AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.531

BMW 518 M10 | Grenrörsadapter - saab 9000Turbo?

bj
87
bjogum
540i -93
Hej!

Jag har en gamma saab 9000 T motor hemma... tängte ta delaran därifrån och sätta på min BMW 518 M10.

Det ända jag behöver då är en grenrörsadapter från 9000 Turboo grenröret till BMWs M10 block.

Någon här som kan tillverka en sådan adapter?

Tacksam i fall någon hör av sej...
bj
87
bjogum
540i -93
Bäckis, BMW-andreas eller BMWiggen borde väl veta nått??
köp en grenrörspackning till din motor som mall. Rita upp en liten skiss med mått osv som du vill ha den, sedan knalla ner till närmaste mekaniska verkstad så fixar dom säkert det.
//M
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
Eggzakt! Ta en 13-14mm tjock stålplatta och rita av grerörspackningarna.Det kan inte kosta många kronor att fräsa ut det nånstans.Jag har tyvärr inte mycket tid över för bilarna eftersom MC-säsongen är igång!Kanske till hösten!

MVH Sandor S.
bj
87
bjogum
540i -93
Okej!..

Tack för svaren..

Någon som har ritning på grenrörspackningen till M10 motorn?
bj
87
bjogum
540i -93
BMWiggen .. Jag behöver lite till tipps av dej om du vill hjäpa mej lite bara. 2 frågor...

*Var ifrån tråget tog du oljan till turbon, (borrade du el fanns hål)?

*Är nödvändigt att ha större oljetråg, som du har. Hur förstorade du oljetråget till 5 liter?
tn
Oljan Tar du från oljegivarn uppe på toppen.

Ner till turbon ..Oljan ska sen ner i tråget.

jag har ingången lite framåt i svängen på tråget. så högt upp som det går vid trågkanten.

Man kan ta den i blocket ochså.
Visa användare
350
BMWiggen
bjogum:
Precis som tn skrev så tar du oljan från oljetr.kontakten med ett t-kors som finns på biltema ca.30kr M12 med 1.5mm stigning.Oljetråget är inte nödvändigt att förstora,nu har jag original i min 518TIC.Jag byter olja efter 4-500mil istället.
Lycka till! ;)

MVH Sandor S.
tn
Jag har en extern oljegivare i oljefilteradaptern. för psi trycket på mätarn.. svetsat i lite tjockare på materialet bara.
kolla www.klracing.se
där finns lite flänsar
bj
87
bjogum
540i -93
BMWIggen;

Var uppe på verktygsteknik i växjö men dom skulle ha 3000+moms lr va dom babblade om.. Så de va lite väl dyrt.

Men stålplatta har vi nu.. 12mm tjock.

Vi ska borra ut det själva tängte vi. Hur gjorde du för att sätta dit saab grenröret?`Gängade du hål i plattan för att skruva dit den? så är våra planer iaf.
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Jag har prexis byggt en sådan adapter. Skruvade plattan med insex-bultar mot toppen, fällde in hålen så att säga(hade svatsat en laserskuren fläns för m10:an på plattans insida, sen hade jag pinnbultar till S**B-grenröret som jag vände upp och ner. Man vill ju ha topp monterat agg!
Länk
bj
87
bjogum
540i -93
japp.. precis som vi gör, använder också insekt och skruva ner skallen. Pete71; såg att du har 2 st plattor´? Vi hade tängt att använda en platta bara...
Visa användare
350
BMWiggen
Insex mot toppen och gängade hål till SAAB grenröret.Varför vill ni ha turbon uppåt?Det blir bara en massa besvär när man byter stift,och det gör man ofta!Jag har min turbo neråt och det funkar skitbra!Lycka till!

MVH Sandor S.
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
BMWiggen......man tycker att det är fränt ju!
nej men man kan komma åt agget ganska så lätt och så bara därför.
/Peter
bj
87
bjogum
540i -93
Lite frågor :P

Hur höjer man tycket på bränslepumpen?
Hur högt turbotyrck är max att ladda tror ni?
vore häftigt att testa 900t16 grenröret, då får du dessutom ett fränt motorljud, och sedan bättre plats då det är gjort för längsmonterad motor..i övrigt samma infästning som 9k röret.
//M
bj
87
bjogum
540i -93
Jo.. jag undrar med hur man sänker tändningen på en M10 motor?

+

Hur höjer man tycket på bränslepumpen?
Hur högt turbotyrck är max att ladda tror ni?

.... tacksam för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.