|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, man delade upp Fiat gruppen före affären med GM d.v.s. ett bolag som äger två bolag. Det ena äger Fiat, Lancia och Alfa Romeo. Det andra äger Ferrari och Maserati. Man har försökt att flytta över Alfa till Ferrari's bolag men det är fortfarande detaljer som behöver lösas innan det kan bli affär. Det lustiga i sammanhanget är att Ferrari har så mycket pengar att man kan betala alla investeringar och uppköp "kontant" medan Fiat har finansiella problem och behöver pengarna. Det är bara varumärket Alfa Romeo som Ferrari vill åt för man har egna planer om vilken typ av bilar man ska bygga i framtiden. Något åt Maserati hållet men till ungefär halva priset. ///Thomas |
|
|
Men om jag förstår rätt tillhörde inte Maserati Fiat på 80-talet? Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
M5an är bara som en katt bland hermeliner i det sällskapet.... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Nix, det var DeTomaso som på 80-talet tog fram Kylami och Biturbo-modellerna. Bertone byggde bilarna i samma fabrik i Turin som Volvo 780. Zagato byggde cabbarna. 80-talet = de raka linjernas årtionde. ///Thomas |
|
V12 LeMans |
Ursäkta alla BMW-fanatiker , men jag håller fullständigt med dig , Mugge . BMW är väldigt bra som vardagsbil , men vill man ha något extra så får man titta mot Italien eller varför inte England (TVR t ex) |
|
V12 LeMans, Ah, ännu en italiensk sportbilsentusiast! Forza Ferrari! Finns minst en GTO i Sverige, när bilen togs in fick den bara köras på bana, pga. avgasbestämmelserna. Nu är det com ändrat på det! Minns ni inte alla artiklar härom året om han som hade importerat en F40 -89 som saknade KAT och därför inte fick köras, och att han till slut fick dispans pga. specialbil. Ang. hur många F40 som finns i Sverige har jag ingen siffra. Finns mycket riktigt en F50 i Skåne, ägd av en sann bilentusiast som jag fått tillfälle att bekanta mig med några gånger, han har definitivt många skojiga bilar i garaget :) Finns ju även ett par McLaren i landet, 3 i Stockholm (1 vanlig, 1 LM och 1 racebil, alla ägda av samma person.) Samt den silverfärgade nere i Falsterbo. MVH, E38B12 |
|
| ... jag älskar förvisso alla sportbilar, men Ferrari är alltid Ferrari ;) | |
V12 LeMans |
E38B12 : Himla vilket sammanträffande :)))) Å likadana bilar har vi också : vit (kommer ihåg det sedan ett tidigare inlägg om vita bilar) 540 e34 med sportsfahrwerk(även om jag skulle vilja ha"Alpinachassi") Å du verkar gilla Alpina B12 , enligt ditt användarnamn , eller ? :)) Vet om det finns mer än den aktuella 288 GTOn (med reg.nr som börjar på Gxxxxx) i Sverige , det har kanske F50-ägaren koll på ? |
V12 LeMans |
Kollade idag på www.vv.se : 288 GTO har haft 2 ägare och är avregistrerad sedan slutet av 90-talet . |
|
V12 LeMans, Vad är sannolikheten, likadana bilar och samma preferenser när det gäller sportbilar :D Alpina B12 är enligt mig den mest komplett fulländade sedanen som gjorts... snygg, snabb och elegant samt med en fantastisk kvalitet. Vårt kära sportchassi är inte så vanligt som man tror på 540, ganska jobbigt att leva med tillsammans med hårda sportstolar i stadstrafik, men i riktigt höga hastigheter, på bana och på landsväg kommer det dock till sin fulla rätt. Våra bilar lär dock inte bli lättsålda med den färgen, och den är ett h*lv*te att hålla efter, tvättar jämt nu när insektssäsongen är som värst :) MVH, E38B12 |
|
V12 LeMans |
Jo jag har märkt att det fastnar(känns det som i alla fall) fler insekter på min vita 540 , jämfört med den svarta 750 jag hade förra sommaren . Även märkt att en 540 e34 överhuvudtaget är lite svår att sälja , men jag ska försöka att behålla den så länge som möjligt , man får väldigt mkt för pengarna , även om man saknar manuell växellåda Jag kan leva med stötighet, undviker stadskörning så mycket som möjligt , :) Håller med om B12an , ända sedan tyska AMS testade en alpinablå(gillar den färgen skarpt) B12 5.0 e32 har jag drömt om en sådan . Vem vet , kanske där står två vita 540 e34 på parkeringen på Falsterbo Classic Car Show i juli . Apropå Ferrari , så lär 612an ha Sverigepremiär i Falsterbo , :))) |
|
Lite OT. Åkte o fiskade idag i Saltsjöbaden. Plötsligt hör jag otrolig muller och så kommer en Carerra GT glidande. En svart. Jag höll på att smälla av... och så kommer massa diverse Porschar i släpptåg. Följde efter. Det va nån sorts utställning på Salts. Gr. Hotel. Väldigt trevligt. Pratade med ägaren till GTn. Trevlig kille. Visade sig att hans brorsa äger den andra GTn i Sverige. En silver. Annars var det en massa trevliga Porschar, bland annant den som Mika Häkinnen kör nu för tiden. En trevlig Mcoupe fanns det också. Kellener mappad med s54 motor. Tog massa foton, tyvärr med kameramobilen, kvaliten därefter:( men om nån vill ha, så... Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.