|
|
|
|---|---|
BmwMutte |
Vad ska det vara för motstånd i tändkablarna? Har en M535i -86. Har lite problem med gången på den och tänkte mäta upp kablarna för att se om det är dom som är slut innan jag köper nya, då dom kostar väldigt mycket!! Har hört att man kan mäta motståndet i dom. * Vad ska det vara? |
|
Motståndet i resistorkablar kan ligga på storleksordningen 1-5 Kohm (tusen ohm). Jämför mellan kablarna, de bör vara relativt lika. Om det är originalkablar från -86 bör de bytas ut, de har begränsad livslängd. FP |
|
BmwMutte |
tror knappast att det är orginalkablarna, men vet ju inte säkert. |
BmwMutte |
äh.. köper nya.. nån som vet vart man kan köpa kablarna till vettigt pris? |
Haettman |
Några "billiga" kablar osm pallar med den gnista BMW kräver/ger hittar du inte. OK, Biltema och andra billigare kablar läs kolkablar, håller inte längre än ett tiotal mil. innan de börjar misstända på låga varv. Tipset är att köpa Gördetsjälvmaterial på exv en amerikabiltillbehörsfirma. Motståndet bör inte understiga 2kohm (per kabel) då gnistan blir svargare ju mindre motstånd vilkeet leder til att den blir slö eftersom den inte förbränner all soppa. God lycka. |
Haettman |
Glömde säga att det är svårt att mäta motståndet med en vanlig multimeter eftersom motsåndet är så högt. |
|
En sanning med viss modifikation. Varför skulle BMW kräva annorlunda komponenter än någon annan bil? Problemet ligger oftast inte i råmaterialet (kabeln), antingen det är metall eller kol som motståndsmaterial utan i problem med att terminera (monera på kontakter och tändstiftshylsor). Gamla tiders kolkablar där ledarna delar sig efter en tid förekommer inte längre (skall inte förekomma iaf). Bäst är med säkerhet originalkablar från BMW, färdigterminerade och i rätt längder, näst bäst är någon annan känd tillverkares kablar. Eller varför inte rena kopparkablar och resistorstift? Att mäta några KOhm med en multimeter är inga problem, värre är när det är under 5-10 Ohm eller över några Mohm (miljoner ohm), då brukar missvisningen göra sig gällande. FP |
|
Haettman |
Min multimeter betedde sig minst sagt konstigt när jag försökte mäta kablarna iaf. OK och biltemas kablar är med kolkärna och de går av. Vart där och gjort det. Andra likvårdiga kablar till BMW exv, Mekonomen eller dyligt med kopparkärna liksom BMW.s original kablar fungerar bra. Men problemet är att exv Mekonomens kablar kostar mer än BMW:s originalkablar. Som för övrigt tillverkas av BMW på beställning. Ingen lagervara. Delarna som BMW använder till att tillverka sina kablar kan beställas av exv. Norrlands Custom eller annan USA-bilsreservdelsfirma till en spottstyver. Har brät åtskilliga OKI kablar så jag VET vad som fungerar i praktiken även om teorin många gånger ser annorlunda ut. |
|
Köper alltid mina tändkablar på metervara hos BILTEMA. Det blir dock inte så ofta för dom håller väldigt länge. Dom jag har i nu i min 3.0S har säkert gått 30.000 mil och dom är precis lika bra nu som när jag köpte dom. Jag mäter upp dom minst ett par gånger per år! Dock köper jag alltid kablar med kopparkärna. Motståndskablar har jag inte mycket förtroende för. Speciellt inte vid -25 grader ute. Jag säger som jag alltid gör! Köp hos BILTEMA och bli nöjd! Per L |
|
|
Kablar av typ kolkärna (vanliga i UK och US-bilar) har de problem som nämns. Säljs knappast som metervara eftersom innehåller tenderar att smulas sönder i ändarna, och sen är det garanterat problem. Moderna resistorkablar har oftast fiber eller grafitkärna med lindad metalltråd, funkar oftast bra under lång tid men kräver som sagt oftast specialutrustning för att montera anslutningarna i ändarna. Kopparkablar är lättast att handskas med och säljs ofta i metervara, varvid avstörningsmotstånden sitter i stiften och fördelaren. Har aldrig hört att BMW tillverkar kablarna som Mekonomen säljer men kanske det. De är rätt dyra iaf, finns säkert billigare alternativ som kan fungera. Om man känner sig osäker på att göra kablarna själv så är nog färdiga satser att föredra. FP |
|
Haettman |
Folke. Blev lite skum mening, menae inte att BMW tillverakde de kablar som Mekonmen säljer. Utan att BMW inte lagerför kabelsatser utan låter tillverka på begäran av kund. Troligtvis görs det av Bosch och inte av BMW själva. BMW i Umeå rekomenderade mig inte att köpa deras kablar eftersom de själva tyckte det var: "onödigt dyrt och poängterade att tändkablar inte finns i deras reservdelssortiment eftersom de sällan går sönder (?!) Till skillnad från Ford där man får köpa kablar varje gång man tankar" På BMW:s originalkablar tillverakde av bosch står på varje detalj hur mycket motstånd just den delen har sen är det bara att lägga ihop och se till såå slutsumman blir densamma, eller? Har i varje fall funkat på mina gammelbilar. |
Haettman |
Originalkablarna är svart med blå tändhattar och anslutningar til fördelarlocket. Motståndet ligger på 2Ohm per kabel, gäller även den från tändspolen. |
BmwMutte |
har svart med svarta hattar.. |
|
Om man mäter runt 2 ohm per kabel så är det rena kopparkablar (igentligen nästan noll ohm men får lite mätfel med vanliga multimetrar). Isf sitter avstörningen i stiften (resistorstift, har oftast ett "R" i beteckningen) samt i fördelarens rotor. Ett bekymmerfritt system som oftast håller bilen ut om man inte skadar kablarna rent mekaniskt. Resistorstiften brukar ligga på 1-2 kOhm, rotorn kanske på 5 Kohm, dvs totala resistansen per krets kan ligga på runt 6 kOhm. FP |
|
Haettman |
Men det sitter även resistorer i vinkelanslutningen på tändkapeln, den ände som sitter på locket, dena vinkel har motståndet 1kohm. liksom tändstiftshattarna, vilka OCKSÅ mäter 1kohm. |
|
OK, då blir förhållandet annorlunda, 2 Kohm är inte 2 ohm och då skall det ju inte sitta några övriga avstörda komponenter, sift eller rotor osv. FP |
|
Haettman |
japp. missade ett K KiloOhm ska det vara |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.