringsarbete på bilen.
Och lite trist är det att många bilfirmor annvänder sig av just silicone basserade puttsmedel, när dom polerar upp en bil.
Roffen
Silicon baserade vax e inga problem då man ganska enkelt tvattar ytan med silicon fjærner og asfalt fjærner innan man slipar och lakkar ytan!!
Helt rätt att silikonen intge är något större problem för lackerare.
Den silikon som ligger på lacken tvättas av och man slipar ju av gammal lack innan man lackerar om. Då försvinner silikonen.
Problem kan det bli så silikonbaserade produkter användes i samma lokaler där lackeringsjobb göres.
Silikon kan då spridas i luften och ställa till det vid lackeringen.

MvH

David Löwenstein
Lahega Kemi AB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.