|
|
|
|---|---|
|
Blev igår nöjd som attans då jag trodde jag fått dit allt på plats. Men icke...idag skulle jag jucka in den sista lilla biten som var kvar mellan motor/ låda och det bara vill sig inte..hara stångatr mig blodig under bilen idag. Måste man kanske låssa kardanaxeln för att kunna joxa lådan närmare (ihop med)motorn? Eller är det något fel på vevhjulet eller något? har hört folk som fått svarva ner m20 svänghjulet, Men det skall väl inte behövas om man har 525ans oljetråg? eller tar det imot inne i växellådshuset då? Iallafall förhållandena är Motorn sitter fint i e30 fästena men 1-2cm glipa kvar mellan motor/låda. M50motor 325 e30 låda e30svänghjul/tryckplatta. 4puck sinterlamell. Taksam för svar //Martin "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 | |
|
Har för mig att man fick byta ingående axel lagret, i veven. Olika på M20 och M50. /Andreas |
|
|
Jag var tvungen att svarva av mitt svänghjul lite, det tog i ytterst lite imot bultarna på tråget, sen ska man även som andreas säger byta lagret. Kommer nyss från verkstan och allt mitt passar kanon=) MVH |
|
|
Turbovuic: Har du sump/tråg från 525 innan -92? Min sump stämmer nämligen inte i alla bulthål, men gissar att det är för min motor har suttit i en 525 automat. Så jag hoppas att jag bara kam ta sumpen från en 525 -91 manuell, nån som vet? |
|
|
Haloj! BMW-Andreas> "axel lagret, i veven."? menar du utrampningslagret i växellådan? Ripper>> bultarna på tråget...då hade du väl 325ans tråg? Jag använde alltihop (inkl sump) från en 525a 93 så det var inga problems, dock blev markfrigången tråg>mark lite låg men det går nog bra. mvh//M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
hmm, med i matchen nu igen, ni menade kanske stödlagret i svänghjulet? Skall man alltså ha stödlagret från m50 även om det är e30 svänghjul? Det svänghjulet borde väl passa med den växellådan tycker man..? Skall ner och ta ur motorn igen, kika på hur det ser ut. |
|
|
Nej lagret där ingående axeln från växellådan går in i vevaxeln. |
|
|
Ok, tacka för hjälpen! har lokaliserat lagret, lite förbrullad dock, det hade ett mått på 32,12,15 medan e30 hade 32,12,10 Det är alltså större hål på m50 motorn>> jag borde fått ihop motorn med lådan ändå väl?. Tydligen skall det finnas 2st olika tryckplattor till 325, en är lite högre, funderar på om det är där felet ligger att jag helt enkelt måste ha den plattare tryckplattan för att få ihop det? //M |
|
|
Ok, tacka för hjälpen! har lokaliserat lagret, lite förbrullad dock, det hade ett mått på 32,12,15 medan e30 hade 32,12,10 Det är alltså större hål på m50 motorn>> jag borde fått ihop motorn med lådan ändå väl?. Tydligen skall det finnas 2st olika tryckplattor till 325, en är lite högre, funderar på om det är där felet ligger att jag helt enkelt måste ha den plattare tryckplattan för att få ihop det? //M |
|
|
Turbovuic Nej min sump är från en e34 automat, gissar att där skon klämmer, så ska skaffa från en manuell så är det lungt.... Markfrigången är som du säger inte överdriven=) men den har lite marginal, jag ska ändå inte brumma runt som en dåre över gupp och bulor, har stum monterat hela drivlina och motor så de blir gott nog ändå=) MVH |
|
|
Stödlagret på M50 är mycket riktigt större än på M20, det måste i vilket fall bytas. Men när lagret i M50 motorn är större än i M20 uppkommer ett nytt problem... Har du ett centreringsverktyg som passar det stora lagret? Har oxo stångat mej blodig på detta, gissa om det gick lättare med rätt centreringsverktyg... www.reptil.nu |
|
|
Köpte biltemas centrerings låda, hade de flesta diametrar billigt och bra. Ingen som har koll på om det är 2st olika tryckplattor? "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
| De går alltså att ta ut lagret ur M20in och stoppa in de i M50in om man ska köra med 325 lådan för ytter måttet på lagrena är väl samma...bara inner måttet som skillde eller? | |
|
jo det stämmer, trixigt att få ut lagret utan våld bara, skulle köpt ett nytt lager. //Thörn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.